A Rússia, el xampany francès ja no és xampany
Guerra entre París i Moscou després que el Kremlin etiqueti la beguda francesa com a "vi escumós"
BarcelonaDurant la dècada del 1920, Ióssif Stalin va demanar als enòlegs soviètics un encàrrec si més no curiós: crear un vi escumós que estigués a l'abast de tothom, especialment de la classe treballadora russa, per competir amb el xampany francès, que triomfava entre les elits d'arreu del món. L'invent li va sortir prou bé. Amb els anys, la producció del xampany soviètic -més tard rebatejat com champansoke- es va disparar fins a convertir-se en beguda estrella en tot tipus de celebracions. Però a França mai li va acabar de fer gràcia que s'utilitzés el terme xampany per designar un producte que es produïa lluny de la regió de la Xampanya, al nord-est del país i bressol de la producció de la beguda. Cent anys després, la tensió ha esclatat aquesta setmana, quan el president rus, Vladímir Putin, ha signat una llei que decreta que només els champansoke poden etiquetar-se a Rússia com a xampany. La resta de productes provinents de l'estranger, inclòs el xampany francès, queden fora d'aquest grup i seran classificats com a "vins escumosos". És a dir, a l'etiqueta de les ampolles de xampany francès que es venguin en supermercats russos hi posarà "vi escumós".
La mesura ha provocat una onada d'indignació a França, ja que s'entén com un atac a un dels seus productes sagrats, juntament amb el croissant i la baguette. Aquest dimarts, el govern d'Emmanuel Macron ha enviat a Moscou un missatge clar, subratllat en negreta: només França fa xampany. "La posició de França és molt clara: la paraula xampany ve de la regió francesa on es produeix i on hi ha una denominació d'origen que regula la producció", ha recordat el ministre francès d'Agricultura, Julien Denormandie. El ministre ha explicat en una entrevista a Sud Radio que l'Elisi fa anys que té una "lluita" amb el Kremlin respecte a l'ús que el país fa de la paraula xampany. Hores abans havia sigut el Comitè Xampany, un organisme francès que agrupa tots els sectors relacionats amb la producció de la beguda, qui afirmava que estava "escandalitzat" per la nova legislació russa.
En un comunicat emès dilluns, l'organització va demanar als productors francesos que paralitzin l'enviament dels seus vins a Rússia de manera temporal. "El Comitè Xampany deplora que aquesta legislació no garanteixi que els consumidors russos tinguin informació clara i transparent sobre els orígens i les característiques del vi", signen els copresidents del comitè, Maxime Toubart i Jean-Marie Barillère. En el mateix comunicat, insisteixen que el xampany només prové de la regió de la Xampanya, on es reuneixen les condicions propícies per a la producció de la beguda, que s'elabora només a partir d'unes varietats i amb unes tècniques concretes. Demanen a l'executiu de Macron, i també a la Unió Europea, que aconsegueixin "la modificació d'aquesta llei inacceptable". De moment, avisen, el simple canvi d'etiquetatge -canviar xampany per vi escumós- ja els suposaria pèrdues econòmiques importants.
Malgrat l'oposició dels productors francesos, una de les companyies insígnia del sector ha preferit abaixar el cap i adaptar-se a les noves normes de Putin. El gegant Moët Hennessy, responsable de marques com Moët Chandon i Dom Perignon, ha anunciat que els seus productes continuaran trobant-se a Rússia: "A la casa de xampany Moët Hennessy sempre hem respectat la llei vigent d'allí on sigui que estiguem operant i, per tant, reiniciarem les entregues tan aviat com puguem fer els canvis d'etiqueta".
Proteccionisme rus
Rússia no és un client qualsevol. El país de Putin importa cada any uns 50 milions de litres de vins escumosos, el 13% dels quals són de xampany produït a França. Però a ningú se li escapa que amb aquesta esmena les autoritats russes volen promoure els productors locals de vi escumós. I, en particular, els de Crimea, productors ancestrals que han vist com la seva activitat es revifava després de l'annexió de la península per part de Moscou el 2014 i la conseqüent plena obertura al mercat rus. La marca insígnia del país, el vi de Crimea Novy Svet, és, de fet, propietat d’un gran amic del president rus, Yuri Kovaltchouk.
També és una mostra més de les lleis de proteccionisme rus, com a resposta a la recent onada de sancions occidentals contra el Kremlin. I és que la Rússia de Putin, que cada cop es tanca més a l'exterior, ja ha vetat o restringit productes com el pernil ibèric, el gouda o el formatge parmesà.