El submarí del 'Titanic'
Estats Units22/06/2023

Al 'Titan' ja se li ha acabat el temps i encara no n'hi ha cap rastre

Les 96 hores de subministrament vital de l'embarcació han passat, però l'operació de rescat continua en marxa i "manté l'esperança"

Sònia Sánchez
i Sònia Sánchez

BarcelonaS'ha esgotat el temps. El subministrament d'oxigen del submarí Titanja s'hauria d'haver exhaurit. Poc després de les nostres 13 h del migdia (les 7 del matí a la costa est dels Estats Units) s'han acabat les 96 hores des que es va submergir a l'oceà Atlàntic, a la mateixa hora de diumenge. L'operació de rescat de la nau, però, continua, i tant els guardacostes com els membres d'OceanGate, l'empresa propietària del submarí, no perden l'esperança. Confien, de fet, que els cinc homes que viatjaven a bord del Titan hagin aconseguit relaxar-se per tal d'allargar la durada del seu subministrament d'oxigen.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Aquest mateix dijous al matí ho deia Guillermo Sohnlein, cofundador d'OceanGate juntament amb Stockton Rush, l'altre cofundador i una de les persones que viatgen al submarí desaparegut. Sohnlein assegura que manté l'esperança. "Crec fermament que la finestra de temps per al seu rescat és més llarga del que la majoria de gent es pensa –ha dit Sohnlein–. Estic segur que Stockton i la resta de la tripulació es van adonar fa dies que la millor manera d'assegurar el seu rescat era estendre els límits dels seus subministraments relaxant-se el màxim possible". "Encoratjaria a tothom a mantenir l'esperança de retornar la tripulació de forma segura", afirma.

Cargando
No hay anuncios

En la seva carta, emesa a títol personal i no en nom d'OceanGate, Sohnlein destaca el cas del 1972, quan diverses persones van ser rescatades d'un submarí que tenia "només 72 hores de suport vital". "Mantinc l'esperança pel meu amic i la resta de la tripulació", ha assegurat, i ha demanat a la premsa i el públic que s'abstinguin de fer especulacions sobre què ha passat amb la tripulació del submarí, i que s'esperi al rescat.

Una aventura perillosa
Cargando
No hay anuncios

Ho ha dit, de fet, al mateix temps que diversos mitjans publicaven explicacions d'experts sobre com poden ser les condicions de salut dels cinc homes atrapats al submarí. L'expert en medicina hiperbàrica de la universitat canadenca Memorial, Ken Ledez, ha explicat a la BBC que la falta d'oxigen és només un dels problemes. La seva substitució pel diòxid de carboni que la tripulació expira al respirar tindria –a mesura que aquest element creix en l'aire– un efecte sedant que els adormiria. La hipotèrmia és també un altre risc, en cas que l'electricitat de la càpsula hagi deixat de funcionar.

El mateix Sohnlein, però, admet que l'operació de rescat ha entrat en una fase "crítica" a mesura que l'oxigen que hi havia al submarí comença a esgotar-se. Malgrat les mostres d'optimisme, de fet, diversos experts alertaven aquest dijous que en cas que trobin el submarí la seva extracció del fons marí no serà immediata, sinó que podria durar hores. Dimarts i dimecres avions canadencs havien sentit sons "no identificats" a la zona de recerca.

Cargando
No hay anuncios

Una ingent operació de rescat

Ni tan sols se sap a quina profunditat pot estar la càpsula, que només havia d'estar set hores submergida –dues per al descens i dues més per a l'ascens– per veure les restes del Titanic, enfonsat el 1912 en aquell punt. Un dels inversors d'OceanGate, Aaron Newman, ha explicat a la CNN que el Titan està equipat amb un sistema que el fa sortir automàticament a la superfície després de 24 hores d'estar submergit. Els motors externs del Titan, que el fan moure, tenen un subministrament elèctric independent de l'interior, però la nau té fins a quatre formes, una de les quals manual, per deixar anar llast i poder ascendir, expliquen diverses fonts al mateix mitjà.

Cargando
No hay anuncios

Amb tot, cal recordar que el submarí només es pot obrir des de l'exterior, de manera que, encara que haguessin sortit a la superfície –com que és petit, podria ser que això hagués passat i que no se l'hagués detectat des de l'aire– la tripulació del Titan necessitaria ajuda exterior per sortir.

Però lluny de desistir, l'operació de rescat del submarí s'ha ampliat aquest dijous amb noves incorporacions, entre elles vaixells amb alta tecnologia sanitària i un nou robot submergible. Els guardacostes estatunidencs han explicat que un dels robots "ha arribat ja al fons marí".

Cargando
No hay anuncios

El vaixell francès L'Atalante també està equipat amb un robot submergible de conducció remota que pot operar a la profunditat on es troba la runa del Titanic, a 3.800 metres al fons del mar, i s'esperava que aquest mateix dijous també hi baixès. Dos vaixells més canadencs, l'Atlantic Merlin i el Skandi Vinland, també disposen de robots submergibles per buscar sota l'aigua, tot i que no està clar fins a quina profunditat. L'Atlantic Merlin també té un sistema de cablejat per poder elevar el submarí cap a la superfície en cas de trobar-lo. Un altre robot submarí, procedent de l'aeroport de Jersey, s'hi havia d'afegir avui. A més, un dispositiu de la marina estatunidenca que permet elevar objectes de grans dimensions des del fons marí també ha arribat a Saint John's, el port canadenc on es va embarcar la tripulació desapareguda.

El vaixell comercial Deep Energy, amb bandera de les Bahames, també té un sistema de cablejat que pot fer descendir una embarcació amb dos robots fins a 3.000 metres de profunditat, segons la BBC. Un altre vaixell comercial, en aquest cas canadenc, l'Horizon Arctic, també és a la zona amb equipament de suport, mentre que un vaixell militar del Canadà, el Glace Bay, disposa d'una cambra de descompressió i material d'assistència mèdica. Un altre vaixell de la guàrdia costanera canadenca, el John Cabot, completa l'operatiu, al qual s'afegeix el Polar Prince, que és el vaixell d'OceanGate que transportava el Titan i que segueix a la zona des de diumenge.