LA CURSA PER LA CASA BLANCA
Internacional22/10/2012

Obama i Romney lluiten pel vot llatí en tres estats decisius

A. Nagouney / F. Santos
i A. Nagouney / F. Santos

THE NEW YORK TIMES / LAS VEGASVoluntaris per la campanya del president, Barack Obama, han inundat els salons de manicura propietat de llatins de Las Vegas, a la recerca de votants potencials mentre seuen captius en una cadira. A Colorado, partidaris de Mitt Romney recluten llatins propietaris de petits negocis per arribar a altres empresaris receptius al missatge econòmic republicà.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Obama i els seus han gastat gairebé el doble que els republicans en anuncis a televisions hispanes en tres dels estats més disputats -Colorado, Florida i Nevada-, inclòs un nou anunci en què Obama fa una crida personal per demanar el suport dels votants, parlant íntegrament en espanyol. Els assessors de Romney han apostat, en canvi, per una campanya d'anuncis en tot l'espectre televisiu, perquè diuen que la majoria dels hispans parlen anglès i consideren que l'economia i no la immigració és el tema més important.

Cargando
No hay anuncios

Però tot i que les seves estratègies divergeixen, les dues campanyes han determinat que els llatins són claus en aquests tres estats. Florida serà avui, a més, l'escenari del tercer i últim debat entre Obama i Romney. El més decisiu. El president intenta aconseguir la majoria del vot hispànic, que podria portar-lo a la victòria en aquests estats. "Obama entén els nostres esforços", va dir Camila Peterson, de 65 anys, als seus veïns mexicans a Longmont, a Colorado. "És un dels nostres".

Paulina Olvera, de 46 anys i nord-americana de tercera generació que treballa a l'oficina de campanya de Romney als afores de Denver, diu que el seu candidat necessita "només una empenteta".

Cargando
No hay anuncios

Una enquesta feta entre el 7 de setembre i el 4 d'octubre pel Pew Hispanic Center va concloure que el 77% dels llatins registrats com a votants tenien clar a qui votar, comparats amb el 89% total dels electors.

El cap de la campanya d'Obama, Jim Messina, reconeix que, mentre els votants llatins són claus en cada cop més estats -inclosos Iowa, Carolina del Nord i Virgínia-, enlloc són més crucials que a Colorado, Nevada i Florida. El cens de votants llatins ha estat en creixement constant a Colorado i a Nevada. Florida ha passat d'una majoria cubana, un bloc fortament republicà, a incloure més porto-riquenys, un grup que es mostra més partidari dels demòcrates en aquest estat. "Si busques un lloc on trobar nous vots, és aquí, a Florida", va dir Messina.

Cargando
No hay anuncios

L'equip d'Obama i els seus partidaris s'han gastat 8,9 milions de dòlars en televisions de parla hispana a Colorado, Florida i Nevada, comparat amb els 4,6 de Romney, segons Kantar Media, que controla la despesa publicitària al mitjà.

El principal repte d'Obama és la participació. Matt A. Barreto, un professor associat de ciència política a la Universitat de Washington i fundador de Latino Decisions, que enquesta votants llatins, creu que Romney segueix pagant un preu pel dur llenguatge que va fer servir a les primàries per parlar d'immigració, encara que ara intenti virar cap al centre.