L''Ever Given' torna a navegar després de 100 dies retingut al canal de Suez
La companyia de l'embarcació ha arribat a un acord de compensació amb les autoritats egípcies
Ismailia (Egipte)Posant punt final a la seva particular odissea, el portacontenidors Ever Given, el gegantí vaixell que va bloquejar durant sis llargs dies de març l’estratègic canal de Suez, ha pogut reprendre aquest dimecres la navegació i posar rumb a Holanda després que l’autoritat de la via marítima i la propietària de l’embarcació hagin firmat un acord de compensació en una pomposa cerimònia celebrada a la ciutat d’Ismailia, seu de l’autoritat del canal. Tot i que l’èxit de l’operació de rescat de l’Ever Given a finals de març va representar un gran alleujament per a tothom, el vaixell va tornar a quedar de nou bloquejat en un llac a la meitat de la via, primer per ordres de l’Autoritat del Canal de Suez i després per decisió d’un tribunal egipci, arran del desacord sobre el pagament de les indemnitzacions. Els 20.000 contenidors i la vintena de membres de la tripulació també van quedar a l’espera.
Ha sigut poc després de les onze del matí, sota un sol intens, que el portacontenidors ha tornat a posar-se en marxa. Acompanyat per dues remolcadores, l’Ever Given ha abandonat aleshores el gran llac Amarg, on havia descansat des del març i ubicat a uns 40 quilòmetres al nord del punt on va patir l’accident. Estava previst que l'embarcació fes una breu parada a la zona de Port Saïd, a l’extrem mediterrani del canal de Suez, per dur a terme una última inspecció, abans de posar rumb a Holanda, el seu destí inicial.
Poc després de començar-se a moure, l’autoritat del canal i l’empresa propietària de l’Ever Given, la japonesa Shoei Kisen, han firmat el seu acord formal. “[Les negociacions] han sigut un procés extenuant”, ha reconegut en una roda de premsa posterior Osama Rabie, el cap de l’Autoritat del Canal de Suez. Tot i que la quantitat de la compensació no s’ha fet pública, Rabie ha revelat que l’acord inclou una part econòmica, que ja s’hauria dipositat, així com un potent remolcador.
Inicialment, l’Autoritat del Canal de Suez va demanar a Shoei Kisen uns 755 milions d’euros en concepte de compensació, que l’empresa que cobreix les seves responsabilitats davant de tercers, UK P&I Club, i altres fonts del sector van considerar desorbitada i poc justificada. Més endavant, les autoritats egípcies van reduir la quantitat, primer a uns 500 milions d’euros i, finalment, a uns 465 milions. La primera estimació de pèrdues i danys que va fer l’entitat egípcia s'acostava als 13 milions d’euros diaris.
La falta d’acord entre les parts, que es va fer evident després que l’autoritat del canal no acceptés una contraoferta de l’UK Club que aquests consideraven generosa, encara es va eixamplar més quan els primers van portar la qüestió als tribunals. Una cort d’Ismailia, al seu torn, va ordenar la detenció del vaixell a mitjans d’abril, en una decisió també molt polèmica. L'UK Club havia qüestionat la validesa de l’arrest i criticat la falta de proves per fer-ho des del principi.
A finals de març, però, l’Autoritat del Canal de Suez i Shoei Kisen van començar a cosir les distàncies, emparats pel tribunal egipci que portava el seu cas, que ha posposat en dues ocasions el judici per deixar espai a una negociació amistosa. Finalment, el 23 de juny l’UK Club va anunciar que, després de diverses setmanes de negociacions intenses amb el comitè negociador de la part egípcia, havien arribat a un principi d’acord, a partir del qual es va polir la solució formal acordada diumenge.
Efectes limitats
Malgrat que el bloqueig del canal de Suez que va provocar l’accident de l’Ever Given va generar alarma per l’amenaça que representava per al comerç global, els efectes han acabat sent més limitats del que es temia. I el canal de Suez ha registrat durant la primera meitat del 2021 un augment del 8,8% d’ingressos en comparació amb el mateix període de l’any passat.
L’Autoritat del Canal de Suez, per la seva banda, ha aprofitat l’ensurt per aprovar un pla per desenvolupar la seva infraestructura i millorar les seves capacitats. En aquest sentit, l’entitat ha adquirit des d’aleshores noves remolcadores i dragues, i ha començat els treballs per allargar una part del canal que es va desdoblar parcialment l’any 2015 i per eixamplar i aprofundir el tram de la via on l’Ever Given es va encallar.