L'anunci més polèmic de Scarlett Johansson

L'actriu ha hagut de dimitir com a ambaixadora d'Oxfam per la seva aparició en l'espot d'una empresa d'Israel que fabrica en territori ocupat a Palestina. La cadena Fox ha acabat censurant el polèmic anunci per la frase "Ho sento Coca-cola, ho sento Pepsi"

Ara
30/01/2014
3 min

BarcelonaÉs, sense cap dubte, un dels espots de televisió més polèmics dels últims anys. La persona triada per ser la cara del producte s'ha vist obligada a dimitir com a ambaixadora d'una ONG. I l'anunci ha acabat sent censurat pel text, després de la pressió de dues companyies de la competència. Els implicats? L'actriu Scarlett Johansson, l'ONG Oxfam, la companyia SodaStream, activistes dels drets humans, militants de la causa palestina, la Fox, la Coca-cola i Pepsi.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Tot va començar quan SodaStream va decidir buscar una cara popular per a la seva nova campanya publicitària. La companyia fabrica un producte que aporta bombolles a l'aigua. Posteriorment, se li afegeix un suc d'algun gust i el resultat és una beguda de soda fabricada al moment i al gust del consumidor. L'empresa és israeliana però fa cinc anys que intenta fer-se un espai en el mercat dels Estats Units. Per aconseguir-ho, van dissenyar una campanya publicitària amb un fitxatge estrella: Scarlett Johannson.

Johannson, nascuda a Nova York, és jueva per part de mare, però mai no ha parlat del tema ni s'ha significat sobre res relacionat amb la religió. El cert és que va signar l'acord i va enregistrar l'anunci. Tot semblava anar bé. Fins ara. En fer-se públic l'espot la reacció dels activistes palestins i dels drets humans ha estat contundent denunciant la hipocresia de l'actriu. El problema és que la fàbrica de SodaStream està ubicada en territori de Palestina ocupat il·legalment per Israel. És un territori que les Nacions Unides defineixen com a "colònia". I el problema és que els últims anys Johansson ha estat una de les cares públiques d'Oxfam, una ONG l'objectiu declarat de la qual és "eradicar la injustícia i la pobresa, per tal d'aconseguir que tots els éssers humans puguin exercir plenament els seus drets i gaudir d'una vida digna".

La cara famosa de l'ONG

L'aparent contradicció entre ser ambaixadora d'una ONG que promou els drets humans i guanyar diners d'una companyia que fabrica en territori ocupat a un altre país ha acabat amb la col·laboració de Johansson. Una col·laboració molt profitosa per a les dues parts: ella obtenia la pàtina de solidaritat i compromís que tant agrada als actors i actrius nord-americans, i l'ONG es beneficiava d'una cara famosa per promocionar les seves campanyes. A més, l'actriu hi aportava 100.000 dòlars anuals de la seva butxaca. Durant els primers dies de la polèmica l'ONG va guardar silenci, però la polèmica ha acabat per desbordar-la i la mateixa família del fundador ha acabat per criticar l'actriu.

"Diferències d'opinió"

La pressió ha estat, finalment, insuportable: amb milers de comentaris a les xarxes socials i una intensa campanya denunciant la hipocresia de l'actriu, Oxfam estava en una posició molt incòmoda. Internet s'ha omplert d'imatges que s'han fet virals, amb fotomuntatges on es veu l'actriu amb la màquina de soda davant del mur que tanca Palestina i frases com "allibera les bombolles" –una frase de l'espot–, "els palestins poden esperar". Finalment, Oxfam va acabar admetent que anunciar el producte era "incompatible" amb el fet de ser ambaixadora i imatge de l'ONG. Però no va fer el pas d'expulsar l'actriu. Ha estat ella qui ha resolt la papereta, presentant ella mateixa la dimissió. L'anunci ja estava filmat, de forma que no tenia gaires sortides: podia demanar perdó, però ja no podia fer marxa enrere. Finalment, ha optat per abandonar. En un comunicat, afirma que ho ha fet "per diferències irreconciliables d'opinió" amb l'ONG.

"Ho sento Coca-cola, ho sento Pepsi"

Però la polèmica al voltant de l'anunci no s'acaba aquí. La seva emissió estrella, prevista durant la retransmissió de la Super Bowl a la cadena Fox, ha estat avortada. L'anunci es veurà, però censurat. El motiu? Tractant-se d'un canal americà, i especialment conservador, el motiu podria ser que Johansson es treu un barnús de forma sensual. Però no. El motiu és la frase "ho sento Coca-cola, ho sento Pepsi" amb què Johansson tanca l'espot, on es presenta la beguda de soda feta a casa com a més saludable, perquè conté menys sucre. La pressió de les dues multinacionals ha fet que la Fox no hagi tingut més remei que censurar l'anunci.

Una censura que, tot i que lògica –la Fox no es podia enfrontar amb dues companyies que aporten milions de dòlars en publicitat–, ha provocat un enorme malestar en cercles publicitaris dels Estats Units, on és habitual que els anuncis esmentin la competència, de forma de vegades subtil, de vegades més explícita. Fins i tot les mateixes Coca-cola i Pepsi han fet anuncis mencionant la competència. De fet, Coca-cola ha negat cap mena de pressió a la Fox, en un intent de distanciar-se de la polèmica.

La protagonista, criticada per tenir una doble moral; la companyia, per fabricar en territori ocupat; la Fox, per acceptar pressions, i Coca-cola i Pepsi, per tenir la pell massa fina i demanar la retirada d'un anunci de la competència. Si el que buscaven els creadors de l'espot de SodaStream era notorietat, certament l'han aconseguit.

stats