Pròxim Orient

Un telefèric per conquerir Jerusalem

Activistes jueus i palestins s'oposen a un polèmic pla que construirà un aeri al voltant de la Ciutat Vella

Vista aèria del Mur de les Lamentacions, a la ciutat vella de Jerusalem.
26/06/2022
3 min

JerusalemLa conquesta de Jerusalem també es juga a l'aire i vestida d'atracció turística. Ho saben bé tant els detractors com els promotors del polèmic pla que vol construir un telefèric entre la First Station, a la part jueva de la ciutat, fins a l'anomenada Ciutat de David, a tocar de les muralles de la Ciutat Vella, el Mur de les Lamentacions i l'Esplanada de les Mesquites, ja en zona palestina. "Estan intentant crear una aventura turística i una narrativa que oblida per complet que aquí hi ha un barri palestí. Sigui anant-hi per sobre o per sota. Els turistes no hauran de veure el present. Només el passat i el futur", explica Alon Arad, director executiu de l'organització jueva Emek Shaveh, que promou l'arqueologia com a punt de trobada entre cultures, alhora que combat el seu ús com a "eina per a la batalla política, la discriminació i l'ocupació".

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Des de les excavacions de la Ciutat de David, Arad explica a l'ARA que ni el telefèric ni el parc arqueològic responen únicament a un interès turístic o científic. "Aquestes operacions busquen moure la Línia Verda per a qualsevol futura solució del conflicte, com a mínim, fins a la Vall del Cedró", indica l'arqueòleg, que com la resta d'arquitectes, ambientalistes i veïns opositors al pla, adverteix que l'aeri canviarà l'aparença de la Ciutat Vella, expulsarà àrabs de casa seva i oferirà una visió "controlada i parcial" de la història local.

El projecte del telefèric a Jerusalem

Estació

Gethsemane

La Ciutat

Antiga

La línia verda

Estació

Mount of Olives

Estació

Kedem Center

Estació

Mount Zion

Estació

The Shiloah

Estació

The Khan

Silwan

La Ciutat

Antiga

La línia verda

Estació

Kedem Center

Estació

Mount Zion

Estació

The Shiloah

Estació

The Khan

Silwan

La Ciutat

Antiga

La línia verda

Estació

Kedem Center

Estació

Mount Zion

Estació

The Shiloah

Estació

The Khan

Silwan

Llum verda a la construcció

Després d'anys de litigis, el projecte del telefèric va rebre l'aprovació del Tribunal Suprem israelià el passat mes de maig. Costarà uns 200 milions de xéquels (55,5 milions d'euros), tardarà uns 18 mesos a construir-se i connectarà punts d'interès turístic i religiós per als jueus sobrevolant els barris àrabs d'Abu Tor i Silwan i violant la frontera invisible que marca la separació entre Jerusalem Oest i Jerusalem Est, ocupada per Israel des del 1967.

Per als seus promotors, però, l'aeri descongestionarà el trànsit a la zona, suposarà una alternativa de transport verda, incorporarà un nou atractiu turístic per a la ciutat i servirà de revulsiu econòmic, també per als àrabs. Calculen que l'utilitzaran uns 3.000 visitants cada hora i que incrementarà l'afluència de visitants al Mur de les Lamentacions i la Ciutat de David.

Els partidaris del projecte reconeixen, però, que també servirà per legitimar la possessió jueva del territori. "La Ciutat de David és la prova definitiva de la nostra propietat sobre aquesta terra", afirmava l'any 2019 l'exalcalde de Jerusalem, Nir Barkat, en una entrevista a The New York Times, "aquest és el camí per on els pelegrins jueus venien a adorar Déu a la Ciutat Antiga, quan no hi havia ni cristians ni musulmans".

Arad recorda que tant l'aeri com les excavacions de la Ciutat de David estan impulsats per l'organització colonial i de dretes Elad, que cerca legitimar la presència jueva a la ciutat trobant el palau del Rei David i que ja ha expulsat del barri desenes de veïns àrabs. Els mètodes són diversos: catalogar la zona com a parc natural o arqueològic amb l'ajuda del govern, comprar cases, retorçar la llei per expulsar-ne els propietaris palestins...

"Ara volen construir el Centre Kedem, que serà un edifici d'entre 15.000 i 17.000 metres quadrats i set pisos, que tindrà l'alçada aproximada de les muralles de la ciutat –contravenint el fet que el lloc és un parc nacional que vol preservar-ne l'aparença– i que serà la parada final del telefèric", afegeix l'arqueòleg, que recorda que Elad, que significa literalment "cap a la Ciutat de David", té un pressupost anual de 100 milions de xéquels (27,8 milions d'euros) i propietats per valor de 300 milions (83,4 milions d'euros).

Per als habitants del barri, que ja han vist expropiades parcel·les i cases per les excavacions o la creació del parc nacional, el telefèric és l'enèsim intent per expulsar-los de la ciutat. "Els fonaments d'aquest projecte es construiran a la nostra terra i les cabines passaran per sobre de les nostres cases", diu l'activista Khaled Al-Zeer, veí del barri, "Aquest telefèric crearà la sensació que aquesta és una ciutat jueva i n'eliminarà els palestins. Estan forjant una nova història, sigui sota terra, a sobre o al cel".

stats