La roba que llences viatja 9.000 quilòmetres i acaba a l'Àsia o l'Àfrica
Una investigació de Greenpeace constata la petjada de carboni de la roba de segona mà
BarcelonaLa roba que es llença als contenidors de recollida selectiva acaba viatjant una mitjana de 9.000 quilòmetres i majoritàriament acaba a l'Àsia o l'Àfrica. És la conclusió principal d'una investigació efectuada per Greenpeace, que va posar dispositius GPS en diverses peces de roba d'aquests contenidors i n'ha fet un seguiment durant mesos. Un any després, el 92% de les peces monitoritzades eren fora de l'estat espanyol.
El viatge més llarg que ha documentat la investigació de l'ONG és la d'un pantaló que s'havia dipositat en un contenidor instal·lat en una botiga de Zara de Madrid i que va recórrer 22.000 quilòmetres fins que se li va perdre la pista, 215 dies després. El pantaló va passar pels Emirats Àrabs Units (EAU) i va anar a parar a Abidjan, a la Costa d'Ivori. Allà es va perdre el contacte amb el marcador instal·lat a la peça quan estava en una benzinera del nord del país on fan parada els autobusos informals de transport comunitari, anomenats gbakas. La investigació s'ha fet pública coincidint amb el Black Friday, un dia que representa "l'exemple de consumisme que està portant el planeta al límit", diu la coordinadora de la investigació de Greenpeace, Sara del Río.
El fast fashion, com es coneix el consum creixent de moda ràpida, peces molt barates que es compren i es llencen en poc temps, està generant una nova crisi ecològica global, ja que molta d'aquesta roba acaba en abocadors en països del Sud Global, on generen també problemes de salut i mediambientals, perquè molta d'aquesta roba conté substàncies nocives per a la salut, malgrat les normatives en contra, denuncia Greenpeace.
Segons l'ONG, només el transport en avió de tota aquesta roba de segona mà es calcula que emet 16 milions de tones de CO2, l'equivalent a totes les emissions anuals de països com Tanzània. Tota la indústria del tèxtil emet un 10% dels gasos d'efecte hivernacle mundials. "El model que ha fomentat el sector de la moda, de comprar i llençar roba, ha superat l'escala que el planeta pot suportar i, tanmateix, segueix creixent", denuncia Del Río.
La investigació de Greenpeace va col·locar dispositius de seguiment amb GPS a 29 peces de roba, i finalment es van poder extreure dades concloents de 23. Durant més de quinze mesos se'n va estar fent seguiment, i segons els seus càlculs, entre totes han recorregut en aquest temps més de 205.000 quilòmetres. Això equival a donar cinc cops la volta al planeta Terra, apunta Greenpeace. Tot i això, l'ONG admet que això és "només la punta de l'iceberg" perquè només un 4% de la roba que es ven acaba als contenidors de recollida selectiva, "cosa que fa pensar que la dimensió del problema pot ser encara més gran", diu Greenpeace. L'ONG calcula també que només un 1% de tota la roba que es llença es recicla per crear una nova peça.