ACCIDENT AERI

El vol MH370 es va desviar de rumb “deliberadament”

Malàisia diu que l’aparell va volar 7 hores amagat i obre una investigació criminal

LA RECERCA S’AMPLIA 
 Personal indonesi buscant en els seus mars possibles restes de l’avió malaisi desaparegut, després que se sabés que el vol va canviar la trajectòria i que algú va desconnectar els sistemes de comunicació de l’aparell.
K. Bradsher / C. Buckley
16/03/2014
4 min

The New York Times / Sepang (Malàisia)La recerca de l’avió 370 s’ha convertit en una investigació criminal, després que ahir les autoritats de Malàisia confirmessin que algú havia canviat deliberadament el rumb del vol en algun punt desconegut i llunyà del trajecte que tenia programat, entre Kuala Lumpur i Pequín, i que l’avió va volar durant més de set hores El primer ministre malaisi, Najib Razak, va demanar ajuda ahir als governs asiàtics per trobar l’aeronau, que es va perdre fa una setmana amb 239 persones a bord. Tot i que les autoritats no van parlar de cap segrest, la policia va anar a un complex residencial a Kuala Lumpur, que és on estava registrada la casa del pilot de l’avió, Zaharie Ahmad Shah. Però la policia no va voler donar més detalls de l’operació.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Dos rumbs possibles

Un satèl·lit en òrbita va rebre una transmissió de l’avió que, en funció de l’angle des d’on va enviar el senyal, provindria d’algun punt que es podria ubicar en dos corredors aeris. L’un és el que va des de la frontera sud del Kazakhstan, a l’Àsia central, fins al nord de Tailàndia. En aquest cas, es passaria per alguns dels punts calents de l’escena internacional per la presència d’insurgència global i de zones altament militaritzades. L’altre corredor, on es concentra ara la investigació, s’estén des de prop de Jakarta i per tot l’oceà Índic, a uns 1.000 quilòmetres de la costa oest d’Austràlia.

L’avió va canviar el rumb després de prendre el vol. “Aquests moviments lliguen amb el fet que hi va haver-hi una acció deliberada d’algú dins l’avió”, va dir Najib.

El primer ministre també va assenyalar que un sistema de comunicacions havia estat desactivat quan l’avió volava al llarg de la costa nord-est de Malàisia. Un segon sistema, un transponedor a bord de la nau, de sobte va deixar de transmetre la ubicació, altitud, velocitat i la resta d’informació a les 1.21 hores, quan l’avió havia cobert un terç del camí. Dades posteriors de radars militars mostren que l’aeronau va girar i va volar a l’oest pel nord de Malàisia, en direcció a l’oceà Índic.

Segons estava programat, l’avió havia d’aterrar a les 6.30 del matí a Pequín. Així doncs, quan van rebre l’últim senyal, a les 8.11, estava a punt de quedar-se sense combustible, segons Najid.

Segons la informació dels radars militars malaisis que el govern no ha fet públics però que ha posat a disposició dels Estats Units, l’aparell va canviar bruscament d’altitud després de perdre contacte amb el control de terra, i va canviar de rumb més d’una vegada, com si algú l’estigués pilotant. Els senyals de radar mostren l’avió desaparegut a 45.000 peus, per sobre del màxim d’altitud permès per al Boeing 777-200. Més tard se’l detecta a 23.000 peus, per sota de l’altitud habitual, mentre s’acostava a l’illa de Pinang, densament poblada.

El primer ministre va explicar que el corredor del Kazakhstan és on hi ha alguns dels països més conflictius del món i que són la casa de la insurgència global, però també d’àrees amb una gran presència militar i de potents xarxes de defensa, algunes de les quals teixides per l’exèrcit dels Estats Units. La ruta passa pel nord de l’Iran, per l’Afganistan i el nord del Pakistan, pel nord de l’Índia, l’Himàlaia i Birmània. Així doncs, un avió que hagi passat per aquesta zona hauria de passar a través de la frontera entre l’Índia i el Pakistan, altament militaritzada, i per l’Afganistan, on hi ha bases aèries dels Estats Units i l’OTAN. En el cas del corredor del sud, d’Indonèsia al sud de l’oceà Índic, la ruta és pràcticament sobre mar obert i hi ha poques illes. Si l’avió va agafar aquest camí hauria d’haver passat a prop de les illes australianes Cocos, amb una població que no arriba als mil habitants i que tenen un petit aeroport.

Algú amb experiència en aviació

Arran de les últimes declaracions del primer ministre de Malàisia, la Xina ha decidit enviar els seus propis experts a aquest país. La desaparició d’aquest vol ha provocat una gran consternació al gegant asiàtic, ja que de les 239 persones que viatjaven a l’avió 227 eren xineses.

Mikael Robertsson, cofundador de Flightradar24, una empresa que dóna un servei de seguiments d’avió, creu que la manera com es va desconnectar el senyal de comunicació de l’avió posa en relleu que hi ha una persona involucrada i que té una considerable experiència i coneixement sobre el trajecte d’aquest vol, possiblement una persona de la tripulació que pot haver actuat per voluntat pròpia o sota coacció. Les autoritats es basen en el fet que les comunicacions es van tallar just quan l’aparell passava de la zona de control del trànsit aeri malaisi al vietnamita i, per tant, és quan no podia aixecar sospites.

“Sempre que voles, estàs en contacte amb una àrea de control d’algun país -va explicar-. En lloc de contactar amb el servei de control aeri del Vietnam, el senyal es va apagar. Penso que el moment en què es va apagar el transponedor, just després de sortir de l’àrea de control aeri de Malàisia, indica que algú ho va fer deliberadament i que va trobar el moment perfecte. Era en terra de ningú”.

També dóna els mateixos arguments Xu Ke, un expilot comercial xinès i conseller de seguretat aèria del govern de Pequín. Per Xu, els detalls suggereixen que com a mínim una persona de la tripulació està involucrada i, segurament, es tracta d’un pilot. “El moment en què es va apagar el senyal del transponedor suggereix que hi ha involucrada una persona que sabia com evitar el control aeri sense cridar l’atenció”. Per fer això, “cal conèixer l’avió i aquesta ruta”. “No crec que hagi volat gaire temps sobre terra, perquè hauria passat per països on el podrien haver detectat”, afegeix Robertsson.

stats