On són els soldats nord-coreans que lluitaven a Ucraïna?
Pyongyang va enviar les seves millors tropes per ajudar Putin, però després de mesos patint greus pèrdues, se’ls hauria retirat del front

Els soldats nord-coreans que es van unir als seus aliats russos en la batalla contra les forces ucraïneses han estat retirats de les línies del front després de patir moltes baixes, segons informen oficials ucraïnesos i nord-americans. Les tropes de Pyongyang, enviades per fer retrocedir l'ofensiva ucraïnesa a la regió russa de Kursk, no s’han vist al front durant unes dues setmanes, segons els oficials que han demanat l’anonimat per parlar d’assumptes militars i d’intel·ligència sensibles.
L’arribada d’uns 11.000 soldats nord-coreans a Rússia al novembre va causar alarma a Ucraïna i entre els seus aliats, que temien que el seu desplegament fos un signe d’una escalada més important en una guerra que ja arriba als gairebé tres anys. Tot i això, en tres mesos les tropes nord-coreanes han disminuït a la meitat, segons el general Oleksandr Sirski, el màxim comandant militar d’Ucraïna.
Les tropes ucraïneses que han lluitat contra els soldats nord-coreans els han descrit com a guerrers ferotges, però la desorganització en les seves files i la falta de coordinació amb les tropes russes han provocat baixes ràpidament, va dir un funcionari ucraïnès. Des que van arribar al camp de batalla, els soldats nord-coreans s'han hagut de defensar per si mateixos, avançant amb pocs vehicles blindats i rarament fent una pausa per reagrupar-se o retrocedir, segons els oficials ucraïnesos i les tropes de primera línia.
Diversos crítics del lideratge militar d’Ucraïna van catalogar l’ofensiva de l’any passat a la regió russa de Kursk com una despesa inútil de recursos en un moment en què els soldats ucraïnesos estaven defallint davant del prolongat atac rus. El president d’Ucraïna, Volodímir Zelenski, ha insistit en mantenir el territori durant el màxim de temps possible, com a moneda de canvi en futures negociacions de pau.
Com més temps les tropes ucraïneses retinguin Kursk, més incòmode és per al president rus, Vladímir Putin. Tot i que Putin ha promès expulsar les tropes ucraïneses de la regió, ha dubtat a desviar les tropes de les principals operacions russes a l’est d’Ucraïna, en part per enfortir de manera similar la seva mà en futures negociacions.
Va ser Kim Jong-un, líder suprem de Corea del Nord i aliat de Putin, qui va proposar enviar a Kursk tropes nord-coreanes per ajudar les russes, segons les agències d’intel·ligència dels Estats Units, tot i que Putin va abraçar ràpidament la idea. Molts dels soldats són de les tropes d’operacions especials més ben entrenades de Corea del Nord, però semblen haver sigut utilitzats pels russos com a infanteria, enviats en onades a través de camps farcits de mines terrestres per ser abatuts pel foc ucraïnès.
Els oficials nord-americans han dit que la decisió de retirar les tropes nord-coreanes del front potser no és permanent. És possible, han dit, que tornin després de rebre entrenament addicional o després que els russos trobin noves maneres de desplegar-les per evitar aquestes baixes tan greus.
Incursió consolidada
En qualsevol cas, la lluita per expulsar les tropes ucraïneses de Kursk està lluny d’acabar-se. Fa unes setmanes, les forces ucraïneses van llançar una nova ofensiva a la regió, però han estat colpejades per les defenses russes. Encara que els ucraïnesos van conquerir prop de 800 km de territori rus quan van travessar la frontera l’estiu passat, les forces russes n'han pogut recuperar aproximadament la meitat.
La incursió ucraïnesa a la regió de Kursk a l’agost va impactar el Kremlin. Va ser la primera vegada en deu anys de lluita entre els dos països, inclosa la invasió a gran escala de Rússia el 2022, que les tropes ucraïneses havien pres i retingut territori rus. En un discurs d’aquesta setmana, Zelenski ha elogiat les tropes ucraïneses que lluiten a la regió de Kursk, i ha dit que els seus esforços han creat "una zona d’amortiment" per protegir el territori del nord-est d’Ucraïna de noves ofensives russes.
Probablement, Kim Jong-un té les seves pròpies motivacions per ajudar Rússia a Kursk. Els funcionaris nord-americans diuen que espera que Putin li torni el favor en el futur, en forma d'ajuda per als programes de míssils de Corea del Nord o amb suport diplomàtic a les Nacions Unides. Corea del Nord també ha subministrat a Rússia milions de projectils d’artilleria, que representen aproximadament la meitat de la munició que diàriament dispara Rússia, juntament amb coets i míssils, segons els oficials d’intel·ligència occidentals i ucraïnesos. Per la seva banda, Rússia ha proporcionat a Corea del Nord petroli, aliments i algunes millores en armament.
L’estiu passat, uns mesos abans que Ucraïna llancés la seva incursió a Kursk, Putin es va reunir amb Kim Jong-un i els dos mandataris van restaurar un tractat de defensa mútua i cooperació militar signat entre els seus dos països durant la Guerra Freda.