El Regne Unit aixeca un altre 'mur de la vergonya'
Els refugiats de Calais s'enfronten a una nova tanca de quatre metres d'altura per dificultar-los encara més el pas pel canal de la Mànega
LondresUn altre pegat per al problema dels refugiats de Calais, que és ja endèmic i que mostra el fracàs de la política francesa i europea en matèria d'immigració. La prova d'això és el nou mur de ciment, de quatre metres d'altura i d'una extensió d'un quilòmetre, que la Gran Bretanya començarà a construir de seguida per protegir la carretera que condueix al port de Calais. L'anunci l'ha fet el subsecretari d'Estat per a la immigració, Robert Goodwill, en una compareixença davant del Comitè d'Afers Interiors del Parlament de Westminster.
L'obra s'aixecarà pràcticament al costat del campament dels refugiats anomenat la Jungla, que acull unes 10.000 persones. Els 2,2 milions d'euros que costarà surten dels fons d'ajuda que al mes de març l'aleshores 'premier', David Cameron, va oferir a París per fer front a les disrupcions que ocasiona la presència dels immigrants a les rodalies de l'Eurotúnel i del port, des d'on surten els ferris que uneixen les illes Britàniques amb el continent.
Entre finals d'agost i els primers dies de setembre s'ha registrat un augment de denúncies als mitjans de comunicació del Regne Unit de conductors de camions que tenen com a destí la terminal dels ferris o l'Eurotúnel. Segons aquestes denúncies, han augmentat les agressions que fan els refugiats perquè els deixin pujar als vehicles i així poder travessar el canal.
El ministeri de l'Interior britànic creu que el nou mur impedirà a aquests immigrants "l'ús de projectils per interrompre, retardar o fins i tot atacar els vehicles que s'acosten al port". Però l'Associació del Transport per Carretera del Regne Unit ha criticat la construcció del mur com un "mal ús" dels diners dels contribuents, que es podrien destinar a "augmentar la seguretat al llarg de les vies d'accés". L'associació denuncia que l'aixecament de la tanca només trasllada el problema uns quilòmetres abans de Calais. "Nosaltres aconsellem als nostres conductors que no s'aturin a menys de 200 quilòmetres del port per evitar els atacs dels immigrants", ha afirmat avui, dimecres, Kate Gibbs, portaveu de l'entitat.
Qui també critica la construcció del mur són les associacions que ajuden els refugiats del camp. François Guennoc, del grup Auberge des Migrants, declarava al diari britànic The Guardian: "Aquest mur és l'última extensió de quilòmetres de tanques, de vigilància i de seguretat ja existents. El resultat serà que la gent anirà més enllà per rodejar-lo. Quan s'aixeca una paret en qualsevol lloc del món, la gent troba maneres de rodejar-la". I afegia: "és un malbaratament de diners. Farà que sigui més perillós per a les persones, i farà apujar les tarifes dels traficants d'éssers humans; la gent acabarà corrent més riscos".
La setmana que està a punt d'acabar ha estat prou calenta a la zona. Dilluns, la carretera principal que condueix al port de Calais va ser bloquejada per camions, policies, membres de sindicats, comerciants i agricultors per exigir la demolició del campament dels immigrants. Tota mena de vehicles van bloquejar l'entrada de l'Eurotúnel per reclamar al govern francès accions concretes. La protesta va concloure al vespre després que els manifestants rebessin un compromís de les autoritats franceses segons el qual la Jungla serà desmantellat. No hi ha, però, cap data definitiva.