LondresL’ascendent i brillant estrella de Mark Zuckerberg s’enfosqueix per moments i cau en picat, tant a l’índex Nasdaq (tecnològic) de la borsa de Nova York –ha baixat 5.000 milions d’euros en dos dies– com en el mercat de valors ètics globals. El fundador de Facebook, la popular xarxa social que es vanta de connectar 2.000 milions de persones arreu del món, ha estat convocat al Parlament britànic aquest dimarts per respondre sobre la violació de la privacitat dels usuaris.
Inscriu-te a la newsletter Internacional
El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi
L’objectiu és que expliqui per què la informació personal de 50 milions d’adscrits a la xarxa va acabar en mans de la companyia britànica d’anàlisi de dades Cambridge Analytica (CA), fundada el 2013 per un donant del Partit Republicà i propietari d’un multimilionari fons de risc, Robert Mercer, i per l’ideòleg de la campanya presidencial de Donald Trump, Steve Bannon, exportaveu de la Casa Blanca, on va arribar-hi després de passar per la web d’extrema dreta Breitbart News.
Influència en la campanya electoral
Segons informacions difoses el passat cap de setmana per 'The New York Times' i 'The Observer', aquestes dades s’haurien fet servir per influir en la campanya de les presidencials nord-americanes del 2016. Cambridge Analytica, dirigida per Alexander Nix, també va treballar per a Nigel Farage, exlíder del Partit Independent del Regne Unit (UKIP) durant la campanya del referèndum del Brexit
A la pàgina web, la companyia descriu quin mètode utilitza. A partir de l’anàlisi dels milions de dades recollides, s’identifiquen els votants més fàcilment seduïbles i els problemes que més els preocupen. Després, se’ls envien missatges personalitzats perquè prenguin accions polítiques concretes, en la creença que això els farà decidir.
En aquest sentit, Channel 4 News ha revelat aquest dimarts a última hora, i per segon dia consecutiu, converses enregistrades d’incògnit amb Alexander Nix i altres directius de l’empresa. En aquest segon lliurament, els responsables de Cambridge Analytica asseguraven que van tenir un paper clau a l’hora d’ajudar Donald Trump a la campanya del 2016. Al mateix temps, admetien que utilitzaven publicitat “no atribuïble i impossible de rastrejar” per satisfer els seus clients en diferents processos electorals. Nix també reconeixia haver-se trobat amb Trump “moltes vegades”. Minuts després d’aquesta difusió, la companyia ha anunciat que suspèn Nix com a conseller delegat, pendent d’una investigació interna.
En les primeres revelacions de Channel 4, emeses dilluns, Nix assegurava que, a més dels mètodes convencionals, en podien fer servir d’altres per desacreditar polítics: parlava de suborns, circulació de notícies falses per internet i l’ús de prostitutes per comprometre’ls.
Investigació al Parlament
El màxim responsable de CA, Alexander Nix, ha pres part al febrer en la investigació del Parlament britànic sobre la difusió de notícies falses. A més, la firma està sent investigada per la Comissió Electoral del Regne Unit sobre el possible rol en el referèndum del Brexit. Als Estats Units s’investiga la companyia per les hipotètiques relacions entre la campanya de Trump i el Kremlin, per tal de desprestigiar la candidata Hillary Cliton. Directius de Facebook també van prendre part en les sessions orals del Parlament sobre com combatre les 'fake news' (notícies falses).
Ara, però, les revelacions dels diaris esmentats han fet que el president del Comitè, Damien Collins, s’adreci a Zuckerberg perquè hi comparegui, alhora que ha acusat els directius de Facebook que ja ho han fet de “confondre” els parlamentaris. “Ara és hora d’escoltar un alt executiu de Facebook –li diu per carta– amb l'autoritat suficient per donar explicacions d’aquest error catastròfic del procediment [de protecció de les dades]. Atès el vostre compromís a l’inici del nou any per arreglar Facebook, espero que el representant sigui vostè.”
En tant que no és ciutadà britànic, Zuckerberg no té obligació de comparèixer. Collins li ha donat fins al 26 de març per dir si ho farà. Des que ha esclatat la nova crisi, fa tres dies, l’absència de comentaris del magnat tecnològic ha estat sorprenent.
Com es van robar les dades
L’any 2014, Aleksandr Kogan, científic de la Universitat de Cambridge (l’empresa Cambridge Analytica no té cap vincle formal amb la prestigiosa institució), va promoure una enquesta difosa a través de Facebook destinada, presumptament amb finalitats acadèmiques, a conèixer la personalitat digital dels usuaris. Les dades recollides no es van limitar a les dels 320.000 individus que voluntàriament la van respondre, sinó a les dels seus respectius amics de la xarxa: 50 milions de persones i un munt d’informació, captada sense cap consentiment explícit, llevat dels que van prendre part en el macrosondeig.
Kogan tenia un acord per compartir la informació amb Cambridge Analytica. Segons el denunciant a 'The New York Times' i 'The Observer', Christopher Wylie, la major part de la informació personal va ser utilitzada per l’empresa d’anàlisi de dades per elaborar un programa capaç de predir i influir en els comportaments electorals. Des del 2015, Facebook tenia notícia d’aquesta violació de la privacitat, però es va seguir creient la versió de Kogan de l’ús acadèmic. Facebook apareix, doncs, com a responsable de, com a mínim, una mala praxi per protegir la privacitat dels usuaris.