L''Open Arms' salpa des de Xipre per portar ajuda humanitària a Gaza
El vaixell transporta 200 tones d'aliments en una plataforma flotant
BarcelonaEl vell remolcador de l'ONG badalonina Open Arms ha salpat aquest dimarts del port de Làrnaca, a Xipre, amb la que probablement serà la seva missió més difícil: portar aliments a Gaza. Centenars de milers de palestins a la Franja estan a un pas de la fam, segons ha denunciat l'ONU, i al nord almenys 25 criatures ja han mort d'inanició pel bloqueig a l'entrada d'ajuda humanitària imposat per Israel durant els cinc mesos de guerra. El trajecte és d'uns 400 kilòmetres i l'entitat no ha fet públic quan és l'arribada estimada a la Franja. Si tot va bé, serà el primer vaixell humanitari al qual Israel permetrà entrar-hi.
L'Open Arms arrossega una plataforma flotant amb gairebé 200 tones d'aliments (arròs, farina i conserves de llegums i tonyina) que s'han de descarregar en un moll construït en col·laboració amb l'ONG World Central Kitchen, del xef José Andrés. Seran els equips d'aquesta organització els que s'encarregaran de distribuir l'ajuda, un repte important ateses les condicions d'inseguretat a Gaza a causa dels atacs constants de l'exèrcit israelià, que ha destruït centenars de milers d'habitatges, escoles, hospitals i tota mena d'infraestructures civils vitals.
Les dues ONG han dit que compten amb el permís de les autoritats israelianes, que han inspeccionat el vaixell i la càrrega. COGAT, l'organisme israelià que organitza l'ocupació dels territoris palestins, és qui ha donat llum verda a les organitzacions humanitàries. L'objectiu, segons ha explicat a l'ARA Oscar Camps, director d'Open Arms, és "establir un corredor dinàmic, escalable i continu", és a dir, que pugui créixer en capacitat i portar l'ajuda on sigui més necessària. Camps també ha explicat que no han acceptat presència militar dins el vaixell ni escorta. La missió d'Open Arms i World Central Kitchen és independent dels plans anunciats pels Estats Units i la UE, i Andrés ha dit que tenen 500 tones d'aliments més preparades a Xipre.
Durant la navegació, la tripulació no podrà mantenir comunicacions amb l'exterior que no siguin les operatives. Laura Lanuza, portaveu d'Open Arms, ha explicat també a l'ARA que la seva missió "no ha tingut cap mena de suport de la UE". "Aquesta iniciativa va començar al desembre, quan Andrés i Camps van posar-se a treballar després que Israel anunciés que obriria un corredor humanitari des de Xipre. L'operatiu va començar fa tres setmanes quan l'Open Arms va arribar al port de Làrnaca. Hem presentat un projecte en coordinació amb el govern de Xipre, Israel i l'ambaixada palestina a l'illa fins que hem obtingut tots els permisos i garanties de seguretat", ha afegit Lanuza. Open Arms diu que no tenia notícies que la UE plantegés un corredor marítim en la mateixa ruta fins que divendres ho va anunciar la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen.
I és que no es pot dir precisament que Open Arms, que durant gairebé una dècada ha estat denunciant les polítiques migratòries dels governs europeus i de Frontex, l'agència europea de control fronterer, tingui bones relacions amb Brussel·les, perquè les institucions comunitàries no han deixat de posar traves a la seva feina. Però ara asseguren que la prioritat "és que s'obri una via permanent per fer arribar ajuda al Gaza i com més organismes i entitats s'hi sumin millor".
Si la missió té èxit, serà clau per demostrar la viabilitat del corredor humanitari entre Xipre i Gaza. Mentrestant, centenars de camions continuen bloquejats al pas de Rafah, a la frontera entre Gaza i Egipte, pel govern de Benjamin Netanyahu. Els experts en crisis humanitàries adverteixen que tant la via marítima com l'aèria (els Estats Units i Jordània han llançat paquets amb ajuda) és insuficient per pal·liar la crítica situació humanitària a Gaza. A Open Arms en són conscients i reclamen que s'obrin totes les vies possibles per pal·liar la desastrosa situació humanitària que Israel ha provocat a Gaza.