Ucraïna, un país sense armada, avança en la guerra naval contra Rússia

Kíiv assegura que ha destruït un terç de la flota russa al mar Negre des que va començar la invasió

El vaixell de guerra rus Caesar Kunikov a l'estret del Bòsfor, a Turquia, el 2020.
4 min

BarcelonaLes forces ucraïneses han informat aquest dimecres que han enfonsat el Tsézar Kunikov, un vaixell de desembarcament de tropes que era a prop de la costa de Crimea. Moscou no ha confirmat la informació, tot i que sí que ha dit que havia abatut sis drons ucraïnesos al mar Negre. Segons Kíiv, el vaixell era a prop d'Alupka, al sud de la península ocupada per Rússia des del 2014, quan ha rebut l'impacte de diversos drons navals, com es veu en un vídeo de l'exèrcit ucraïnès publicat a Telegram.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Si es confirma, aquest serà el segon atac a la flota russa del mar Negre aquest mes, després que l'1 de febrer Ucraïna llancés un atac, també amb drons marins, contra l'Ivanovets, una corbeta que suposadament estava carregada de míssils. L'agència Reuters ha verificat que el vaixell que surt al vídeo és el Tsézar Kunikov –un vaixell d'assalt amfibi de 113 metres d'eslora i amb una tripulació de 90 persones–, però la ubicació i la data de la gravació no s'han pogut confirmar de manera independent.

El secretari de Defensa d'Ucraïna, Oleksí Danílov, va dir el 27 de desembre en una entrevista al portal Voice of America que l'exèrcit ucraïnès havia destruït el 20% de la flota russa al mar Negre. Era l'endemà que míssils ucraïnesos impactessin contra el vaixell Novotxerkassk –semblant al Tsézar Kunikov en una base naval al port de Feodòssia, a Crimea. Moscou va admetre que havia quedat afectat i imatges de satèl·lit van mostrar que havia patit danys importants i havia quedat parcialment enfonsat. "No estem parlant de barraques per a 5-30 persones; són grans vaixells de guerra que hem enviat allà on vam enviar el Moskva, el famós vaixell insígnia de la flota del mar Negre", va dir Danílov, referint-se a la primera gran victòria d'Ucraïna en aquest front a l'inici de la guerra, el 13 d'abril del 2022, quan va enfonsar un dels vaixells més importants de l'armada del Kremlin, símbol de la potència de Rússia a la zona. El Moskva, però, no va ser el primer. El 24 de març les forces ucraïneses ja van deixar inutilitzada la llanxa de desembarcament Saratov, que servia per enviar tropes a Mariúpol, en un atac en què també va quedar malmès el Tsézar Kunikov.

UCRAÏNA

MOLDÀVIA

RÚSSIA

ROMANIA

mar Negre

BULGÀRIA

GEÒRGIA

TURQUIA

200 km

UCRAÏNA

MOLDÀVIA

RÚSSIA

ROMANIA

mar Negre

BULGÀRIA

GEÒRGIA

TURQUIA

200 km

UCRAÏNA

RÚSSIA

mar Negre

200 km

A principis d'aquest mes de febrer, les forces armades ucraïneses van actualitzar la xifra i van assegurar que s'han inutilitzat un terç de les unitats de la flota russa al mar Negre –una de les cinc que té Rússia–. Segons el portaveu de la marina ucraïnesa, Dmitró Pletentxuk, l'armada de Vladímir Putin tenia uns 80 vaixells de guerra en aquesta regió al començament de la invasió a gran escala, dels quals 25 han quedat "neutralitzats" i 15 més estan en reparació. "Les operacions [de la flota russa al mar Negre] s'han complicat molt, si no paralitzat", va assegurar.

El secretari general de l'OTAN, Jens Stoltenberg, ha celebrat aquest dimecres que Ucraïna "ha sigut capaç d'infligir grans pèrdues a la flota russa del mar Negre", cosa que ha descrit com "una gran fita, una gran victòria per als ucraïnesos". En una roda de premsa des de Brussel·les, Stoltenberg ha destacat que l'èxit al mar Negre ha permès que Kíiv hagi pogut continuar exportant els seus productes agrícoles, malgrat que Rússia suspengués l'estiu passat l'acord que garantia un transport segur fins a Turquia. "Pocs creien que això fos possible fa només uns quants mesos. Però ara, de fet, les exportacions de gra des d'Ucraïna s'estan produint fins i tot sense acord amb Rússia, cosa que demostra les habilitats i la competència de les forces armades ucraïneses", ha afirmat el cap de l'Aliança Atlàntica.

Míssils dels aliats i drons propis

Malgrat que Ucraïna no té força naval –la major part de l'armada estava estacionada a Crimea quan la península va ser annexionada per Rússia–, és al mar on està sent més exitosa en la lluita contra la invasió russa, sobretot els últims mesos, en què els avenços als diversos fronts terrestres estan estancats. Com ha assenyalat Stoltenberg, l'enviament de míssils de llarg abast per part dels Estats Units, el Regne Unit i França hi té bona part de mèrit, però els drons marins, de fabricació ucraïnesa, són els que han protagonitzat els últims atacs a la flota russa.

Igor Delanoë, investigador expert en Rússia del Foreign Policy Research Institute, constatava en una anàlisi publicada la setmana passada que, "malgrat que Rússia tenia una superioritat teòrica sobre les forces marítimes ucraïneses, no ha sigut capaç d'aprofitar aquest avantatge" i s'ha trobat "en una postura parcialment defensiva". "La flota russa del mar Negre no ha sigut capaç de superar totes les dificultats derivades d'una guerra asimètrica al mar, provocada per l'ús de drons navals i míssils de creuer per part dels ucraïnesos", afegia.

El servei d'intel·ligència militar d'Ucraïna ha detallat que el Tsézar Kunikov ha rebut l'impacte de diversos drons del model Magura V5, que són petites embarcacions no tripulades i carregades d'explosius que estan prenent protagonisme en la guerra naval. També van ser aquests aparells els que van fer que s'enfonsés l'Ivanovets fa dues setmanes.

Un exemplar del dron marítim ucraïnès Magura V5 en una fira de defensa a Londres el setembre del 2023.

Segons l'agència de notícies ucraïnesa RBC, el novembre del 2022 el govern ucraïnès va anunciar el desenvolupament de drons marítims de combat i es van presentar per primera vegada en una fira internacional d'armament a Turquia l'estiu passat. Els drons Magura V5 fan 5,5 metres de llarg i pesen prop d'una tona. Els drons, carregats amb uns 250 quilos d'explosius, es controlen a distància. Tenen una autonomia de 60 hores i poden recórrer fins a 800 quilòmetres, per la qual cosa es poden llançar des de zones encara controlades per Kíiv fins a Crimea.

Aquests aparells, que costen uns 240.000 euros cada un, són fruit de l'esforç que està fent Ucraïna per millorar tecnològicament el seu armament i ser cada cop menys dependents de l'ajuda exterior, cada cop més incerta.

stats