Regne Unit

El govern laborista tirarà endavant la tercera pista de Heathrow entre gran oposició veïnal

Els plans d'una ampliació molt discutida per ecologistes i pels últims alcaldes de Londres es remunten al 2009

Un avió de passatgers en el moment d'aterrar a l'aeroport de Heathrow, aquest matí.
29/01/2025
3 min
Regala aquest article

LondresEncerclat per la pressió mediàtica i empresarial arran d'unes dades econòmiques que confirmen una línia plana en l'economia britànica, el govern laborista ha recuperat del calaix en què es guardava un megaprojecte pendent: la construcció de la tercera pista de l'aeroport de Heathrow, a l'oest de Londres.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

La ministra del Tresor, Rachel Reeves, al centre de moltes de les crítiques contra l'executiu de Keir Starmer per la pujada d'impostos que es farà efectiva a partir de l'abril, ha confirmat aquest dimecres que la nova infraestructura tirarà endavant perquè és "molt necessària per impulsar el creixement econòmic". En principi, l'anunci posa fi a un debat que va obrir el 2009 el govern laborista de Gordon Brown, quan hi va donar llum verda.

El govern vol que les propostes de l'ampliació estiguin enllestides a l'estiu. Les reformes de planificació urbanística que ha engegat Downing Street haurien de garantir, d'acord amb Reeves, que la iniciativa tindrà "èxit". Un èxit que molts dubten, però, atès l'historial d'entrebancs polítics i legals que la tercera pista ha tingut en les últimes dues dècades.

L'anunci arriba malgrat que una part del govern s'hi oposa, una part dels parlamentaris laboristes també, la ferma oposició dels veïns de la zona i la de Sadiq Khan, l'alcalde de Londres. També el seu predecessor, Boris Johnson, s'hi va oposar, i va arribar a afirmar que, si calia, es posaria "davant dels buldòzers" per aturar les obres.

Cartell d'oposició a l'expansió de l'aeroport de Heathrow, a l'oest de Londres.
Myrtle Avenue, a prop de Heathrow, on els avions quasi freguen les teulades.

La cap del Tresor ha assegurat que les condicions avui són molt diferents de les del 2010, quan el govern conservador de David Cameron va cancel·lar una ampliació que afectaria la reducció de la contaminació. Avui no hi ha "cap tensió" entre els objectius climàtics del govern i les seves ambicions de creixement econòmic, ha dit. I ha afirmat que la indústria de l'aviació "encara haurà de fer passos en la descarbonització" independentment de qualsevol aprovació per a més pistes aèries al Regne Unit. De fet, en les setmanes vinents està previst l'anunci també positiu de l'expansió de Luton i Stansted.

A hores d'ara, és un exercici molt més que temerari pronunciar-se sobre si Heathrow acabarà tenint una tercera pista o no. Després de la llum verda del 2009 i l'aturada del 2010, el 2016 el govern de Theresa May va tornar a aprovar-la. El 2019 la Cort d'Apel·lació va declarar-la il·legal, el 2020 el Tribunal Suprem va rebutjar aquesta sentència i la pandèmia va aturar definitivament els plans. Fins ara.

Però la mateixa ministra ha admès que les batalles d'avui potser ni tan sols duran a la glòria demà. Perquè Reeves ha dit que no serà fins a finals de la present legislatura, el 2029, quan espera obtenir el consentiment total per fer la tercera pista, i que no creu possible que comencin les obres fins a la dècada vinent.

Heathrow s'ha convertit en una mena d'Eldorado amb què, periòdicament, des de Downing Street es vol trobar la riquesa econòmica. Els problemes estructurals del mercat de treball, una piràmide de població envellida, la sortida de la Unió Europea i anys d'escasses inversions expliquen molt més la manca de productivitat britànica que no pas la d'una nova pista a Heathrow, un aeroport que, d'altra banda, opera al 99% de capacitat i que només té dues pistes. Charles de Gaulle, a París, en té 4, i Schiphol, a Amsterdam, sis. Però l'anunci d'aquest matí només és un episodi més de la interminable batalla entre detractors i partidaris. L'espectacle torna a començar.

stats