Els 10 formats televisius que trepitgen fort a Canes
La ciutat francesa ha celebrat el mercat per antonomàsia dedicat a la petita pantalla
BarcelonaLa platja de la Croisette de Canes no ha estat tan concorreguda com al maig, quan la ciutat francesa celebra el seu icònic festival de cinema, però aquesta setmana ha estat escenari de nombroses passejades d’executius televisius d’arreu del món. S’han citat al Mipcom, el principal mercat de formats televisius a Europa. Aquesta és una selecció d’alguns dels programes que productores i cadenes han intentat vendre i que, tal volta, es podran veure a les pantalles catalanes en un futur.
The Landlady
Els pisos compartits d’estudiants són microuniversos d'on poden sortir mil històries. En aquest format, una celebritat amb experiència i saviesa vital es converteix en l’arrendadora del seu habitatge perquè set estudiants convisquin amb ella al llarg de tot un curs acadèmic. A partir d’aquí, les interaccions se centren en tots els àmbits de la vida estudiantil: els nervis dels exàmens, les festes, els amors i els desamors... El programa busca que emergeixi el xoc generacional, alhora que ofereix un retrat bastant descarnat de la generació Z.
Three are the champions
Tres famosos fan equip per intentar guanyar alguns especialistes anònims de diferents activitats i disciplines. Les celebritats s’enfronten a competicions atlètiques, proves mentals, intents de superar un rècord Guinness, etc., però amb l’avantatge de poder participar-hi en forma de tríada. Aquest concurs es basa també en atiar la competència interna dins del grup, per veure com cada membre intenta evitar convertir-se en la baula més feble de cada prova. Entre els rivals als quals s’enfronten hi ha des de campions mundials d’algun esport, medallistes olímpics, infants talentosos, animals o, fins i tot, algun robot. Els personatges anònims, si guanyen, s’enduen premis en metàl·lic en aquest programa que manté un to lleuger i humorístic.
Burger House
Vuit concursants sense experiència prèvia en el món de la restauració, però curulls d’entusiasme juvenil, assumeixen el repte de muntar una hamburgueseria, els beneficis de la qual –si en genera– es dedicaran a una causa solidària de la seva elecció. Els participants han de comandar tot el procés, des de cuinar fins a servir les comandes, mantenir el seu local pop up, fer les compres d’ingredients o dissenyar les salses i complements que acompanyin l’àpat. També han de controlar els aspectes financers. Però no estaran sols: un xef jove els farà de mentor i els guiarà durant el procés de crear quatre tipus d’hamburgueses diferents. Els espectadors poden reservar taula a través de la web de la cadena.
The Never Ever Mets
Fa temps que els datings, o programes de cites, s’han instal·lat confortablement a la graella televisiva. Al capdavall, apel·len a un mecanisme gairebé universal com és trobar companyia sentimental o sexual. En aquesta variant del gènere, estrenada als Estats Units pel canal d’Oprah Winfrey, es traça la crònica de set parelles que han estat mantenint la seva relació a distància, a través dels dispositius electrònics, i no han arribat a trobar-se mai en persona, tot i que consideren l’altre com a parella, ni que sigui en fase de projecte. El programa reuneix aquestes catorze persones i les aplega sota un mateix sostre, perquè convisquin i puguin palpar per primer cop la persona amb qui han iniciat la relació. I posar a prova si allò que aguanten les pantalles també se sosté en el més cru àmbit de la realitat.
Unknown championship
En el marasme de concursos que posen a prova els participants, Unknown championship busca la diferenciació anant a trobar les competicions més originals, surrealistes o minoritàries. Aquest format japonès amarat d’humor segueix disciplines com ara el certamen que celebren uns metges durant el qual s’enfronten els uns als altres per preparar origami en miniatura fent servir instruments de laparoscòpia. Cada episodi se centra en un tipus d’habilitat concreta i presenta tot d’individus que han dedicat la seva vida a perfeccionar una activitat molt específica que passa desapercebuda al gran públic. Una altra de les competicions que s’han pogut veure és la de perruqueria ràpida canina, a una velocitat hipnòticament supersònica. Quatre comentaristes relaten amb humor el desenvolupament d’aquestes proves.
