Violència masclista

Feina a canvi de ‘sexting’: el cineasta Eduard Cortés, acusat d’assetjament sexual

25 dones relaten com el director de 'Merlí' els feia peticions sexuals, algunes fins fa poques setmanes

BarcelonaDe sobte rebien un missatge d’un compte anomenat el Gato del Cerro. A través de Flickr, Facebook o Instagram. Totes eren noies joves, d’entre divuit i vint-i-tants anys. Totes estaven vinculades al cinema, l’art o la feina de model. Noies de Barcelona, Madrid, l’Equador, Costa Rica, Xile o Colòmbia. Immediatament, ell es presentava amb el seu nom: Eduard Cortés, director de cinema. Sota el pretext d’un projecte professional que no s’acabava concretant mai, les converses anaven pujant de to, fins a incloure propostes de caràcter sexual i, com a mínim en un cas, va haver-hi trobades amb un component sexual. Si elles no responien, ell insistia, i va arribar a escriure'ls més d’una vegada al dia durant mesos. L’ARA ha recollit 25 testimonis que han patit assetjament sexual per part de Cortés des de principis dels anys 2000 i fins fa poques setmanes. Totes s'estan assessorant jurídicament per portar el cas als tribunals de forma col·lectiva. Aquest diari també ha intentat contactar amb Eduard Cortés, però el director, que s’ha esborrat els perfils a les xarxes socials, no ha respost.

Eduard Cortés (Barcelona, 1959) té una llarga trajectòria en l’audiovisual català i espanyol. Ha treballat en sèries de televisió com Oh! Europa (1994), La memòria dels Cargols (1999) o Merlí (2015) i ha dirigit films com La vida de nadie (2002), The Pelayos (2012) o Ingrid (2009). Recentment, ha estrenat Ni una más, una sèrie de Netflix sobre un cas d’abús sexual en un institut. El prestigi de Cortés a la indústria era la carta de presentació que utilitzava per guanyar-se la confiança de les actrius, sovint noies a la recerca de feina i en una situació laboral precària. “Em va passar el seu currículum i em va dir que li encantava la meva feina, que volia treballar amb mi”, explica una d’elles. Era el director que podia donar un impuls a la seva carrera artística.

Cargando
No hay anuncios

Denúncia a les xarxes socials

Els casos d’assetjament i abús sexual per part del director s’han fet públics a través d’Instagram, on la directora i fotògrafa Sílvia Grav ha explicat la seva vivència: "Aquest senyor va estar anys fent-me grooming quan jo en tenia 19 i ell 55 (encara tinc les converses) prometent-me ajudar-me professionalment, i continua dirigint pel·lícules i sèries", diu Grav. La seva publicació ha animat altres noies a explicar també les seves experiències. Arran d'això, l'Acadèmia del Cinema Català ha posat al servei de les víctimes el seu equip d’atenció especialitzada als abusos en el sector audiovisual. Eduard Cortés és membre de l’Acadèmia i, en conseqüència i seguint el protocol intern de l'entitat, la junta activarà la comissió d'abordatge prevista en aquests casos per determinar les mesures a prendre.

Cargando
No hay anuncios

El patró de comportament es repeteix entre els testimonis recollits per l'ARA. Cortés els parlava d’Íngrid, una pel·lícula amb contingut sexual molt explícit (i on apareix, precisament, El Gato del Cerro) i els deia que estava treballant en un projecte audiovisual similar i que elles en formarien part. “Em va dir que el guió estaria inspirat en les nostres converses i que jo en seria la protagonista”, recorda una actriu. Aleshores els preguntava per qüestions personals i sexuals, i argumentava que tot plegat era material artístic. Les peculiaritats de la indústria audiovisual (on habitualment els intèrprets es posen a preparar un projecte sense que els contractes laborals estiguin firmats) l’ajudaven a retenir les noies, convencent-les que estaven duent a terme un intercanvi professional.

El cineasta barceloní preguntava a les intèrprets si es masturbaven, si serien capaces de fer un trio o rodar una escena de sexe explícit. "Em va començar a dir coses brutes i li vaig dir que no volia ser actriu porno", relata una actriu catalana. Ell va insistir perquè ella es convertís en la seva "submisa", fins al punt de plantejar-li quedar en un hotel per fer-li fotografies nua, sense ningú més d’un teòric equip de rodatge, o deixar-li clar que li agradaria dirigir-la fins que ella es masturbés davant seu. Amb una altra actriu espanyola van estar quedant a Madrid, a la casa on ell s’allotjava durant un rodatge, preparant un teòric guió per a una pel·lícula en la qual ella havia d’actuar. Sempre que es veien ell ho portava cap al terreny de la intimitat, amb comentaris sexuals o interessant-se per coses personals. La pel·lícula no es va arribar a rodar mai. 

Cargando
No hay anuncios

"Volia escriure sobre mi"

"El cor em sortia del pit quan vaig comprovar qui era. Em va col·locar en un lloc molt especial, volia escriure sobre mi", recorda una altra testimoni. Després que Cortés contactés amb ella a través d’El Gato del Cerro dient-li que estava preparant una gran sèrie i que volia incloure-la al càsting, la jove es pensava que s’acomiadarien fins a les proves, però ell va començar a interactuar amb ella cada cop més incisivament. “Li responia perquè estava convençuda que aquest era el camí perquè ell seguís interessat en el meu personatge”, explica.

Cargando
No hay anuncios

Cortés feia preguntes íntimes i adulació constant cap a les actrius, remarcant que els veia un "potencial" molt gran com a intèrprets i, després, peticions d’imatges eròtiques i sexting (continguts sexuals) a través de videotrucades al·legant que s’estava inspirant per a una producció audiovisual. Una situació similar va viure una actriu catalana que just havia complert la majoria d’edat i a qui va convèncer perquè li enviés fotografies nua i que fessin sexting argumentant que estava treballant en el guió d’una pel·lícula basat en ella. “No ho havia fet mai, però vaig cedir perquè insistia molt”, recorda la noia. El mateix patró que va seguir amb una altra jove que vivia a Veneçuela, fins que ella va aturar-lo quan ell li va demanar que es tragués el top. 

Quan elles el frenaven o l’ignoraven, ell repetia que aquestes peticions responien a un treball de camp i anaven lligades a una pel·lícula o sèrie. En alguns casos ho feia de forma molt insistent. “M’escrivia cada dia durant mesos, però jo no li contestava. També li havia dit que tota la qüestió sexual m’incomodava, però ell seguia demanant-me coses en aquesta línia”, diu l’actriu. Una altra explica que ell es presentava de forma recurrent a prop d’on vivia i que es va arribar a tancar dos dies a casa per no trobar-se’l pel carrer.