La UE adverteix Johnson de qualsevol acció unilateral sobre el Brexit
Londres publica la llei que suspendria la majoria dels articles del protocol nord-irlandès
LondresLa Unió Europea (UE) ha advertit una vegada més aquest dilluns Boris Johnson sobre qualsevol intent d'actuar unilateralment en relació amb el protocol nord-irlandès del Brexit. El govern britànic ha presentat avui al Parlament l'esborrany d'una llei ad hoc, que el premier ha assegurat que només conté un "seguit d'ajustos relativament trivials", intentant treure importància a la recepció que el text pugui tenir a la UE, però que, en el fons, altera profundament el que es va signar entre Londres i Brussel·les el 2019.
De fet, el nou episodi de l'estira-i-arronsa entre Londres i Brussel·les pretén reescriure diverses parts del protocol posant fi al paper de supervisió del Tribunal de Justícia Europeu, així com al control de la UE sobre les ajudes estatals i l'IVA a la regió, i eximint les mercaderies que viatgin de la Gran Bretanya a Irlanda del Nord de la necessitat de passar per controls fronterers si, en origen, es declara que no sortiran de la província. A la pràctica, la nova llei dona a les autoritats britàniques amplis poders per canviar tots els articles menys tres del text original del protocol.
Des d'alguns sectors britànics, especialment els membres de la Cambra dels Lords, es considera que el projecte viola un tractat internacional, com l'esmentat acord de retirada. En el seu intent de rebaixar la tensió, el premier ha dit, igualment, que obrir una guerra comercial Brussel·les-Londres seria una "reacció desproporcionada" de les autoritats comunitàries. Johnson també ha assegurat: "Tot el que estem intentant és simplificar les coses, provant d'eliminar les barreres al comerç entre la Gran Bretanya i Irlanda del Nord".
Però el cert és que el projecte té un abast molt més ampli que la llei del mercat intern del 2020, que el mateix govern va admetre que trencava l'acord "d'una manera limitada i específica". En principi, qualsevol nova llei que aprovi el Regne Unit no pot modificar un tractat internacional i no actuar respectant-ne les obligacions que invoca perquè provocaria un incompliment.
La reacció des de Belfast no s'ha fet esperar. Tant el Sinn Féin, com l’Alliance Party, que no es defineix ni com a republicà ni com a unionista, i el Partit Laborista i Social-demòcrata han escrit al primer ministre britànic advertint de les perjudicials conseqüències per a la província, on la immensa majoria d'organitzacions empresarials s'hi oposen.
I des de Dublín i Brussel·les, tampoc. A través de les xarxes socials, Simon Coveney, ministre d'Afers Exteriors d'Irlanda, ha acusat el govern del Regne Unit de "bandejar el dret internacional, ignorar [l'opinió] de la majoria a Irlanda del Nord i augmentar deliberadament la tensió amb una UE que busca un compromís". El comentari ha tingut lloc després d'una trucada de 12 minuts amb l'homòloga britànica Liz Truss. "Seguim oberts al diàleg per trobar un acord, però aquest enfocament augmenta la inestabilitat i no és una solució", ha afegit.
Per la seva banda, Maroš Šefčovič, el comissari europeu del Brexit, que també ha mantingut una conversa amb Truss, ha comparat l'enfocament del Regne Unit amb el que ha descrit com l'èmfasi de la UE en la recerca de "solucions viables", incloses propostes per reduir la documentació duanera i els controls d'animals per als enviaments des de la Gran Bretanya a Irlanda del Nord. "L'acció unilateral és perjudicial per a la confiança mútua i una fórmula per a la incertesa", ha dit.
L'enèsima pugna sobre el protocol està relacionada a l'especial estatus de la província, que continua formant part del Mercat Únic de la UE per evitar una frontera interior a l'illa, que prohibeixen els Tractats de Pau del 1998. Per aquesta mateixa raó, i malgrat que Johnson va prometre que mai no hi hauria una frontera al mar d'Irlanda entre la Gran Bretanya i Irlanda del Nord, des de la sortida del Regne Unit de la UE, són inevitables. La comunitat unionista s'hi oposa i, com a protesta, i mentre es mantingui la situació, no vol entrar a formar part del govern nord-irlandès.
El projecte de llei no entrarà en vigor fins a la sanció real, que pot trigar al voltant d'un any. Mentrestant, la UE es mou en el terreny de l'amenaça a l'espera que el projecte avanci el seu recorregut legislatiu. El reinici de les accions legals contra Londres per no implementar controls fronterers complets a Irlanda del Nord pot ser una de les primeres reaccions formals, encara que no immediates.
Šefčovič ha dit als eurodiputats que el bloc està disposat a prendre mesures de represàlia i que la Comissió està elaborant una llista de productes britànics que podria afectar amb aranzels si la llei va superant estadis.