INVESTIGACIÓ AÈRIA

El misteri de l’MH370 s’eternitza

Els familiars dels passatgers de l’avió malaisi desaparegut fa dos anys temen que es cancel·li la recerca

El misteri de l’MH370 s’eternitza
Marc Toro
08/03/2016
4 min

Barcelona“Si algú pròxim mor en un accident de cotxe pots veure’n el cos i vas al funeral. Fa molt de mal, però ho pots acceptar i acabes tirant endavant. Jo no he acceptat que la meva mare hagi mort”. La Grace Subathirai Nathan és malàisia, té 28 anys i en fa exactament dos que no sap on és la seva mare. Les últimes notícies que té d’ella, recorda a l’ARA, són que la matinada del 8 de març del 2014 era a l’aeroport de Kuala Lumpur, que va pujar en un Boeing 777 direcció Pequín i que ni ella ni les 238 persones amb qui viatjava van arribar a destí. El vol, l’MH370 de Malaysia Airlines, continua desaparegut. I el que és pitjor: les tasques de recerca podrien cancel·lar-se aquest estiu, cosa que deixaria sense resoldre un dels misteris més importants de l’aviació comercial i negaria als familiars dels passatgers una explicació per començar a superar el dol.

L'Anne Daisy Nathan, desapareguda del vol MH370, i la seva filla, Grace Subathirai Nathan, en una imatge de 2013. FACEBOOK

Les certeses sobre què va passar amb l’MH370 són ara mateix escasses. L’avió va desaparèixer dels radars civils menys d’una hora després d’enlairar-se, moment en què els sistemes de comunicació de l’aparell van deixar de funcionar (o van ser desconnectats). Va ser llavors quan es va produir un canvi de rumb que, segons consideren els investigadors, va ser deliberat. L’avió hauria virat cap a l’oest, segons l’última posició del vol detectada per un radar militar. L’MH370 hauria continuat emetent senyals a un satèl·lit fins a cinc hores després d’aquest últim contacte.

Darrere la pista de l'MH370 - Estat de la recerca (març 2016)

Amb les informacions disponibles es va iniciar una operació de recerca en una àrea de 120.000 km a l’oceà Índic, a uns 1.800 km a l’oest de la ciutat australiana de Perth. I no va ser fins al juliol passat que es va trobar la primera evidència física de l’avió: un fragment d’ala, localitzat a l’illa de la Reunió, a 5.700 km del punt on es va perdre el contacte amb l’aparell. La troballa, juntament amb el descobriment la setmana passada de nous fragments d’aeronau a la mateixa illa africana i a Moçambic -cap d’aquests confirmat com a part de l’MH370-, ha portat el govern malaisi a donar per fet que l’aparell “va acabar a l’Índic”.

Esperança fins al juliol

Aquesta conclusió, però, no satisfà les famílies de les víctimes. La Grace rebutja totes les teories conspiratòries que s’han creat al voltant de la desaparició de l’avió, i admet que la caiguda al mar és la hipòtesi més probable, però es nega a creure-se-la fins que no hi hagi “més proves”. I per a ella això implica trobar “parts significatives” de l’MH370. Segons va afirmar ahir Martin Dolan, cap de l’Oficina per a la Seguretat en el Transport d’Austràlia, és “molt probable” que gran part de l’avió es trobi abans del juliol, quan finalitza l’operatiu actual. “Hem cobert prop de tres quarts de l’àrea de recerca i no hem trobat l’aparell, cosa que fa augmentar la possibilitat que es trobi en la part que queda per buscar”, va argumentar Dolan. En cas contrari, les autoritats australianes ja han avançat que la recerca no s’estendrà a altres zones.

No volem que el món renunciï als nostres éssers estimats”, lamenta la Grace, que exemplifica amb les seves paraules l’“agonia” per la qual estan passant moltes famílies: “Estic viva, però no estic vivint. La meva vida no ha tornat a ser igual. Ja no gaudeixo de res”, diu. És per això que l’organització de familiars dels desapareguts a la qual pertany, Voice 370, va emetre un comunicat dimecres passat en què rebutja la falta de resultats o pressupost com a excuses per deixar de buscar l’MH370. Cal saber “què va passar realment, per què i on i quan s’espera trobar l’avió”, s’exigeix al text.

Posar una mica de llum sobre aquestes preguntes és l’objectiu d’un informe preliminar de la investigació oficial -liderada per Austràlia, Malàisia i la Xina- que està previst que es faci públic avui. “Esperem que sigui un pas sincer cap a la direcció correcta”, opinen des de Voice 370. Però siguin quines siguin les conclusions dels experts, el controlador aeri i secretari de la Unió Sindical de Controladors Aeris (USCA), David Guillamón, deixa clar que és “impossible saber què va passar” sense trobar les dues caixes negres de l’avió desaparegut. I això, insisteix, és com “buscar una agulla en un paller”. Un paller immens.

A.Guzmán (pilot): "La recerca ha de continuar perquè no es repeteixi res semblant" Guillamón, això sí, està al costat de les víctimes en la demanda de portar la investigació fins al final, tant per respecte com per evitar futures tragèdies com la de l’MH370. “Si no t’afecta personalment, el món acaba oblidant tragèdies com aquesta, i no culpo ningú per fer-ho [...]. Però trobar l’avió també és important per la seguretat aèria. Hem de saber què va passar i per què. Si no, ¿com previndrem un incident similar en el futur?”, insisteix la Grace.

Demandes contra la companyia

En paral·lel, altres afectats ja busquen un culpable. Els familiars d’una dotzena de passatgers xinesos de l’MH370 -153 dels ocupants de l’avió eren d’aquesta nacionalitat- van presentar ahir una demanda judicial contra Malaysia Airlines en què reclamen més compensacions econòmiques a la companyia. Acusen l’aerolínia d’“homicidi imprudent” i esperen aconseguir una indemnització d’entre 1,4 i 9,8 milions d’euros entre tots, segons va confirmar l’agència Efe. La Grace, per contra, no ha arribat al punt d’acusar algú. I és que és incapaç d’afirmar que la seva mare ja no hi és, i tampoc pot assegurar que continuï viva. “Estic atrapada en uns llimbs”, sentencia. Per avançar necessita respostes, però no arriben.

stats