Facebook revela que Rússia va pagar 100.000 dòlars per anuncis durant la campanya electoral als EUA
Una empresa vinculada al Kremlin va crear usuaris falsos per posicionar publicitat de l'ideari Trump
WashingtonSurten a la llum noves proves sobre la interferència de Rússia en les eleccions presidencials del 2016 als Estats Units. Facebook ha revelat que tenen constància que una companyia russa vinculada al Kremlin va gastar-se durant la campanya més de 100.000 dòlars en anuncis sobre qüestions polítiques divisòries.
Això representa més de 3.000 anuncis. La majoria no feien referència a cap candidat, però es focalitzaven en temàtiques racistes, sobre els drets dels homosexuals, el control d'armes o la immigració. Aquesta publicitat s'hauria posicionat entre juny del 2015 i maig del 2017, i estava vinculada a 470 comptes d'usuari falsos i pàgines que haurien estat tancades.
Aquests comptes d'usuari, apunta Facebook, haurien estat creats per una companyia russa coneguda per fer servir comptes trol per fer publicacions a les xarxes socials o per comentar a pàgines web de mitjans.
La revelació suposa una evidència més de les dimensions de la influència russa en la campanya, una ingerència que les agències d'intel·ligència dels EUA han determinat que tenia com a objectiu perjudicar Hillary Clinton i impulsar Donald Trump. Les investigacions sobre la intromissió russa i la possibilitat que l'equip de campanya de Trump hi hagi col·laborat han enfosquit els primers vuit mesos de presidència del republicà.
Facebook ha traslladat aquesta informació als comitès d'intel·ligència del Congrés dels Estats Units que investiguen la intervenció russa a les eleccions.
El cap de seguretat de Facebook, Alex Stamos, ha explicat que alguns dels anuncis comprats sí que mencionaven els dos candidats, però que la majoria se centraven en temes que polaritzaven l'electorat. La companyia no ha fet públics els anuncis ni ha donat informació sobre el nombre de persones que els havien vist. L'apunt és que Donald Trump va parlar sovint dels mateixos temes dels quals versava aquesta publicitat durant la campanya electoral, denunciant tot allò "políticament correcte".
En la seva revisió de la publicitat relacionada amb les eleccions, Facebook també ha dit que va trobar 2.200 anuncis addicionals, que haurien costat 50.000 dòlars, que tenien menys indicis de connexió russa. Tot i això, alguns d'aquests anuncis van ser comprats per comptes localitzats als Estats Units però amb la configuració de l'idioma en rus.