El nou passaport britànic del Brexit, de color blau, es farà a França
El contracte per als nous documents, en vigor a la tardor del 2019, és de 550 milions d'euros
LondresLa companyia francoholandesa Gemalto, una de les més importants del món en serveis de seguretat digital, farà els nous i icònics passaport britànics del Brexit, de color blau a diferència dels actuals, vermells, que entraran en vigor la tardor de l'any vinent, una vegada s'hagi fet efectiva la sortida del Regne Unit de la Unió Europea (EU), el 29 de març. La notícia ha sigut revelada aquest dijous pel diari 'The Daily Telegraph' i està provocant ja una petita tempesta política, força indignació i també bromes a les xarxes socials, entre els 'brexiters' més arrauxats i els més crítics amb la decisió.
Gemalto hauria guanyat el concurs públic fet pel govern britànic gràcies al fet que ha reduït els costos en uns 55 milions d'euros en relació amb el seu competidor britànic, la firma De la Rue. El contracte inicial per a la renovació del document està valorat en uns 550 milions d'euros. Gemalto produeix els passaports de més de trenta països.
Davant de la publicació de la informació, aquest dimecres al vespre, un portaveu del ministeri de l'Interior ha assegurat que encara no s'ha pres cap decisió ferma: "Estem fent un concurs just i obert per garantir que el nou contracte ofereixi un producte d'alta qualitat i segur i ofereixi la millor relació qualitat-preu per als clients. No exigim que es fabriquin els passaports al Regne Unit. Una part dels actuals es fan actualment a l'estranger, i no hi ha cap raó de seguretat ni operativa perquè això no continuï sent d'aquesta manera".
Com a part del procés de divorci amb la Unió, al febrer la primera ministra, Theresa May, va anunciar al Parlament el canvi. Amb tot, no va fer cap comentari sobre el concurs que s'havia convocat. Aquesta mateixa setmana, la companyia britànica que imprimeix bona part dels actuals passaports, De la Rue, va fer arribar una comunicació als seus accionistes per advertir-los que l'any vinent els beneficis seran "inferiors", encara que no va aclarir-ne les causes.
L'exministra de desenvolupament internacional, Priti Patel, ha qualificat la decisió de "perversa".
La polèmica sobre el passaport és la segona de la setmana que esclata en relació amb el Brexit. La primera, i una que està causant no poca indignació entre els afectats, és la resistència dels pescadors britànics a acceptar el pacte de transició establert entre la Unió Europea i Londres, que s'hauria de ratificar a la cimera del Consell Europeu que s'inicia aquest dijous a Brussel·les. Els pescadors han vist com el Regne Unit ha cedit a continuar sotmès a les restriccions i regulacions pesqueres de la UE mentre duri la transició, fins al 31 de desembre del 2020.
Aquest dimecres, l'exlíder de l'UKIP Nigel Farage va protagonitzar una acció de protesta al riu Tàmesi davant del Parlament britànic, abocant-hi peixos morts, com una forma de culpabilitzar el govern de l'acceptació de les condicions imposades per la UE. Durant la campanya del Brexit, la promesa en cas de victòria d'aquesta opció trencadora era la recuperació absoluta del control sobre les aigües territorials immediatament després de la sortida del club dels 28. El sector pesquer britànic, però, té mala peça al teler. La seva aportació al producte interior brut (PIB) de l'economia del Regne Unit és molt inferior a l'1%.