Mohamed Emhemed Abdulaziz: "La nostra seguretat és la dels nostres veïns"

Emhemed Abdulaziz,  en la seva intervenció al Fòrum 5+5.
2 min
Regala aquest article

El govern de Líbia malda per construir un estat després de l'enfonsament del règim de Gaddafi. El principal repte és desmantellar les milícies i estabilitzar el país.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Les pasteres surten de Líbia i s'enfonsen a Lampedusa. Tothom diu que la solució són inversions i estabilitat. Els diners hi són, però com es pot assolir l'estabilitat?

El problema de la immigració il·legal ja existia abans de la revolució i no té res a veure amb l'estabilitat. Des de fa molts anys hem tingut fluxos des de l'Àfrica subsahariana cap al nord. Les rutes canvien i les màfies s'aprofiten de la situació vulnerable que pateix el país. El problema de fons és econòmic i molts pensen a arribar a Europa (o quedar-se a Líbia) per cobrir les seves necessitats bàsiques. I ara tenim un nou factor que és polític: la inestabilitat a Síria, els problemes a Egipte, els efectes de la guerra a Mali... Tot això empeny molta gent cap a Europa.

Com cal respondre-hi?

No es tracta només d'un problema de seguretat, d'un enfocament repressiu que utilitza el nord d'Àfrica com un mur per a Europa. Cal un abordatge des del punt de vista del desenvolupament. Cal centrar-se en les dues coses: en la seguretat i en el desenvolupament.

Hi ha un problema evident de seguretat interior. Com pensen desmantellar les milícies?

A diferència d'Egipte i Tunísia, a Líbia després de la revolució hem hagut de començar del no-res, i per això són les milícies les que s'han hagut d'ocupar de garantir la seguretat, ja que la policia és molt feble. És cert que tenim alguns elements molt problemàtics que protagonitzen incidents aïllats. Però com em va dir l'ambaixador suec, no es pot acusar el govern per la presència de criminals. No sóc pessimista, vivim en una situació de postguerra i necessitem temps i formació. I no ens cal l'ajuda dels nostres veïns: la nostra seguretat és la seva.

stats