LA RECERCA DE L’MH370
Internacional15/03/2014

Una setmana sense rastre de l’avió

La recerca s’amplia fins a l’oceà Índic mentre creixen els interrogants i la incertesa entre els familiars

Thaïs Gutiérrez
i Thaïs Gutiérrez

BarcelonaLa desaparició del Boeing 777 de Malaysia Airlines amb 239 persones a bord, ara fa una setmana, ha estat qualificada com “un misteri sense precedents”. Set dies després no hi ha cap rastre d’aquesta aeronau -moderna i equipada amb tots els sistemes de seguretat i localització- que volava a 10.000 metres d’altitud entre la costa de Malàisia i el Vietnam. A la 1.30 de la nit va tenir l’últim contacte amb els controladors de terra. Li faltaven cinc hores de vol per arribar a Pequín però des d’aquell moment no hi ha cap senyal de l’aparell. Sembla haver-se esvaït completament malgrat les importants tasques de recerca, en què participen 57 vaixells i 48 avions de 13 països diferents. La setmana, però, ha estat plagada de falses alarmes, des de taques d’oli al mar fins a objectes flotant a l’aigua, que han resultat no tenir relació amb l’avió, però han multiplicat la inquietud dels familiars dels passatgers i la sensació de caos.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Recerca més àmplia

Cargando
No hay anuncios

El dispositiu internacional arriba fins a l’oceà Índic

Des d’ahir, la recerca de l’avió de Malaysia Airlines s’ha ampliat a l’oceà Índic i al mar de la Xina meridional, a milers de quilòmetres de distància d’on es va tenir l’última comunicació amb l’aeronau. L’ampliació de la zona coincideix amb una de les últimes pistes que s’ha tingut sobre l’avió. Segons va publicar The Wall Street Journal, basant-se en entrevistes amb experts, l’avió va canviar de rumb poc després de la seva última comunicació i va volar durant quatre o cinc hores més cap a l’oceà Índic. Segons aquest diari nord-americà, alguns satèl·lits de comunicació haurien rebut transmissions breus i intermitents del vol MH370 durant gairebé cinc hores. Tot i que les autoritats malàisies han desmentit aquesta informació, fonts de la investigació es van sumar ahir a aquesta teoria i van indicar a l’agència Reuters que el registre dels radars militars de la zona semblen indicar que l’avió desaparegut va canviar de rumb i va ser pilotat, de manera professional, cap a les illes d’Andaman, a l’oest de Birmània. Els radars van registrar un aparell no identificat, que podria ser el Boeing 777 desaparegut, que va seguir una ruta ben precisa, cosa que significa que l’avió el pilotava algú amb formació i coneixements. Per ara, però, la recerca segueix sent infructuosa. Precisament per ajudar en aquesta tasca, una empresa nord-americana ha posat a disposició de tots els internautes una web amb imatges de satèl·lit amb més de 3.000 quilòmetres de mar perquè els usuaris que vulguin puguin ajudar a buscar l’avió.

Cargando
No hay anuncios

Què pot haver passat?

Es mantenen obertes totes les hipòtesis

Cargando
No hay anuncios

Aquestes últimes informacions sembla que alimenten la teoria que algú amb coneixements va desviar la ruta de l’avió de manera intencionada. “Estem valorant la possibilitat d’un sabotatge i un segrest”, van dir ahir a Reuters fonts de la investigació malàisia, però tampoc es descarta la possibilitat que l’aparell explotés en ple vol o tingués un error mecànic que li fes perdre alçada i acabés estavellant-se al mar. “Sembla que aquest avió va canviar de rumb, que va agafar una direcció que no li tocava i a partir d’aquell moment no va ser registrat”, explica Miquel Sureda, professor de disseny d’avions de la UPC, tot i que alerta que es tracta només d’una hipòtesi. Aquest expert destaca que sempre que hi ha una incidència “el pilot avisa” i només s’imagina dues situacions en què això no passi: “Si hi ha una fallada del sistema, molt ràpida, o un acció violenta dalt de l’avió”. “Però tot són suposicions”, diu.

Al marge de la hipòtesi del segrest i el sabotatge, les autoritats també estan estudiant la possibilitat que l’aeronau hagués patit alguna fallada mecànica que hagués desactivat tots els sistemes de localització que aquest tipus d’avions tenen. David Guillamon, controlador aeri i secretari de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), comenta que l’única explicació plausible perquè es perdés tota la comunicació amb l’avió és “una fallada total que hagués provocat una caiguda de l’avió en un lloc remot”. Tot i això, aquest controlador troba “molt estrany” que el pilot no hagués tingut temps de notificar res si realment l’avió tenia un problema. L’última hipòtesi, la de l’atemptat, va agafar molta força a principi de setmana quan es va descobrir que dos passatgers iranians volaven amb passaports europeus robats, però la teoria ha anat perdent credibilitat al llarg de la setmana. “Com més informació tenim, més ens inclinem a concloure que no es tracta d’un incident terrorista”, va dir el cap de la Interpol, Roland Noble, dimecres passat.

Cargando
No hay anuncios

Sistemes de localització

¿Pot desaparèixer un avió modern i equipat?

Cargando
No hay anuncios

“Aquest avió de Malaysia Airlines és modern i està equipat amb sistemes electrònics que serveixen per vigilar el seu funcionament i per avisar si falla alguna cosa”. Ho explica Juan Carlos Lozano, membre del departament tècnic de Sepla, pèrit, investigador d’accidents i expert en seguretat aèria, que es mostra molt sorprès amb aquest cas. Els avions, com el Boeing desaparegut, tenen comunicació sovint amb els controladors de terra. “En primer lloc hi ha un radar primari, que és un sistema que emet un senyal d’anada i que es torna des de l’avió i el situa com un punt en un mapa. En segon lloc hi ha el radar secundari que funciona igual però que dóna molta més informació, des del tipus d’avió fins a la seva posició exacta”, explica Lozano. Però a més hi ha el sistema ACARS, que segueix enviant informació encara que els radars no funcionin. Per a David Guillamon, controlador aeri, “és molt misteriós que amb tota aquesta tecnologia encara no hi hagi cap notícia de l’avió”. El professor de la UPC Miquel Sureda apunta que la localització dels avions es podria millorar amb un sistema GPS que controlés l’aparell tota l’estona però reconeix que el seu alt cost fa que les companyies aèries siguin reticents a introduir-lo.

Pistes falses

Cargando
No hay anuncios

La desesperació dels familiars davant la falta de notícies

Els set dies que fa que l’avió està desaparegut han estat un degoteig constant de pistes que han resultat ser falses. L’última va ser la de les imatges d’objectes flotants que va captar un satèl·lit xinès i que semblava que podien ser restes de l’avió. Les autoritats de Malàisia van enviar avions a la zona per verificar els objectes i van declarar que no havien trobat “res”. De fet, les pistes falses van sorgir des dels primers moments després de la desaparició. Diumenge es van albirar unes restes a l’aigua, a prop de l’illa de Tho Chu, al sud del Vietnam, que semblava que eren de l’avió, però va resultar que no. I dilluns, les autoritats malàisies van veure grans taques d’oli flotant a l’aigua. S’hi van desplaçar i va resultar que era combustible del que utilitzen els vaixells, no els avions. Tot això ha generat una sensació de confusió que ha indignat els familiars dels passatgers, sobretot després que alguns d’ells asseguressin que els mòbils dels passatgers encara donen línia. Els familiars reclamen més accions i més transparència a les autoritats.