Els camioners polonesos fan la guitza als soldats ucraïnesos que lluiten al front

La UE ha suspès el sistema de permisos per als ucraïnesos i ha causat problemes amb els subministraments i protestes de camioners polonesos

Camions atrapats a la frontera que creua amb Ucraïna, mentre els camioners polonesos protesten
Maria Varenikova i Marc Santora / The New York Times
22/12/2023
3 min

KíivUn bloqueig fronterer de camioners polonesos que fa gairebé dos mesos que dura està començant a afectar els soldats ucraïnesos que es defensen dels atacs russos des de les trinxeres congelades, cosa que dificulta encara més les batalles ja de per si ferotges. Un soldat ucraïnès, l'Oleksandr, que demana que se l'identifiqui només pel nom, explica que la seva unitat encara espera el lliurament de dos aparells de visió nocturna, crucials per als soldats que van cap a posicions de lluita segura. L'equipament es va quedar a la frontera, on els transportistes polonesos havien bloquejat els principals passos, amb quilòmetres de cues.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

A primera vista, la disputa que va desencadenar el bloqueig és simple: els transportistes polonesos estaven disgustats per la competència dels conductors ucraïnesos, perquè no estan subjectes a les mateixes normes pel que fa a hores de treball i de sous que els conductors de la Unió Europea, i deien que estaven sent tractats injustament pels funcionaris. Exigien que la Unió Europea tornés a posar en funcionament el sistema de permisos per als camioners ucraïnesos, que es va aixecar arran de la invasió russa.

Però mentre el bloqueig s'allarga, la incapacitat de Brussel·les per abordar la qüestió s'ha vist agreujada per les polítiques internes d'Ucraïna i dels seus veïns; per la propaganda agressiva de Rússia; per interessos empresarials divergents, i per un ressentiment creixent. A més, el bloqueig dels agricultors polonesos es va estendre també als eslovacs i els hongaresos, que van bloquejar un altre pas. Aquest dijous, el ministeri d'Infraestructures polonès ha comunicat que s'han obert les reunions bilaterals amb Ucraïna per intentar solucionar el bloqueig.

Adina Valean, la comissària de Transport europea, va afirmar a Radio Liberty a principis de mes que estava decidida a defensar la liberalització del trànsit de mercaderies entre Ucraïna i la Unió Europea malgrat les demandes dels manifestants polonesos, deixant clar que no es restabliria el sistema de permisos. Vasil Zvaritx, l'ambaixador d'Ucraïna a Polònia, va apuntar que tenia esperances d'arribar a un acord, però va afegir que "mentre l'agressió russa estigui en curs, no podrem tornar a aquests permisos".

S'estima que el bloqueig comporti la caiguda d'un 1% en la projecció de creixement econòmic d'Ucraïna el 2023, segons Iúlia Klimenko, cap del comitè de transport i infraestructura del Parlament ucraïnès. “Les empreses no reben prou components; les cadenes de subministrament estan interrompudes. Això també s'aplica a l'equipament militar i la seva producció", va dir.

Manca d'entesa

Pawel Ozygala, el propietari d'una empresa de transport a Lublín (Polònia) que participa en les protestes, va argumentar que era una qüestió d'equitat bàsica. "No hi ha cap cessió dels ucraïnesos i nosaltres no ens hi volem comprometre", va dir.

El Volodímir, un conductor del nord-oest d'Ucraïna, que va demanar que només es fes servir el seu nom de pila, feia catorze dies que s'esperava a la frontera. Tot i això, va dir que simpatitzava amb els camioners polonesos i que entenia per què les condicions del mercat eren injustes. "Tinc molts amics que van morir a la guerra", afirmava: "Quan va començar la guerra, ¿qui va ser el primer a obrir les fronteres i donar la benvinguda als nostres refugiats? Qui ens ajudava sempre? Polònia".

Trobar una entesa ha estat complicat en plenes negociacions per formar una nova coalició de govern a Polònia. Els grups d'extrema dreta polonesos, inclosos aquells amb vincles històrics amb Rússia, han estat ràpids intentant explotar la situació, segons diuen els experts. "Rússia s'està aprofitant de les protestes, esclar", afirma Wojciech Przybylski, director de Res Publica, un centre de recerca de Varsòvia. Segons ell, la frustració dels transportistes polonesos és comprensible i, a mesura que avança la guerra, és natural que els interessos empresarials es reafirmin.

Rússia ha estat hàbil durant molt de temps a l'hora de manipular les divisions de les societats occidentals i explotar les fissures en benefici propi i ha fet servir la qüestió del transport amb camions per pintar els ucraïnesos com a desagraïts i poc fiables, afirmen els experts.

Les carreteres, el salvavides d'Ucraïna

Els aeroports ucraïnesos estan tancats al trànsit comercial des de la invasió russa, alguns dels seus ports més grans són ocupats per les forces russes i Kíiv només pot exportar una petita fracció del que exportava abans de la guerra a través del mar Negre. En aquest context, les carreteres i les vies ferroviàries són el salvavides d'Ucraïna.

Encara que se suposa que els subministraments militars, mèdics i de determinats aliments estan exempts del bloqueig, els soldats ucraïnesos, voluntaris i els propietaris d'empreses diuen que el caos està començant a causar estralls en línies de subministrament ja precàries.

L'Oleksandr, el soldat, assegurava que el bloqueig fronterer s'afegeix a la sensació que Ucraïna està sent abandonada. "Crec que aquesta situació dona avantatge directament a Rússia, que ens declara la guerra i fa tot el possible per destruir el nostre país i la nostra gent".

stats