Ni flotant ni pròpia: el Govern pagarà per l'aigua produïda per la dessalinitzadora del port de Barcelona

La infraestructura finalment no estarà disponible fins a la primavera del 2025

3 min
El pla elaborat per l'ATL

BarcelonaEl 18 d'abril, quan Catalunya agonitzava per la manca històrica de pluges, el Govern va anunciar que instal·laria una gran dessalinitzadora flotant al port de Barcelona per fer-hi front. Però les precipitacions d'aquesta primavera, que van ser un bàlsam per als embassaments de les conques internes, han comportat que aquest projecte faci un gir de guió: el Govern no adquirirà la instal·lació, sinó que pagarà per l'aigua produïda a l'empresa constructora. Ara es preveu que la dessalinitzadora entri en funcionament a tot estirar l'abril del 2025 –en comptes de l'octubre, com estava previst inicialment–. A més, la infraestructura podria no ser flotant, sinó ancorada al fons marí.

Inscriu-te a la newsletter de peus a Terra Una mirada al futur ecològic del planeta
Inscriu-t’hi

El detonant del canvi del projecte va ser la sortida de l'estat d'emergència per sequera al sistema Ter-Llobregat. Tal com explica el director de l'Ens d'Abastament d'Aigua Ter-Llobregat (ATL), David Vila, això ha fet que no es pugui contractar la construcció per via d'urgència tal com estava previst. És a dir, no es podia encarregar a dit el projecte a l'empresa Cox Abengoa, sinó que s'havia d'adjudicar per concurs públic obert a totes les empreses que hi poguessin estar interessades. En cas contrari, "hauria quedat aturat si alguna de les empreses que entraven en concurs hagués presentat impugnacions", puntualitza Vila.

Per accelerar l'adjudicació, l'ATL no redactarà el projecte, com seria l'habitual. "Això ens obligaria a fer la redacció, licitar una obra i ens ho endarreriria tot", diu Vila. Així, ATL ha optat per fer un contracte de serveis pel qual l'adjudicatària decideix com fer l'obra i se li paga per l'aigua produïda. El preu, que pot variar en funció de la producció, encara no s'ha concretat.

Tal com detallen des de l'ATL, està previst que les obres s'adjudiquin abans del gener del 2025, de tal manera que la infraestructura estaria disponible, en cas que fos necessari, "abans de l'estiu" de l'any vinent i de la previsió de l'entrada en fase d'emergència II, que es calcula que podria arribar al voltant de l'abril del 2025. "La dessalinitzadora ha de poder funcionar com un as a la màniga. És a dir, ha de ser un recurs addicional per si tornem a entrar en emergència, que ens permeti diversificar els recursos", detallen fonts governamentals.

Una dessalinitzadora ancorada al fons marí

Aquesta reformulació del projecte posa en mans de les empreses que optin al projecte i assumeixin la construcció de la dessalinitzadora la tasca de presentar propostes diverses de cara al futur. Ara bé, han de respectar diverses condicions establertes per l'ATL. D'una banda, la ubicació al port de Barcelona i, de l'altra, la capacitat de generar 40.000 metres cúbics d'aigua al dia –14 hectòmetres cúbics a l'any–, que és la capacitat màxima de les canonades d’evacuació existents. En canvi, sí que tenen més flexibilitat a l'hora de plantejar la forma de la instal·lació, que "no té per què ser flotant", sinó que podria ser una plataforma ancorada al fons marí amb els mòduls de la dessalinització a la superfície.

Inicialment, el contracte de la instal·lació està previst per a un termini de cinc anys i es pot prorrogar fins que comencin a treballar les dues futures dessalinitzadores que l'Estat va desbloquejar a principis d'aquest mes: la del Foix, entre les àrees de Barcelona i Tarragona, i l'ampliació de la de la Tordera, entre les àrees de Girona i Barcelona. Es preveu que la de la Tordera es liciti a l’octubre amb un cost de 290 milions d’euros, funcioni el 2028 i aporti 60 hectòmetres cúbics a l’any; i la del Foix s’hauria de licitar entre maig i octubre del 2025 per uns 223 milions d’euros i s’hauria d’estrenar el 2029 aportant 30 hectòmetres cúbics anuals.

stats