Medi ambient

El trànsit, darrere de gairebé la meitat de les morts associades a la contaminació a Barcelona

Un estudi sobre 857 ciutats europees estima que les emissions de l'habitatge i el sector agropecuari també afecten significativament la salut

Pau Castellote

BarcelonaCada any moren a tot el món uns set milions de persones prematurament per la contaminació de l'aire, segons l'Organització Mundial de la Salut (OMS). Ara, un estudi liderat per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i realitzat en 857 ciutats europees estima que el trànsit i el sector del transport continuen sent el sector que més diòxid de nitrogen (NO2) genera. En concret, a Barcelona gairebé la meitat de les morts associades a la contaminació tenen darrere la pol·lució generada pel trànsit rodat.

Inscriu-te a la newsletter Un nou estiu patint pels boscosUna mirada al futur ecològic del planeta
Inscriu-t’hi

Segons la investigació, les activitats domèstiques i l'agroramaderia realitzen l'aportació més gran de partícules en suspensió menors de 2,5 micres (PM2,5). Aquestes dues partícules contribueixen notablement a la contaminació atmosfèrica, la principal causa mediambiental de mort. L'OMS associa les PM2,5, sovint anomenades partícules fines, amb afectacions als sistemes cardiovasculars, cerebrovasculars i respiratoris, ja que per la seva mida penetren profundament als pulmons i són capaces d'entrar al torrent sanguini. Aquesta característica fa que siguin el contaminant de l'aire amb més impacte negatiu sobre la mortalitat. L'NO2, per la seva part, s'associa a les malalties respiratòries, especialment a l'asma.

Cargando
No hay anuncios

L'estudi liderat per l'ISGlobal i publicat a The Lancet Public Health relaciona l'emissió d'aquestes dues partícules amb la mortalitat. Els resultats indiquen que les emissions generades pels habitatges (fonamentalment crema de biomassa i carbó) són la font que més contribueix a la mortalitat associada a partícules PM2,5, amb una contribució mitjana del 22,7%, i el sector agropecuari, al qual s'atribueix un 18% de la mortalitat per partícules fines, figura en segon lloc.

Quant a la mortalitat per NO2, existeix un contribuent molt destacat, que és el sector del transport, amb una contribució mitjana entre les 857 ciutats del 48,5%. “Si observem el conjunt de NO2 i PM2,5, el trànsit continua sent el sector amb més pes tant en la mala qualitat de l'aire com en la mortalitat associada a aquesta", comenta Sasha Komenko, primera autora de l'estudi. Amb tot, la recerca estima que el transport provoca (entre NO2 i PM2,5) 75.219 morts anuals, mentre que l'habitatge i el sector agrari en causen 59.538 i 33.798, respectivament. La indústria també té una afectació destacada en ambdós tipus de contaminants (15% de mortalitat associada a NO2 i 13,8% amb relació a PM2,5), mentre que l'energia, el transport marítim i l'aviació també hi contribueixen de manera rellevant.

Cargando
No hay anuncios

Barcelona i Mollet del Vallès, entre les 10 regions amb més mortalitat per diòxid de nitrogen

D'acord amb el rànquing elaborat per l'ISGlobal, d'entre les 858 ciutats europees classificades, l'Àrea Metropolitana de Barcelona és la sisena regió urbana amb més mortalitat associada a emissions de NO2. Així, les ciutats d'aquesta zona emeten una mitjana anual de 38,9 µg/m3 de NO2, tan sols 1,1 micrograms per metre cúbic per sota del màxim fixat per a protecció de la salut per la Unió Europea. Segons les dades de l'estudi, el 47,5% d'aquestes morts serien provocades pel trànsit a la ciutat de Barcelona. Pel que fa a la mortalitat associada a les PM2,5 l'àrea metropolitana millora al rànquing, i se situa la 157 entre les 857 ciutats.

Cargando
No hay anuncios

Mollet del Vallès segueix Barcelona en el rànquing, i és la setena ciutat amb les pitjors dades de mortalitat associada a la contaminació de l'aire per NO2. Les altres ciutats catalanes que es poden trobar a la classificació són Girona, Granollers, Igualada, Lleida, Manresa, Mataró, Reus, Tarragona i Vilanova i la Geltrú. Madrid és la primera ciutat en el rànquing pel que fa a mortalitat relacionada amb emissions de NO2. En la mateixa línia, segons l'estudi liderat per ISGlobal, és la capital europea en què el transport representa una major quantitat de morts relacionades amb el diòxid de nitrogen, superant el 71%. En canvi, obté una millor classificació per mortalitat associada a partícules fines, ja que la situen en la posició 551.