El Marroc i Espanya reprenen l'operació Pas de l'Estret

El canvi de postura de Sánchez sobre el Sàhara reobre la cooperació en el control migratori

Un vehicle embarcant a Algecires, en una imatge d'arxiu
05/05/2022
2 min

BarcelonaDesprés de dos anys de pandèmia i de tensió diplomàtica, aquest estiu tornaran a circular tres milions de vehicles per l'estret de Gibraltar, quan les famílies d'europeus d'origen marroquí vagin al Marroc per passar les vacances. És l'anomenada operació Pas de l'Estret (OPE), que requereix una intensa coordinació policial i logística entre Madrid i Rabat. Ara que les relacions diplomàtiques tornen a estar normalitzades amb el canvi de postura del govern de Pedro Sánchez sobre el Sàhara Occidental, que va donar carpetada a la crisi oberta per l'acollida a Logronyo del líder saharaui Brahim Ghali la primavera passada, la coordinació s'ha reprès.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Aquest dijous s'han reunit a Rabat la subsecretària del ministeri espanyol de l'Interior Isabel Goicoechea i el director de Migració i Vigilància de Fronteres marroquí, Khalid Zerouali, que han presidit la reunió de la comissió mixta. Goicoechea ha destacat l'OPE com un "excel·lent exemple internacional de bona coordinació entre països veïns". Els detalls s'han de concretar en les pròximes setmanes, però s'està treballant en un dispositiu de dimensions prepandèmia, amb la complicació afegida dels controls sanitaris: Espanya hi destinarà 15.995 agents de la Policia Nacional i la Guàrdia Civil. Goicoechea i Zerouali també han posat en comú els plans de la flota de ferris per fer el trasllat, així com el reforç als ports espanyols (València, Alacant, Almeria, Motril, Algesires i Tarifa) i als marroquins (Tànger, Ceuta i Melilla).

Les autoritats marroquines van tancar el 2020 les fronteres a pany i forrellat per impedir la propagació del covid-19 al país, i després van mantenir-les tancades per pressionar Espanya en la crisi del Sàhara Occidental. L'any passat Rabat només va permetre que entressin als seus ports vaixells procedents de Sète (França) i Gènova (Itàlia), cosa que va afectar els centenars de milers de marroquins que viuen a Espanya. Ara el regne alauita ha reobert un trànsit que té un pes important en l'economia del sud d'Espanya.

D'altra banda, Rabat acull aquest divendres una reunió del grup permanent hispano-marroquí sobre migracions, copresidit per Zerouali i el secretari d'estat del tema, Jesús Javier Perea, que abordaran la cooperació entre tots dos països en matèria de control de fluxos.

stats