Les obres de Picasso, Van Gogh i Monet que no poden tornar de París a Rússia
Les pintures, exposades a París, han de ser retornades a museus russos, però la guerra d'Ucraïna ho complica
ParísQuan el president de França, Emmanuel Macron, va inaugurar l'exposició La col·lecció Morozov el setembre de l'any passat res feia presagiar que mesos després esclataria la guerra a Ucraïna. Setmanes abans d'exposar-se a l'impressionant edifici de la Fundació Louis Vuitton de París, les 200 obres d'art modern i impressionista que formen part de la mostra –de Picasso, Van Gogh, Matisse, Manet, Renoir, Cézanne, Gauguin, Lautrec, Maillol, entre altres– van viatjar a França des de Rússia sense problemes. Totes les obres, que a finals del segle XIX i principis del XX van adquirir els germans russos Mikhaïl i Ivan Abramóvitx, procedeixen del Museu de l'Hermitage de Sant Petersburg i de dos museus de Moscou, el de Belles Arts Puixkin i la galeria nacional Trétiakov.
L'exposició l'han visitat més d'un milió de persones i aquest diumenge va tancar les portes després d'haver-se prorrogat sis setmanes, però no queda clar què passarà ara amb les obres. S'haurien de retornar a Rússia, però la guerra i les sancions, que han provocat la suspensió dels vols entre Europa i Rússia així com les dificultats per accedir al país per carretera, fan que ara per ara sigui una tasca complicada. "No és cap secret que hi ha problemes [per retornar les obres a Rússia] amb la situació actual i les mesures dràstiques que s'han pres", admetia l'ambaixador rus a París, Aleksei Meixkov, fa uns dies en una roda de premsa.
L'atac de Rússia contra Ucraïna no va provocar la suspensió de l'exposició, però, segons la premsa francesa, va crear una certa incomoditat a la Fundació Louis Vuitton. De fet, el llibre de visites està farcit de referències a la guerra i de crítiques al president rus. S'hi pot llegir "No a la guerra" o frases com "Una exposició molt millor del que és Putin". Una altra visitant proposa a la Fundació que destini als refugiats ucraïnesos els diners que s'han recollit amb les entrades des de l'inici de la invasió russa, mentre que una altra persona demana que les obres no marxin de França: "Les pintures s'han de quedar aquí i no tornar a una Rússia tacada de sang".
Llei contra el segrest d'obres d'art
De fet, algunes veus a França reclamen que s'apliquin les sancions i que les obres no es retornin –alguna de les obres és propietat d'un dels oligarques russos sancionats per la Unió Europea–, però la Fundació Louis Vuitton rebutja de ple aquesta possibilitat. "Les obres es retornaran", asseguren amb contundència fonts de la Fundació consultades per l'ARA. "D'això no n'hi ha cap dubte", afegeixen. Una llei referent a les obres d'art prestades a França per museus o institucions estrangeres garanteix que no hi hagi una "inapropiació". En altres paraules, no hi ha sancions possibles que permetin al govern francès segrestar obres d'art russes.
El museu francès rebutja comentar com i quan seran retornades, però un alt càrrec de la marca de luxe LVMH, propietària de la Fundació, admetia fa pocs dies al diari Le Figaro que probablement caldrà esperar que acabi la guerra "si les condicions perquè les obres viatgin amb seguretat són insuficients". Experts en art citats per la premsa francesa advertien també que, amb la situació actual, serà difícil que cap asseguradora s'avingui a assegurar les obres per al seu retorn a Rússia. Mentre no puguin viatjar-hi, el lloc on quedaran custodiades joies de l'impressionisme o el cubisme –com Els dos saltimbanquis de Picasso, La ronda dels presos de Van Gogh o El retrat de Jeanne Samary de Renoir–, valorades en milions d'euros, és un secret.