Proactiva Open Arms posa rumb cap a la costa de Líbia

L’entitat badalonina presenta avui el vaixell que anirà cap al Mediterrani central

L'Astral, el nou vaixell de Proactiva, al port de Badalona.
Cristina Mas
17/06/2016
2 min

BarcelonaAquesta setmana salpa amb rumb a les aigües del Mediterrani Central l'Astral, el nou vaixell de Proactiva Open Arms, que treballarà en la ruta entre Líbia i Itàlia, on es concentra la major part de migrants morts al Mediterrani.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Sense deixar de treballar a l’illa grega de Lesbos, Proactiva Open Arms es posa en marxa per respondre als nous fluxes, que des que s'ha segellat la ruta de l'Egeu passen ara entre el nord d'Àfrica i Itàlia.

Els socorristes de l’entitat amb seu a Badalona han preparat i equipat un iot de luxe cedit per l'empresari italià Livio LoMonaco per treballar en el rescat davant les costes de Líbia. Es tracta d'un motoveler de 30 metres d'eslora dissenyat per l'escola naval nord-americana el 1970 i que va passar a mans privades. Posteriorment LoMonaco el va comprar i el va ser servir durant tota la seva vida útil. Després d'una remodelació integral s'ha convertit en un vaixell polivalent medicalitzat.

"L’acord entre la UE i Turquia ha tancat la ruta de l’Egeu i n’ha reobert d’altres que havien estat abandonades per la seva perillositat: ara tenim barques entre Líbia, Egipte i Itàlia -explicava fa uns dies a l’ARA Òscar Camps, director de Proactiva Open Arms-. Ens mantindrem a Lesbos, on ahir mateix vam rescatar una barca amb 50 persones, però ens hem de moure cap on hi ha més gent ara".

L'Astral també s'ha equipat amb noves tecnologies i els sistemes de comunicació actuals que permetran a Proactiva treballar coordinadament amb les autoritats marítimes i la resta d'organitzacions que treballen a la zona.

L’objectiu és salvar vides, i per això la nau, amb una tripulació especialitzada en salvament, patrullarà en una zona determinada i estarà preparada per socórrer qualsevol embarcació amb problemes, i mirarà de mantenir la gent amb vida fins que arribi l’ajuda.

També tindrà dues embarcacions auxiliars i illes flotants per acollir els nàufrags mentre arriben els equips de rescat. "Nosaltres no podrem rescatar 200 persones d’un vaixell, però sí valorar quin és l’estat de la nau per informar els guardacostes, i quedar-nos al seu costat fins que les administracions responsables se’n facin càrrec -afegeix Camps-. No hi anem a arreglar el món, sinó a posar el nostre granet de sorra. Si salvem una vida ja haurà valgut la pena".

Camps recorda també que l’objectiu de la missió és "ser observadors dels drets humans en alta mar". "Ja ho hem sigut a Lesbos, i ens assegurarem que es respecta la llei del mar". Per això el nou vaixell de Proactiva Open Arms tindrà una antena per emetre en directe imatges per internet.

Les embarcacions de clandestins que travessen el Mediterrani solen emetre senyals de socors quan surten de les aigües líbies per ser rescatades. Els últims naufragis evidencien que els equips de rescat són insuficients i, a més, és difícil coordinar les prioritats del rescat perquè ningú sap en quin estat estan realment les embarcacions.

Alerta de rescat

Proactiva Open Arms donarà suport als guardacostes italians i els equips de Frontex en aigües internacionals del Mediterrani central. "Estarem en una zona de manera permanent, quan detectem una nau amb problemes hi podrem arribar molt ràpid, donar l’alerta i avisar de l’estat en què es troba, i quedar-nos allà fins que es resolgui el problema. No anem a fer la feina de l’administració, anem a ajudar i a explicar el que està passant", explica Camps.

stats