L'atac rus a Ucraïna
Internacional / Europa05/04/2023

El somni de Kíiv: reconstruir l'avió més gran del món, que la invasió russa va destruir

Amb necessitats molt més urgents, Antónov planeja renéixer el colossal Mria, símbol nacional d'Ucraïna

Andrew E. Kramer / The New York Times
i Andrew E. Kramer / The New York Times

Hostomel (Ucraïna)Les gegantines aletes bessones de la cua, que arribaven a l'alçada d'un edifici de sis plantes, han desaparegut. També el pla de cua, els alerons, els sistemes hidràulics, les bombes de combustible i tres dels sis motors de l'avió, destruït als combats dels primers dies de la guerra. Peça per peça, els treballadors estan desmantellant les restes del gegantí avió de càrrega Mria, l'avió més pesant que ha aixecat mai el vol. L’objectiu és construir-ne un de nou amb peces recuperades. La restauració de l'avió, el nom del qual en ucraïnès significa el somni, ha començat.

Inscriu-te a la newsletter Trump ha evolucionatEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Amb la guerra encara oberta, la immensa tasca de reconstruir Ucraïna, on centenars de milers de llars, hospitals, escoles i ponts han volat pels aires, sembla encara una perspectiva llunyana. En comparació amb aquests enormes reptes, el nou avió no és una prioritat des del punt de vista humanitari. Tot i això, segons els directius de l'empresa aeronàutica Antónov, la propietària, aquesta feina serveix en part d'inspiració.

Cargando
No hay anuncios

Si una cosa tan gegantina i complexa com aquest avió es pot restaurar, diuen, també ho pot fer la resta del país. "La gent ha de tenir esperança", afirma Vladislav Valsik, subdirector i enginyer en cap d'Antónov, companyia estatal. "Han de saber que l’avió no està abandonat. Sí, queda molta feina per fer, però hi estem treballant".

Els crítics diuen que dedicar diners i energia a reconstruir l’aparell seria una prioritat equivocada. Valeri Romanenko, analista d'aviació, ha declarat als mitjans de comunicació ucraïnesos que Antónov s'hauria de centrar únicament a "fer alguna cosa urgent per a les forces armades", com ara fabricar avions no tripulats. "No hi ha paraules" per justificar-ho, diu, sobre el pla de construir un nou Mria.

Cargando
No hay anuncios

El president Volodímir Zelenski va anunciar que Ucraïna reconstruiria el Mria, l'únic avió de la seva classe que s'ha acabat mai. L'empresa va anunciar la setmana passada l'inici de les operacions de salvament i les feines de disseny, però va afirmar que la construcció de la nova nau esperarà fins després de la guerra.

Cargando
No hay anuncios

Per construir el nou avió els treballadors desmunten el que poden de les restes tacades de sutge i els enginyers elaboren plans per utilitzar les peces rescatades, juntament amb altres de recanvi, motors d'una aeronau similar i un buc addicional que no s’ha fet servir mai, sobrant d'un pla abandonat per construir un segon avió gegant de càrrega. A aquest buc s'hi poden acoblar peces recuperades i noves. Es calcula que el projecte costarà uns 500 milions de dòlars. De moment, no hi ha finançament.

L'avió, construït a Kíiv a la dècada del 1980 i restaurat i revisat a fons després de la independència del país de la Unió Soviètica, ha estat durant molt de temps l'orgull d'Ucraïna. Designat AN-225, té una envergadura de 88,4 metres i un pes màxim a l'enlairament de la sorprenent xifra de 640 tones.

Cargando
No hay anuncios

Es va construir per transportar el Buran, el primer transbordador espacial de l'efímer programa soviètic de transbordadors espacials. Més tard, es va fer servir per transportar objectes industrials de grans dimensions, com ara pales de turbines eòliques o locomotores. També va participar en nombrosos espectacles aeris.

Cargando
No hay anuncios

Mentre es fan els primers passos per restaurar l'avió, la policia investiga les circumstàncies de la seva destrucció. La nit anterior a la invasió russa, la tripulació va preparar l'avió per posar-lo fora de perill fora d'Ucraïna, segons va declarar en una entrevista Maksim Sanotski, subdirector de transport de l'empresa. L'enlairament estava previst per a la tarda següent. Però les tropes russes van travessar la frontera abans de l'alba del 24 de febrer del 2022 i les forces espacials russes es van llançar sobre l'aeroport de Hostómel, base del Mria, amb un assalt en helicòpter. Als combats que van seguir l'avió va ser ruixat amb metralla i es va incendiar.

La setmana passada, juntament amb l'anunci de l'empresa dels avenços en la restauració de la nau, la policia va anunciar la detenció de diversos antics executius de l'empresa Antónov sota sospita d'obstruir la tasca dels militars a la seguretat de l'aeroport de Hostómel, als afores de Kíiv, els dies previs a la invasió.

Cargando
No hay anuncios

En un comunicat, els fiscals van afirmar que l'empresa no havia permès a la guàrdia nacional ucraïnesa construir posicions defensives a l'aeroport, per raons que encara no són clares, cosa que va conduir a la destrucció del Mria.

Antónov afirma que l'avió té potencial comercial: quan el lloguen empreses del sector energètic, per exemple, per transportar peces d'equip enormes per tot el món, el cost per hora és d'uns 36.000 euros. L'empresa també afirma que l'avió no té preu com a símbol d'Ucraïna.

Cargando
No hay anuncios

Però un antic enginyer d'Antónov, Anatoli Vovnianko, ha declarat als mitjans de comunicació del país que no creu que l'empresa recuperi mai els seus desemborsaments mitjançant vols xàrter comercials. "Ningú el necessita, aquest Mria", diu Vovnianko. "Mai es recuperaran els diners". Fins i tot el principal atractiu de l'avió, el seu gegantisme, ha suscitat crítiques perquè és un vestigi de la mentalitat soviètica que Ucraïna no necessita avui dia. Però si se li demana a qualsevol persona a Ucraïna, fins i tot a un nen de 2 anys, et dirà que reconstrueixis el Mria.