TRAGÈDIA A L’ÍNDIC

Localitzades al mar de Java les restes de l’avió d’AirAsia

No s’espera trobar supervivents entre les 162 persones a bord

Localitzades al mar de Java  les restes de l’avió d’AirAsia  La pista clau: la petició d’augmentar l’alçada
Thomas Fuller
31/12/2014
3 min

Surabaya (Indonèsia)El misteri de l’avió desaparegut diumenge a Indonèsia amb 162 persones a bord es va resoldre en part dimarts, quan els equips de rescat van recuperar alguns cossos i restes de la nau accidentada davant de les costes del sud-oest de Borneo. Però la descoberta no va aportar cap indici concloent sobre les causes de l’accident del vol 8501 d’AirAsia que diumenge es va estavellar al mar, menys d’una hora després d’enlairar-se de l’aeroport indonesi de Surabaya amb destinació a Singapur.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Tot i que les autoritats indonèsies no ho va dir explícitament, tot deixava entendre que era molt poc probable que es trobés cap supervivent. “Estic molt afligit per aquest accident”, va declarar Joko Widodo, el president d’Indonèsia, abans de reunir-se amb els familiars dels passatgers a Surabaya. “Espero que les famílies mantinguin la fortalesa mostrada fins ara davant de la tragèdia”, va afirmar.

Dimarts al llarg de la tarda les autoritats van començar a inventariar les restes recollides pels vaixells i els helicòpters de rescat flotant al mar, entre les quals hi ha armilles salvavides, peces de la nau i fins i tot una maleta blava. La televisió indonèsia va mostrar un membre dels equips de rescat baixant des d’un helicòpter després de localitzar un cadàver que, igual que altres cossos, no portava armilla salvavides.

Els responsables de l’equip de rescat van assegurar que els tres objectes recuperats fins ara -la maleta blava, una bombona de la nau i la lona d’una de les rampes d’emergència- han permès determinar que les restes pertanyen a l’avió del vol 8501. Les autoritats indonèsies van informar que les restes de l’aparell es van localitzar a un centenar de quilòmetres més al sud-est del punt on es va perdre el contacte amb l’aparell. Es creu que va ser el corrent al mar de Java, que en aquesta època de l’any va en aquesta direcció, el responsable del desplaçament.

“El meu cor està trist per totes les famílies del QZ8501 -va escriure Tony Fernandes, el màxim responsable d’AirAsia, en un missatge a Twitter després que es trobessin les restes-. En nom d’AirAsia, el meu condol a tothom. Les paraules no poden expressar com lamento el que ha passat”. Fernandes va dir després que no volia especular sobre la causa de l’accident fins que les caixes negres de l’avió fossin localitzades i analitzades, tot i que va insistir que “el mal temps és la conclusió a curt termini”. El temps al Sud-est Asiàtic és dolent en aquesta època.

Desolació a Surabaya

Mentre corria la notícia de la descoberta de les restes de l’avió, els familiars i amics dels passatgers aplegats a l’aeroport de Surabaya mostraven la seva desolació. “Encara espero que el meu germà estigui bé”, deia Ifan Joko sota una pluja fina. El seu germà, Charly Gunawan, que viatjava a Singapur aprofitant les festes de Cap d’Any, era una de les 162 persones que anaven a l’avió. “Si els passatgers estan morts, vull que portin els cadàvers a Surabaya”, va reclamar Ifan Joko. “Si cal ho pagaré de la meva butxaca”.

La pista clau: la petició d’augmentar l’alçada

La investigació sobre l’accident d’AirAsia centra tota l’atenció en la petició que van fer els pilots de l’avió accidentat, minuts abans de perdre el contacte amb la torre de control, per girar lleugerament la nau a l’esquerra i augmentar l’altura per mirar de vorejar un fort temporal. Els controladors van autoritzar el desviament i una pujada menor de la que s’havia demanat, però ningú va respondre des de la cabina i, tres minuts després, l’aparell va desaparèixer dels radars. Les caixes negres, si s’arriben a localitzar, seran determinants per entendre que va passar.

stats