Mil noves places per fer el C2 de català: ara es podrà fer l'examen en sindicats i entitats de mestres
S'obren mil places noves per a cursos del nivell més alt i hi haurà més convocatòries al llarg de l'any

BarcelonaCanvi de model en els cursos del nivell C2 de català. Si fins ara per obtenir aquest nivell calia passar obligatòriament per les convocatòries d'exàmens del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), el govern ha anunciat un acord amb sindicats (UGT i CCOO) i entitats de mestres (Rosa Sensat i Col·legi de docents) perquè puguin oferir fins a mil noves places de cursos aquest 2025. La novetat és que seran cursos que permetran fer també l'examen final en aquests centres, sota la coordinació i certificació del Consorci.
Feia anys que es reclamava acabar amb l'embut que suposava haver de passar per la convocatòria d'examen oficial del CPNL, sobretot per la necessitat que tenen de treure's el títol els professors i funcionaris que vulguin estabilitzar una plaça, entre altres professionals. Fins ara només s'acreditaven els cursos i exàmens de llengua de les universitats. Aquest acord del departament de Política Lingüística amb sindicats i altres entitats permetrà no només eixamplar l'oferta a partir de l'abril, sinó que també garantirà que hi hagi diferents convocatòries de cursos i exàmens al llarg de l'any, deslligades de la temporalitat del CPNL.
El Consorci també incrementarà els cursos que ofereix del nivell C2, que els dos últims anys han sigut 2.100 a l'any. A més, continuarà oferint la possibilitat de fer l'examen del C2 sense passar per un curs previ: l'abril passat es van examinar 8.300 persones d'aquest nivell.
Obligatori per als mestres
El novembre passat, USTEC va denunciar que hi havia milers de professors que s'havien quedat sense plaça per fer el curs, tot i que des del departament d'Educació asseguraven que hi ha gairebé 7.700 places sumats tots els centres on s'ofereix el curs. Per a la conselleria, aquest miler de places que ara obren amb possibilitat de fer l'examen podran cobrir la major part de la demanda real.
Les places de formació per obtenir el C2 són importants especialment per al professorat, perquè el Govern va aprovar un decret per blindar el català a les aules que, entre altres coses, exigia que els docents que vulguin entrar a la funció pública (i en alguns casos, també els que ja hi treballin) tinguin aquest nivell de coneixement de la llengua catalana. En principi era a partir del curs 2025-26, però el decret està suspès cautelarment pel TSJC. Actualment, només un terç dels mestres de secundària i un de cada cinc a primària poden acreditar aquest títol, segons dades publicades a l'estiu per l'Agència Catalana de Notícies (ACN).
Pel conseller Francesc Xavier Vila, la mesura afavorirà "els docents i futurs docents" i "contribueix a la millora de la qualitat lingüística” en sectors estratègics com el periodisme i la comunicació. “El nivell C2 és una eina de treball per a molts entorns laborals en què la paraula és part fonamental de la professió”, ha insistit el conseller.