LA RECERCA DE L’MH370
Internacional25/03/2014

Malàisia confirma que l’avió es va estavellar al sud de l’oceà Índic

Les autoritats diuen que no hi ha supervivents i expressen “tristesa profunda”

Laura Millan
i Laura Millan

SydneyLa col·laboració entre governs i empreses privades de fins a vint-i-sis països ha estat definitiva per resoldre el que de moment és el misteri més gran de la història de l’aviació. Ahir les dades d’un proveïdor de satèl·lits britànic van permetre a les autoritats malàisies confirmar que el Boeing 777 de Malaysia Airlines que el 8 de març va desaparèixer es va estavellar al sud de l’oceà Índic.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Durant els últims dies, les dades de satèl·lits xinesos, francesos i americans han estat claus per acotar una zona d’interès 2.500 quilòmetres a l’oest de la ciutat de Perth, Austràlia. Avions i vaixells japonesos, americans, britànics, australians i noruecs han participat en una recerca de proporcions èpiques en una de les zones més aïllades i inhòspites del món. Les dades i les pistes que els investigadors i els equips de recerca han anat recollint amb comptagotes han permès confirmar el destí fatídic de l’MH370.

Cargando
No hay anuncios

La clau del misteri la va donar a conèixer ahir la companyia britànica de dades per satèl·lit Inmarsat, la mateixa que fa unes setmanes va aportar les dades que indicaven que l’avió podria haver seguit un corredor aeri cap al nord o cap al sud. “Fent servir un tipus d’anàlisi que no s’havia fet servir mai abans en una investigació d’aquest tipus han estat capaços d’aclarir més detalls sobre el recorregut de l’MH370”, va dir ahir en roda de premsa el primer ministre malaisi Najib Razak.

Amb les noves dades, Inmarsat i el Cos d’Investigació d’Accidents Aeris britànic (AAIB ) van determinar que l’avió va volar al llarg del corredor sud i que la seva última posició va ser al sud de l’oceà Índic. “Es tracta d’una posició remota, lluny de qualsevol punt d’aterratge possible”, va anunciar ahir el ministre, que va expressar “tristesa profunda” pel fet que “el vol MH370 acabés al sud de l’oceà Índic”.

Cargando
No hay anuncios

Poc abans d’aquest anunci, Malaysia Airlines va enviar un missatge de text als familiars dels passatgers per informar-los que cap de les 239 persones a bord de l’avió havia sobreviscut. A l’avió 153 dels ocupants eren xinesos, 50 malaisis, set indonesis, sis australians, cinc indis, quatre francesos, tres nord-americans, dos neozelandesos, dos ucraïnesos, dos canadencs, un rus, un holandès, un taiwanès i dos iranians que van embarcar amb passaports d’Itàlia i Àustria robats.

Els familiars dels passatgers xinesos que esperaven notícies a l’Hotel Lido de Pequín van rebre la notícia amb consternació. Durant 16 dies s’havien debatut entre l’esperança que els seus desapareguts estiguessin vius i la por que no haguessin sobreviscut. L’agència oficial de notícies xinesa Xinhua va confirmar que com a mínim un dels familiars va haver de ser evacuat de l’hotel en ambulància. Confirmar on es va estavellar l’avió és només un pas més en l’esforç internacional per recuperar les restes i mirar d’aclarir què va passar la nit del 8 de març.

Cargando
No hay anuncios

La recerca no s’atura

Ahir deu avions van sobrevolar la zona i un de xinès va veure una sèrie d’objectes al mar mentre acabava la ronda de reconeixement. D’altra banda, la tripulació d’un avió australià va declarar que havia vist un objecte cilíndric de color gris o verd i un objecte quadrat de color taronja a la mateixa zona. A més, diumenge els equips de recerca van albirar un palet de fusta i tires de diferents mides que podrien ser cinturons d’avió.

Cargando
No hay anuncios

De moment, però, ningú ha estat capaç de recuperar els objectes. Els avions tenen només quatre hores al dia per buscar les restes en una superfície de 68.500 quilòmetres quadrats, i si veuen alguna cosa han d’esperar que els vaixells recuperin els objectes sobre el terreny.

Fins ara l’única vaixell present a la zona és la fragata australiana HMAS Success, però l’arribada avui de diverses naus de l’armada xinesa facilitarà la localització i la recuperació dels objectes albirats. Els equips de recerca esperen que les restes de l’avió permetin desxifrar què va passar després que el copilot enviés l’última comunicació a la torre de control malaia: “Tot bé. Bona nit”. De moment, el que va passar després encara és un misteri.