França vol prohibir els vols interiors si hi ha una alternativa ràpida amb tren
La llei, que forma part del pla de Macron contra el canvi climàtic, impediria agafar l'avió per anar de París a Lió, Nantes o Bordeus
SabadellVolar des de París fins a altres grans ciutats franceses com Lió, Nantes i Bordeus podria quedar prohibit si el Senat valida la llei que va aprovar aquest cap de setmana l'Assemblea Nacional de França i que preveu eliminar els vols interiors que cobreixin trajectes que es puguin fer amb tren en menys de dues hores i mitja. La mesura, que exclou els vols de connexió, forma part d'un pla més ampli, impulsat pel govern d'Emmanuel Macron, per lluitar contra la crisi climàtica i que té l'objectiu de reduir en un 40% les emissions de gasos contaminants fins al 2030. Prescindint de l'avió en favor del ferrocarril s'aconseguiria reduir les emissions de CO2 a l'atmosfera, perquè el tren és un mitjà de transport molt més net.
La norma ha encès el debat a França i ha rebut crítiques pels dos costats. L'esquerra i els sectors ecologistes consideren que la mesura és insuficient i recorden que originàriament es preveia que la prohibició afectés tots els vols que tinguessin una alternativa ferroviària de menys de quatre hores. Així és com ho havien plantejat, en una de les seves 149 propostes, els 150 membres de la Convenció Ciutadana pel Clima creada pel president l'any 2019 amb l'objectiu de dissenyar el seu pla contra el canvi climàtic. Amb aquest límit també haurien quedat suprimits els vols entre París i ciutats com Marsella, Niça i Tolosa, que, segons la diputada de La França Insubmisa Mathilde Panot, són "els que més [CO2] emeten". Per justificar el canvi, el ministre de Transports, Jean-Baptiste Djebbari, va assenyalar que mantenir el límit de les quatre hores proposat inicialment hauria perjudicat "territoris sovint aïllats, com el Massís Central". "Seria injust en termes d'equitat territorial", va advertir.
Sector amb problemes
Alguns diputats de l'oposició també han acusat el govern d'impulsar una mesura que tindrà un important cost en llocs de treball al sector de l'aviació, especialment en un moment com l'actual, en què les restriccions als desplaçaments motivades per la pandèmia de covid-19 han reduït dràsticament el nombre de vols i han afectat els comptes de les aerolínies. Sense anar més lluny, la setmana passada el mateix executiu de Macron va anunciar la injecció de 4.000 milions d'euros a Air France perquè pugui fer front a l'impacte de la pandèmia.
"Sabem que l'aviació contribueix a les emissions de diòxid de carboni i que a causa del canvi climàtic les hem de reduir. Alhora, hem de donar suport a les nostres empreses i no deixar que es quedin pel camí", ha assenyalat la ministra d'Indústria, Agnès Pannier-Runacher, per justificar que s'hagin adoptat gairebé simultàniament aquestes dues mesures aparentment contradictòries. Al seu torn, el ministre de Transports, Jean-Baptiste Djebbari, ha demanat "desdramatitzar el debat" i ha assenyalat que el tren i l'avió eren mitjans de transport "complementaris".
L'estiu passat, l'aerolínia austríaca Austrian Airlines va suprimir els seus vols entre Viena i Salzburg i, a canvi, es va aliar amb la companyia de ferrocarrils pública per reforçar la connexió ferroviària entre les dues ciutats: dels tres trens diaris entre Salzburg i l'aeroport de Viena es va passar a 31.