Els socialistes donen suport al nou govern francès i trenquen l'aliança de l'esquerra
El primer ministre salva la primera moció de censura a l'Assemblea


ParísEl nou primer ministre francès, François Bayrou, ha aconseguit el que feia temps que el president Emmanuel Macron perseguia: dividir els partits que formen part de l'aliança de les esquerres, el Nou Front Popular (NFP), i trencar-la definitivament. Feia mesos que estava esquerdada, però aquest dijous l'aliança ha saltat pels aires després que els socialistes hagin declinat votar a favor de la moció de censura contra el nou govern. "El Partit Socialista fractura l'NFP. Però capitula sol", ha certificat el líder de França Insubmisa (LFI), Jean-Luc Mélenchon, en un missatge a X.
La moció presentada pels insubmisos i els ecologistes, la primera contra Bayrou, no tenia opcions de tirar endavant encara que els socialistes hi haguessin donat suport –hauria calgut també que s'hi sumés l'extrema dreta–, però el fet que el partit liderat per Olivier Faure hagi preferit no anar contra el govern, com sí que han fet els seus socis d'esquerra, canvia les coses. L'aval dels socialistes al govern de Bayrou, en minoria a l'Assemblea, és una victòria que s'apunta el nou primer ministre, que s'havia posat com a objectiu no dependre de l'extrema dreta. I l'únic camí per fer-ho és trobar el suport dels socialistes.
"S'obre un altre camí per a un acord que permeti construir un futur diferent", s'ha felicitat Bayrou aquest dijous. El primer ministre ha aconseguit la confiança dels socialistes després d'haver fet algunes concessions, com ara revisar la reforma de les pensions impulsada pel president de la República, Emmanuel Macron. La llei, que allargava l'edat de jubilació dels actuals 62 anys als 64 (progressivament, no s'hi arribarà fins al 2030), va ser aprovada fa gairebé dos anys sense sotmetre's a votació a l'Assemblea i després de setmanes de protestes al carrer. Bayrou no ha volgut suspendre la llei, però ha acceptat fer-hi canvis. Aquest divendres comencen les negociacions.
El primer ministre ha acabat de convèncer els socialistes amb altres promeses de cara als pressupostos d'aquest any, la primera gran llei que haurà de negociar el nou executiu. Només una hora abans de la votació, François Bayrou ha enviat un document als socialistes en què es comprometia a eliminar dels pressupostos alguns dels punts més polèmics que havia inclòs l'anterior govern: la supressió de 4.000 professors així com la reducció dels reemborsaments de medicaments i de les visites al metge. També es compromet a mantenir l'augment d'impostos per als més rics.
Els pressupostos, el gran examen del govern
El suport dels socialistes al primer ministre davant la moció de censura és només un primer pas, però Bayrou ja està clarament buscant l'aval del partit als pressupostos. El futur del nou govern depèn directament de si aconsegueix el suport parlamentari per aprovar-los. L'esquerra –inclosos els socialistes– i l'extrema dreta ja han advertit que si l'executiu opta per aprovar-los per decret, hi haurà una altra moció de censura per fer-lo caure.
Tot i que ha salvat la primera bola de partit, Bayrou no té garantit el suport dels socialistes ni a curt ni a mitjà termini. La confiança encara és fràgil i el Partit Socialista viu amb una enorme tensió interna el seu suport parlamentari a l'executiu. La formació està dividida davant la conveniència o no de situar-se al costat de Bayrou i fer miques l'aliança amb els altres partits d'esquerres. El grup parlamentari va estar reunit dimecres a la nit sense arribar a cap conclusió definitiva i també s'ha reunit aquest dijous a la tarda. Només uns minuts abans de l'inici de la sessió a l'Assemblea han anunciat que no votarien a favor de la moció. Vuit dels 66 diputats socialistes s'han desmarcat i sí que han votat la moció.
Els altres partits del Nou Front Popular –insubmisos, ecologistes i comunistes– han incidit en "l'aïllament" dels socialistes i han deixat clar que continuaran units, que l'aliança no es trenca, és el partit socialista qui se n'ha despenjat. "Continuarem la lluita", ha afirmat Mélenchon. L'NFP va ser forjat per fer front comú de l'esquerra davant la dreta i l'extrema dreta a les eleccions legislatives del juny de l'any passat, però des del principi les desavinences entre les formacions s'han fet evidents. El suport dels socialistes al govern suposa, molt probablement, l'estocada final a l'aliança de totes les esquerres a França.