El govern britànic aprova l'ampliació de l'aeroport de Heathrow, decisió molt contestada per l'opinió pública

El ministre d'Exteriors, Boris Johnson, s'hi oposa i considera "irrealitzable" la decisió, que s'enfronta a tota mena de demandes legals. L'alcalde de Londres, Sadiq Khan, critica el projecte juntament amb els grups ecologistes

Una imatge de l'aeroport de Heathrow / JENS KUU
Quim Aranda
25/10/2016
3 min

LondresL’aeroport de Heathrow, a Londres, el sisè en nombre de passatgers del món, tindrà una tercera pista a mig o llarg termini, cinc o deu anys, probablement. Al menys, aquesta ha estat la llargament esperada decisió que el govern britànic que dirigeix Theresa May ha anunciat aquest matí, que ja ha desfermat una intensa polèmica i que, potencialment, pot esdevenir la primera gran contestació pública del mandat de la premier conservadora. Les principals organitzacions de negocis i empresarials del país en són favorables, però.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

De fet, l’actual ministre d’Exteriors, Boris Johnson, i la ministra d’Educació, Justine Greening, s’oposen aferrissadament a l’expansió d'unes instal·lacions que són propietat, juntament amb altres cinc aeroports al Regne Unit, de BBA Limited, companyia que lidera el grup espanyol Ferrovial.

Johnson tot just acaba d’afirmar que la decisió de l’executiu és “irrealitzable”, afegint, a més, que “és molt probable que sigui aturada” legalment pels diferents grups d’afectats. Alguns crítics amb la decisió del govern ja han demanat la dimissió pública del ministre, possibilitat que ha refusat. Seria, però, la decisió més coherent d'un home que al llarg dels vuit anys com a alcalde de Londres ha estat un incansable lluitador contra la nova pista a Heathrow.

Protestes al davant de Downing Street al llarg del matí, el refús generalitzat de les organitzacions ecologistes preocupades per l’impacte ambiental, el dels veïns afectats, l’anunci de la dimissió de Zac Goldsmith, ex candidat a l’alcaldia i parlamentari conservador por Richmond, a l’oest de la capital britànica, l’oposició de l’actual alcalde laborista de la ciutat, Sadiq Khan, i la del ministre d’economia a l’ombra, John McDonell, són altres de les primeres reaccions contràries a la decisió governamental.

L'expansió de Heathrow, que es va començar a projectar a finals dels anys 80 del segle passat, és una de les infraestructures que el govern britànic considera claus per al desenvolupament econòmic del Regne Unit, més encara en el context del Brexit. En aquest sentit, el ministre de Transports, Chris Grayling, assegurava fa uns minuts davant dels Comuns que "la decisió sobre Heathrow envia un missatge molt clar al món, en el sentit que el país continua obert per als negocis".

Però tot i l'impuls que rep Heathrow en detriment de l'amplicació de Gatwick —l'altra alternativa damunt de la taula, a uns 50 quilòmetres al sud de Londres—, la decisió presa per Downing Street no garanteix la realització del projecte.

S'obre ara un període d'un any per fer consultes legals, al·legacions i, probablament, una pluja de demandes judicials contra els plans, que seran liderades pels consells locals afectats per la nova pista, paral·lela en direcció nord a les dues existents. Per dur-la a terme caldria expropiar i enderrocar 783 cases, pràcticament la meitat de les poblet de Harmondsworth, mentre que l'altra meitat de la vila viuria en el límit de la distància de seguretat mínima permesa en relació amb l’àrea d’expansió de l’aeroport.

Altres dos petits pobles afectats directament per l’ampliació seran els de Sipson i Longford. L’impacte sonor dels 260.000 nous vols a l’any que la tercera pista provocaria afectaria a no menys del milió de persones que viuen a l’oest de la ciutat, en l'àrea de de les rutes d’aproximació a l’aeroport

Altres de les incògnites de la tercera pista és el cost. S’ha pressupostat inicialment en quasi 20.000 milions d’euros, que haurien de ser sufragats pels propietaris de la instal·lació, el grup Ferrovial. Però caldria afegir la necessària adaptació de la principal via d’accés, l’autopista M-25, la més col·lapsada del Regne Unit. L’estudi més optimista en calcula el cost en 1.500 milions d’euros, mentre que el més pessimista és de 15.000 milions.

Si superés tots els previsibles entrebancs legals, l’execució de l’obra encara haurà de rebre la llum verda final del parlament, l’hivern del 2018-19. La nova fase de la batalla de Heathrow no ha fet més que començar. I, de fet, aquesta no és la primera vegada que un govern britànic s'ha pronunciat a favor de l'ampliació de Heathrow. Ja ho va fer l'executiu de Tony Blair.

stats