9.600 milions de dòlars diaris: el valor de les mercaderies bloquejades a Suez
L'empresa propietària del vaixell 'Ever Given' confia desencallar-lo dissabte, però molts dels vaixells ancorats al canal opten per canviar de ruta
BarcelonaEl bloqueig del canal de Suez, que va començar dimarts al matí i es podria allargar setmanes, té un impacte multimilionari sobre l'economia mundial. El diari digital Lloyd's List, especialitzat en informació naviliera, ha xifrat en 9.600 milions de dòlars (uns 8.150 milions d'euros) el valor de les mercaderies que cada dia creuen el canal i que ara s'hi han quedat aturades. En concret, segons aquest portal, cada 24 hores creuen aquest pas per anar del mar Roig al Mediterrani béns per valor de 5.100 milions de dòlars, mentre que el tràfic de mercaderies en sentit contrari està valorat en uns 4.500 milions de dòlars.
L'asseguradora alemanya Allianz ha estimat que la interrupció del trànsit pel canal pot tenir uns costos d'entre 6.000 i 10.000 milions de dòlars setmanals (entre 5.000 i 8.500 milions d'euros). El 12% del comerç global circula a través d'aquest canal, que connecta Àsia i Europa, i hi passen una cinquantena de vaixells al dia.
Segons l'última actualització de Leth Agency, una companyia que ofereix serveis logístics al canal de Suez, aquest divendres al matí ja hi havia 237 vaixells esperant que es desbloquegés el pas per poder-lo creuar. D'aquest total, 107 estaven ancorats a l'entrada sud del canal, a Suez; 89 eren a l'extrem nord, a Port Saïd, i els 41 restants s'esperaven al Gran Llac Amarg, un llac natural situat aproximadament a la meitat del canal i que s'utilitza com a punt d'ancoratge intermedi. Segons aquesta mateixa font, entre les embarcacions aturades hi ha 64 vaixells de càrrega a granel, 53 portacontenidors, 22 petroliers i vuit que transporten animals vius. Ara bé, segons el diari britànic The Guardian, l'ONG Animals International ha identificat fins a 20 embarcacions que porten bestiar, cinc dels quals han sortit de ports espanyols. Ara per ara la situació d'aquests animals no és preocupant, però podria ser-ho si el bloqueig del canal s'allarga.
Amb tot, algunes companyies ja han optat per buscar una ruta alternativa i han començat a desviar els seus vaixells pel cap de Bona Esperança, una ruta que implica circumnavegar l'Àfrica i, per tant, afegir molta més distància, dies i costos al trajecte.
20.000 metres cúbics de sorra
Mentrestant, continuen en marxa les tasques per intentar desencallar l'Ever Given, el vaixell de 400 metres d'eslora que dimarts al matí es va quedar entravessat al tram sud del canal i que des de llavors impedeix que s'hi pugui circular. Aquest divendres, Yukito Higaki, president de Shoei Kisen, l'empresa japonesa propietària de l'embarcació, ha dit en roda de premsa que treballen amb l'objectiu que el vaixell pugui quedar alliberat "cap a la nit de dissabte", hora japonesa (el migdia, a Catalunya). Dijous Peter Berdowski, director general de la companyia holandesa Boskalis, matriu de Smit Salvage, una de les empreses que s'han contractat per dur a terme l'operació de desencallar el vaixell, va avisar que l'operació podria durar "setmanes".
De moment, l'intent d'alliberar-lo que s'ha dut a terme aquest divendres ha resultat infructuós, segons ha reconegut l'empresa Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM), responsable tècnica del vaixell. "L'objectiu ara és dragar la sorra i el fang que hi ha al costat de babord de la proa del vaixell", ha explicat la companyia en un comunicat. Segons recull Efe, el president de l'Autoritat del Canal de Suez, Osama Rabie, ha explicat que fins ara s'han retirat uns 17.000 metres cúbics de sorra d'aquesta zona, el 87% dels 20.000 que es calcula que caldrà apartar per alliberar-lo. Per fer-ho, caldrà excavar fins a una profunditat de 16 metres i moure una quantitat de sorra equivalent a vuit piscines olímpiques.
Aquest dijous va arribar a la zona una draga amb capacitat per moure fins a 2.000 metres cúbics de material en una hora, i s'espera que pugui començar a funcionar aviat. Simultàniament, s'està treballant per extreure aigua de diversos compartiments del vaixell. Diumenge arribaran al canal dos nous remolcadors i la previsió és que, un cop s'hagi retirat tota la sorra necessària per alliberar la proa del vaixell, es reprenguin els intents de remolcar-lo.
A part de Smit Salvage, l'empresa japonesa Nippon Salvage també participa en l'operació d'alliberar el vaixell, que està sent coordinada per l'Autoritat del Canal de Suez (ACS) i compta amb la col·laboració de l'empresa propietària, de BSM i de la naviliera taiwanesa Evergreen, que opera l'embarcació. Els Estats Units també han ofert la seva ajuda (que ha sigut acceptada per l'ACS) i Turquia ha dit que pot enviar un vaixell al canal per col·laborar-hi.
Investigació en marxa
Les causes de l'accident que van provocar que l'Ever Given quedés encallat al mig del canal de Suez encara s'estan investigant, però segons BSM els primers indicis descarten que es produís cap incidència mecànica ni cap fallada del motor. El principal responsable de l'incident hauria sigut el fort vent que bufava a la zona dimarts al matí, que hauria desviat el vaixell i l'hauria fet embarrancar mentre creuava el canal en direcció nord i amb dos pilots de canal (especialitzats a fer navegar vaixells per aquest pas) a bord. La nau va quedar encallada en diagonal, amb la proa encastada a la riba est i la popa a la riba oest.
A diferència d'altres trams, on hi ha dos canals paral·lels que permeten la circulació simultània en tots dos sentits, en aquesta zona, pròxima a l'entrada del canal, hi ha un únic pas, de manera que la presència de l'Ever Green bloqueja completament el trànsit. "Ens disculpem sincerament per crear aquesta gran preocupació als vaixells que són al canal de Suez i als que tenen previst anar-hi", va dir Shoei Kisen en un comunicat dijous a la nit.