The big salary ranking
Producció francesa que poua en una curiositat universal: saber quant cobra el nostre veí, col·lega o saludat. El programa agafa 50 oficis i desgrana quins salaris acostumen a generar, depenent de les diferents posicions dins de cada sector. Què guanya un escombriaire? I un fiscal? Però el programa va més enllà i intenta mesurar el nivell de felicitat que cada representant d’aquestes professions ha aconseguit. D’aquesta manera, s’intenta aclarir l’etern interrogant de si els diners donen la felicitat. A mesura que es van desgranant els capítols, el programa elabora un rànquing complet de salaris. Un dels ganxos és que explica salaris concrets d’empreses conegudes.
Muscles and brains
La guerra de sexes és una font inesgotable de converses intranscendents i tòpiques. La televisió en beu sovint i el programa Muscles and brains n’és exemple. Aquest concurs aparella sis homes extremadament forts (els músculs) amb sis dones de gran intel·ligència (els cervells). El xou, a mig camí entre el concurs i el reality, fa que s’organitzin en parelles aparentment imbatibles, si no fos que competeixen amb altres concursants que tenen també fortalesa física i potència mental. Els participants conviuen en un campament tropical i, més enllà de les diferents penalitats i trencaclosques que han de superar, hi ha el joc psicològic de fons d’haver de trobar parella, per tal de convertir-se en el duet perfecte (i endur-se a casa el premi en metàl·lic). Cada setmana hi ha una eliminació i entra una nova parella, fins que es determinen uns guanyadors, que s’enduen 100.000 dòlars.
Love undercover
Jamie O’hara, Lloyd Jones, Sebastian Fassi, Ryan Babel i Marco Fabián són cinc futbolistes professionals que als seus respectius països poden ser prou reconeguts. Però el programa els proposa viatjar als Estats Units, on no hi ha tant d’interès per aquest esport i, per tant, poden convertir-se en personatges anònims, per veure com s’adapten a un nou estil de vida en el qual la fama no els juga a favor. Un cop allà, tindran una missió: trobar l’amor sense la palanca del seu estatus de celebritats. La primera temporada d’aquest programa de la plataforma Peacock (filial de la NBC) va saldar-se amb unes quantes parelles fetes, que en l’episodi final descobrien la veritable identitat del seu nòvio i coneixien el seu estil de vida real, al país d’origen.
Virgin Island
Els realities de línia dura encara aguanten als mercats televisius. Ja ningú els intenta vendre com experiments sociològics sinó que exploten directament la intriga de saber si el grup de persones tancades en un espai aïllat acabarà sucumbint a la temptació d’aparellar-se tot i l’estol de càmeres. En aquest cas, el gir de Virgin Island és que no només l'illa que serveix d’escenari és verge, sinó que també ho són els seus participants (o, almenys, això diuen), tots tallats per un patró bastant similar i convencionalment atractius. A partir d’aquí, aquest format de Hulu els posa en contacte amb diferents candidates perquè els temptin i intentin acabar amb la promesa que van fer d’arribar cèlibes al matrimoni.
The Goldfish
Als antípodes del format anterior, The Goldfish també té un fons marí, però molta menys histèria i testosterona. Els dos presentadors d’aquest format holandès travessen Flandes en deu dies amb un petit bot de construcció pròpia, amb materials reciclats, i propulsat per energia solar. Les llargues converses de capvespre amb algunes de les persones amb què es van trobant trenen els diferents episodis, que busquen la placidesa d’un bon relat i de la qualitat humana. Durant la seva travessa, la parella no disposa de diners, de manera que ha de confiar en la bondat dels estranys, que diria la Blanche a Un tramvia anomenat desig. A canvi de sostre o d’un plat a taula, s’ofereixen per correspondre a la gentilesa fent-los un favor de la seva elecció.