La vaga general i els problemes amb la gasolina debiliten Macron
La mobilització per reclamar un augment de salaris no aconsegueix paralitzar França
ParísFrança ha viscut aquest dimarts la primera vaga nacional interprofessional –un eufemisme per parlar de vaga general– del segon mandat d'Emmanuel Macron amb un seguiment modest, sense paralitzar el país, però els sindicats adverteixen que no serà l'última. És un avís per al president. "N'hi haurà més", ha anticipat l'històric líder de la CGT Philippe Martinez. Els ànims entre els treballadors francesos estan calents per l'augment de la inflació, que en molts sectors no va acompanyat d'un increment dels salaris, i el malestar s'ha fet molt visible amb la vaga dels assalariats de gairebé totes les refineries del país. La protesta fa tres setmanes que dura i ha deixat un terç de les gasolineres sense carburants i milers de persones i sectors afectats.
La vaga general arriba com a colofó a la mobilització a les refineries. És la primera crisi social que ha de gestionar el president de la República en aquest nou mandat que s'albira molt complicat. El nivell de malestar no és comparable al de la crisi dels armilles grogues que es va iniciar a finals del 2018, però ara Macron està en una situació política més dèbil, sense la majoria parlamentària que tenia aleshores. Al president li serà més difícil donar una resposta a la crisi social que s'està gestant i que es pot anar fent gran si la inflació, i especialment els preus de l'energia, segueixen pujant sense fre. A les portes de l'hivern i sense una solució a la vista per a la guerra a Ucraïna, res fa pensar que els preus es continguin en els pròxims mesos.
A Emmanuel Macron li esperen uns mesos difícils. L'exemple més evident de les dificultats que tindrà i de la seva debilitat són els problemes que està tenint el seu executiu, capitanejat per la primera ministra, Élisabeth Borne, per tirar endavant els pressupostos del 2023. Els comptes inclouen totes les mesures antiinflació, com ara l'escut tarifari que posa un sostre a l'augment dels preus de l'energia, però Macron no té els suports parlamentaris necessaris per aprovar-los.
Pressupostos per decret
Si no canvia res en les pròximes hores, el govern francès tirarà pel dret i aprovarà dimecres el projecte de llei dels pressupostos sense que siguin votats i aprovats per l'Assemblea Nacional. La Constitució francesa ho permet en el seu article 49.3 i, de fet, no és un fet excepcional recorre-hi. No és exactament el mateix, però és comparable al decret que sovint utilitzen els governs espanyols per aprovar lleis, tot i que el seu ús és més restringit en el cas francès. Els successius governs de la República l'han utilitzat en una ocasió o l'altra. Macron, per exemple, hi va recórrer el 2020 per aprovar la reforma de les pensions.
Però utilitzar-lo també té els seus riscos: el més evident és mostrar obertament la debilitat d'un govern i la falta d'entesa amb la resta de forces polítiques. L'executiu ha acceptat algunes esmenes de grups de l'oposició, però ni així ha aconseguit el seu suport. L'esquerra radical de Jean-Luc Mélenchon ha aplaudit la mobilització d'aquest dimarts i ha qualificat de "brutalitat" l'ús de l'article 49.3 per aprovar els comptes. "Senyora primera ministra, ¿com pensa resoldre la crisi social de la qual vostès en són responsables?", li ha llançat a Borne una diputada ecologista durant el ple a l'Assemblea.
Solució a la força per a les refineries
Els pressupostos no és l'únic dossier que Macron imposarà a la força. Davant la dificultat de resoldre el conflicte de les refineries –el govern ha pressionat empreses i sindicats perquè tanquin un acord per augmentar els sous i acabin amb la vaga, però la protesta continua–, l'executiu ha optat per obligar una part dels treballadors a tornar al seu lloc de treball perquè el carburant arribi a les gasolineres. L'inquilí de l'Elisi pot acabar pagant un preu polític a tanta imposició. La vaga d'aquest dimarts ha tingut incidència sobretot als transports públics, però no ha aconseguit arrossegar altres sectors. Tanmateix, les protestes al carrer poden acabar arrossegant els treballadors de l'Educació o la Sanitat, dos sectors també en peu de guerra amb el govern francès.
Amb tot, el conflicte a les refineries encara continua complicant la vida de molts ciutadans i empreses. Ara amenaça també el sector turístic: a les portes del primer període de vacances escolars a França –que comença la setmana que ve–, els hostalers asseguren que s'està produint una allau de cancel·lacions de reserves per la falta de carburant. El sector xifra en un 60% l'anul·lació de reserves.