ITÀLIA
Internacional20/05/2019

Salvini vol multar les ONG que rescatin migrants al Mediterrani

L’ONU denuncia que la mesura no respecta els drets humans

Soraya Melguizo
i Soraya Melguizo

RomaEl govern italià està ultimant un decret llei que permetrà multar les ONG que col·laboren sense autorització en el salvament de migrants. La proposta impulsada pel ministre de l’Interior italià, Matteo Salvini, atorgaria més poder al seu ministeri en la gestió de la immigració irregular i dificultaria encara més el treball de les organitzacions humanitàries que operen a la Mediterrània. El Moviment 5 Estrelles, soci del líder de la Lliga al govern de coalició italià, advoca per agilitzar les expulsions, mentre que des de l’ONU adverteixen que la iniciativa viola els drets humans.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Matteo Salvini està decidit a continuar desafiant les organitzacions humanitàries que treballen a la Mediterrània amb l’objectiu de limitar la immigració irregular al país. A les portes de les pròximes eleccions europees que se celebraran aquest diumenge a Itàlia, el líder de la Lliga i vicepresident del govern va presentar ahir al Consell de Ministres una proposta de decret llei que inclou sancions per a les organitzacions que rescatin migrants sense seguir les instruccions de les autoritats de la zona on tingui lloc l’auxili i els transportin a Itàlia.

Cargando
No hay anuncios

Xifres desorbitades

Un primer esborrany del text filtrat dies enrere plantejava multes de fins a 5.500 euros per cada migrant rescatat, així com la suspensió temporal del permís de navegació o la seva cancel·lació definitiva en el cas que es tractés d’un vaixell amb bandera italiana. En l’última versió del decret llei que el govern podria aprovar pròximament, però, les sancions per cada persona rescatada desapareixen i en el seu lloc s’introdueix una multa d’entre 10.000 i 50.000 euros al comandant, l’armador i el propietari de l’embarcació. En cas de “reiteració” o que “el nombre dels estrangers desembarcats” sigui superior a 100, està prevista també la confiscació del vaixell.

Cargando
No hay anuncios

El decret llei impulsat per Salvini preveu que la gestió naval de les embarcacions que travessen aigües territorials italianes -una competència que en l’actualitat correspon al ministeri d’Infraestructures (dirigit pel Moviment 5 Estrelles)- passi parcialment al ministeri de l’Interior, que podrà “limitar o prohibir el trànsit” de vaixells en aigües territorials “per motius d’ordre i seguretat pública, informant al ministeri d’Infraestructures i Transports i al de Defensa”, segons recull el text.

Aquest nou paquet de mesures, que se sumen al decret sobre immigració i seguretat aprovat al setembre, inclouria a més nous recursos econòmics per accelerar la repatriació de migrants als seus països d’origen, una de les condicions del Moviment 5 Estrelles per aprovar-lo.

Cargando
No hay anuncios

Petició formal

Poques hores abans que el text arribés al Consell de Ministres, el representant de les Nacions Unides per als Drets Humans va sol·licitar formalment al govern italià que rebutgés la iniciativa al considerar-la “potencialment capaç de comprometre els drets humans dels migrants” que arriben a Itàlia. Salvini va considerar una “intromissió” la petició de l’ONU i va reaccionar de seguida: “Que les autoritats de l’ONU dediquin les seves energies a l’emergència humanitària a Veneçuela en lloc de fer campanya a Itàlia”, va dir el ministre de l’Interior.

Cargando
No hay anuncios

El líder de la Lliga defensa que la seva política de “ports tancats” ha permès que des de principis d’any hagin desembarcat a Itàlia 1.009 persones enfront de les gairebé 9.959 del mateix període de l’any passat, segons dades del ministeri de l’Interior. Una lectura que contrasta amb la d’organitzacions internacionals com l’Agència de l’ONU per als Refugiats (ACNUR) o l’Organització Internacional per a les Migracions (OIM), que denuncien que la ruta de Líbia a Itàlia, amb menys testimonis i sense vaixells de salvament, és avui més perillosa que mai.