Medi ambient

El Govern dobla la zona protegida als voltants de l'aeroport del Prat

L'executiu augmenta les exigències mediambientals al Delta del Llobregat, però admet que l'Estat podria saltar-se-les per ampliar la infraestructura

Espais naturals del Delta de Llobregat
4 min

BarcelonaEl Govern ha aprovat aquest dimarts l’ampliació de la Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) als voltants de l’aeroport del Prat, que passarà de tenir 935 hectàrees (ha) a més de 2.407 ha. Aquesta mesura ha de servir sobretot per garantir el futur del Delta del Llobregat, hàbitat de més de 360 d’espècies d’ocells i d’una biodiversitat excepcional, i complir amb les directrius de la Comissió Europea, que fa anys que pressiona per millorar-ne la conservació. Tot i que el canvi es traduirà en un augment de les exigències mediambientals als entorns d’un espai que està en el punt de mira pel xoc entre els models que Catalunya i l’Estat tenen per al futur de l’aeroport del Prat –que són de modernització i ampliació, respectivament–, la portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha admès que el canvi pot no tenir prou força per aturar el govern espanyol si finalment tira el seu projecte pel dret.

Inscriu-te a la newsletter de peus a Terra Una mirada al futur ecològic del planeta
Inscriu-t’hi

“L’ampliació de la ZEPA tindrà beneficis a llarg termini per al medi ambient, la ciutadania, l’economia i beneficiarà sobretot l’agricultura sostenible i la conservació de la biodiversitat”, ha subratllat Plaja. “És una proposta de diàleg i de convivència d’usos; permetrà fer compatible l’agricultura i la conservació de la biodiversitat”, ha afegit. L’acord de Govern també preveu eixamplar el LIC (Lloc d’Importància Comunitària), el qual protegeix hàbitats naturals, i desplegar un paquet de mesures per reforçar la protecció d’aquesta àrea.

Advertències de Brussel·les

La modificació dona resposta a una carta d’emplaçament de la Comissió Europea del febrer del 2021 a Catalunya i l’Estat. La Unió Europea els enviava un requeriment judicial en què els retreia que la superfície protegida era insuficient pel fet de no incloure els territoris més apropiats per a la conservació de les aus silvestres. Així, instava l’Estat a reforçar les mesures de protecció davant l’impacte de les ampliacions portuàries i aeroportuàries, i a millorar la preservació del Delta i augmentar-ne la superfície protegida. 

La proposta arriba dos anys tard. “Més tard del que hauríem volgut”, ha reconegut Plaja, però ha reiterat que es tracta d’un model “que va més enllà de les línies marcades en un mapa”. En concret, la ZEPA s’ampliarà en 1.472,07 ha, amb una superfície protegida final que augmentaria un 157%. Pel que fa a la zona protegida pel LIC –que passa a dir-se Aiguamolls del Delta–, passarà a ocupar una extensió de 1.556 ha. 

A banda de refer les àrees protegides, el Govern ha presentat un paquet de mesures per fer una “gestió integral, deixant de banda el model de ciment”. Entre elles hi ha la redacció i tramitació del Pla de Protecció de Medi Natural i del Paisatge del Delta del Llobregat; l’impuls dels ajuts públics per tal de modernitzar les infraestructures agràries; i aprovar, abans de finals del 2025, una cartografia dels espais agraris d’interès situats dins l’àmbit ZEPA per reforçar-ne la preservació. “Amb aquest acord complim, per la part que correspon a la Generalitat, amb el requeriment que ens posa la UE”, expliquen fonts governamentals, tot i que admeten que “deixen en mans de la Comissió Europea valorar si està completament resolt”. 

El futur de l'aeroport

Segons la Generalitat, si no haguessin portat a terme les millores, s’exposaven a sancions administratives, al veto davant subvencions europees o a responsabilitats judicials. Per tal de complir amb la resta d’exigències de Brussel·les, ara l’Estat haurà de culminar la restitució dels espais naturals de Viladecans, on AENA va construir diversos aparcaments que ja estan en procés d’enderroc.

L’ampliació de la ZEPA té lloc enmig del debat obert sobre el futur de l’aeroport del Prat. Plaja ha remarcat que l’objectiu de la modificació “és la necessària protecció del Delta”. “És cert que té uns condicionants, però la proposta no neix tenint en compte quin serà el futur de l’aeroport”, ha insistit. No obstant això, la portaveu ha admès que si el govern espanyol –o fins i tot, un nou Govern– decidís tirar endavant una hipotètica ampliació, “té les eines per poder-ho fer”. Per exemple, argumentant una necessitat d’interès general que anés acompanyada d’un paquet de mesures compensatòries amb nous espais protegits.

Proposta consensuada

La Generalitat assegura que, els últims dos anys, ha mantingut un "diàleg constant" amb els sindicats Unió de Pagesos i JARC, i amb entitats com Ecologistes de Catalunya, SEO/Birdlife i la Xarxa per a la Conservació de la Natura per acordar aquest blindatge al Delta. Ecologistes en Acció ha celebrat l'aprovació de la ZEPA, però ha considerat que és "insuficient" per conservar la biodiversitat. També Cristina Sánchez, delegada de SEO BirdLife a Catalunya, s'ha expressat així: "Ens n'alegrem moltíssim, és una reivindicació històrica". Amb tot, ha advertit que ha d'anar acompanyada de l'aprovació "d'un pla especial, de protecció, i el pla de gestió de l'espai i dels recursos necessaris" perquè el Consorci del Delta pugui gestionar l'ampliació. D'altra banda, l'Institut Agrícola s'ha mostrat completament en desacord amb l'ampliació i ha criticat que "condemna a la ruïna" un sector "vital" per a l'àrea metropolitana de Barcelona.

stats