Jugar-se la vida pagant centenars de milers d'euros: els viatges de luxe més extrems
Augmenten les expedicions turístiques a l'espai, a les profunditats de l'oceà i als indrets més remots del planeta
BarcelonaLa desaparició del Titan, el submarí que porta turistes a les restes del Titanic, ha posat en evidència un tipus de viatges que fins no fa gaire estaven reservats a astronautes i científics i que ara guanyen terreny entre un grup molt reduït de persones disposades a pagar quantitats desorbitades de diners i fins i tot a arriscar la vida per arribar als confins de la Terra. És la versió més extrema d'una tendència que s'ha batejat com a luxepeditions (expedicions de luxe).
De fet, una de les cinc persones a bord del Titan, Hamish Harding, ja s'havia convertit en un habitual d'aquestes expedicions: té quatre rècords Guinness vinculats a viatges extrems. Un d'ells, per ser la persona que "més temps ha dedicat a travessar la part més profunda de l'oceà en una sola immersió". Va ser el 2021, quan va baixar a gairebé 11.000 metres de profunditat a l'oceà Pacífic, al Challenger Deep de la fossa de les Mariannes. Harding també va ser una de les sis persones a bord del cinquè vol espacial tripulat de la firma de Jeff Bezos, l'any passat.
La primera persona que va visitar tant l'espai exterior com la part més profunda de l'oceà va ser la geòloga i astronauta de la NASA Kathryn Sullivan el 2020. Ja s'havia convertit, 36 anys abans, en la primera dona estatunidenca que feia una passejada espacial. Però allò era una expedició científica. Ara aquestes aventures s'estan obrint a nous perfils de tripulants. "Creiem que l'espai és de tots", afirma la companyia Virgin Galactic, que acaba d'anunciar la data de les seves primeres missions comercials. Però l'experiència no és a l'abast de la majoria de comptes corrents.
L'expedició a les restes del Titanic, organitzada per l'empresa Oceangate, tenia un cost de 250.000 dòlars. Un viatge espacial a bord del coet Blue Origin del fundador d'Amazon és molt més car: algunes informacions el xifren en 2,5 milions de dòlars, tot i que l'empresa no ho ha detallat. I per al viatge espacial de Virgin Galactic, cada bitllet té un preu de 450.000 dòlars. La companyia de Richard Branson, que ofereix una experiència de 90 minuts que inclou cinc minuts d'ingravidesa, ja ha venut 800 bitllets d'aquests viatges per a turistes espacials, que començaran a l'estiu. La firma nord-americana preveu com a mínim un llançament mensual.
El primer turista espacial va ser el multimilionari estatunidenc Dennis Tito, que el 2001 va pagar 20 milions de dòlars (uns 17,5 milions d'euros) a l'agència espacial russa Rocosmos per viatjar a l'espai. Fins al 2009 havien fet viatges orbitals només set turistes, que van pagar entre 16 i 35 milions cadascun. A més de Blue Origin i Virgin Galactic, l'altre gran actor –i, de fet, pioner– d'aquest sector a l'alça és Space X, propietat d'Elon Musk, que va organitzar el primer viatge a l'Estació Espacial Internacional del tot civil el 2021 i també la primera volta civil a la Terra aquell mateix any.
Viatges de luxe als llocs més remots
A més de les missions espacials i submarines, unes quantes companyies es dediquen a dissenyar viatges personalitzats (i molt cars) a alguns dels llocs més remots del planeta. L'empresa White Desert Antarctica, fundada per l'explorador Patrick Woodhead, organitza expedicions de luxe al pol Sud amb preus que arriben als 98.500 dòlars, segons el Guardian. El mateix Woodhead ha explicat que Harding, un dels tripulants del Titan, havia viatjat amb la seva empresa a l'Antàrtica unes quantes vegades.
Una altra de les experiències d'elit són les expedicions als grans cims del món amb tota mena de luxes. La companyia Seven Summit Treks, per exemple, cobra fins a 130.000 dòlars per a l'opció VIP d'ascens a l'Everest, que inclou un bar privat i servei de pastisseria al campament base, cuina climatitzada, dutxa i lavabos, un fotògraf personal, àpats i te i cafè il·limitats i un servei d'helicòpter privat, entre més. En un episodi del programa estatunidenc Secret lives of the super rich, l'alpinista Garrett Madison, que també organitza expedicions d'aquesta mena, va afirmar: "És clar que no és una afició barata, però val la pena pagar-ne cada cèntim".