Noruega prohibeix que les 'influencers' retoquin les seves fotos

L'aplaudida llei imposa multes per a aquells que editin i retoquin imatges sense declarar-ho

Mar Bermúdez i Jiménez
i Mar Bermúdez i Jiménez

BarcelonaNoruega prohibeix que les influencers retoquin les seves fotos. A partir d'aquest dijous, al país nòrdic, si una influencer rep una retribució per una publicació a les xarxes socials, haurà de declarar si la seva figura o faccions han sigut editades i si ha fet servir algun filtre a través d'una etiqueta aprovada pel govern. La llei que el ministeri d'Infància i Igualtat noruec ha aprovat aquest dijous també estableix el sistema d'etiquetes per als anuncis convencionals. La norma s'aplica a les fotografies en les quals s'ha editat la mida del cos, per exemple l'altura o la llargada de les cames, la forma, com ara fer els llavis més grossos o marcar més la cintura, o el color de la pell. També aquelles en què s'ha fet servir algun filtre. No posar l'etiqueta implicarà sancions que van des de multes fins a una possible pena de presó.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

La comunitat digital ha aplaudit àmpliament la mesura que pretén acabar amb el fals ideal de bellesa creat i promocionat per la publicitat enganyosa a les xarxes socials, en part, a través de les it girls, i que les joves estan interioritzant. La llei s'aplicarà a les imatges amb finalitat promocional a les xarxes socials més importants, com ara Twitter i TikTok, i també a les pàgines de diaris, revistes i cartells publicitaris d'arreu del país.

Cargando
No hay anuncios

En una entrevista al diari local Verdens Gang,la influencer noruega Annijor Jørgensen ha comentat la legislació i l'impacte positiu que podrà tenir. Critica que no s'haurien d'utilitzar els filtres per "crear un fals ideal de bellesa". Per a ella, "els filtres són una cosa que hauria de ser divertida". Hi ha, però, certa confusió, ja que la llei no concreta res sobre els ajustaments de configuració de la llum ni de la saturació de les fotos, que poden aclarir el color de la pell, per exemple.

La influencer de moda noruega @annjor en una publicació sense retoc del seu compte
Cargando
No hay anuncios

#Filterdrop

Noruega no és l'únic país que té una legislació d'aquestes característiques. Al febrer, al Regne Unit, la maquilladora i model, Sha Pallaris, molt coneguda al país, va impulsar el hashtag #filterdrop (fora filtres), a través del qual denunciava marques i models per fer servir filtres de bellesa per vendre els seus productes. "Deixa de filtrar la teva pell per vendre", escrivia en una de les imatges retocades. L'actitud de canvi de la maquilladora la van generar les conclusions d'una enquesta realitzada per Girlguiding en què s'afirmava que un terç de les nenes i joves buscaven canviar la seva aparença mitjançant l'ús de filtres. Arran d'aquest moviment a les xarxes, l'autoritat anglesa encarregada de l'autocontrol publicitari, Advertising Standards Authority (ASA), va prohibir l'ús de filtres de bellesa a les influencers patrocinadores i a les marques que en traguessin profit.

Cargando
No hay anuncios

A França una llei que va entrar en vigor l'any 2017 també obliga les publicacions de moda i altres sectors a indicar quan s'està mostrant una imatge modificada amb Photoshop. La regulació, en aquest cas, també obliga que els models estiguin sans i amb un pes correcte. Espanya no té una legislació en si que reguli l'ús de Photoshop o d'altres programes similars, sinó que s'inclou una menció d'aquests aspectes en la llei sobre publicitat i publicitat il·lícita.