Estats Units

Recuperada la caixa negra de l'avió accidentat a Washington

El buit de poder al capdavant de l'Administració Federal d'Aviació durant l'accident va ser conseqüència de les pressions d'Elon Musk

Els equips de rescat recuperen restes de les aeronaus accidentades al riu Potomac, a Washington
3 min
Regala aquest article

WashingtonUn dia després del tràgic xoc aeri entre un avió de passatgers i un helicòpter militar a Washington, amb 67 víctimes i cap supervivent, l'Administració Federal d'Aviació (FAA) ha decidit tancar el corredor d'helicòpters proper a l'aeroport Ronald Reagan de Washington. Es tracta d'una mesura preventiva, mentre les autoritats avancen en la investigació dels fets, les quals ja han recuperat la caixa negra de l'avió.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L'espai aeri de Washington fa temps que està congestionat. Recentment, el Congrés va acceptar ampliar el trànsit aeri de l'aeroport, incloent-hi cinc línies comercials més, malgrat que l'aeroport nacional de la capital té un dèficit de controladors aeris. El setembre de 2023 la torre de control del Ronald Reagan tenia gairebé un terç menys del personal objectiu, amb només dinou controladors plenament certificats, segons l’informe més recent de l'Air Traffic Controller Workforce Plan. Els objectius establerts per la FAA i el sindicat de controladors requereixen trenta persones.

Pel que fa a la caixa negra de l'avió, en la qual s'inclou la gravadora de veu de la cabina i també la gravadora de les dades del vol, ja s'està analitzant mentre s'intenta recuperar la de l'helicòpter. Segons explicaven ahir al vespre fonts de l'exèrcit nord-americà, la caixa negra de l'helicòpter continua atrapada sota l'aigua dins del fuselatge de l'aeronau. Totes dues haurien d'ajudar a detallar les causes de l'accident, després que un informe preliminar de l'Administració Federal d'Aviació (FAA) apuntés a una falta de personal a la torre de control: en el moment dels fets, hi hauria d'haver hagut dos controladors en lloc d'un.

Els investigadors de l'accident aeri, el més mortífer als Estats Units des del 2001, confien en tenir d'aquí a un mes les conclusions preliminars sobre els motius pels quals es va produir el sinistre. "La nostra intenció és tenir un informe preliminar d'aquí a trenta dies. L'informe final s'emetrà quan hàgim completat tota la nostra investigació i determinació dels fets", explicava aquest dijous Todd Inman, membre de l'equip de recerca, en una roda de premsa a l'aeroport nacional Ronald Reagan, on havia d'aterrar l'avió. Mentrestant, la directora de la NTSB, Jennifer Homendy, ha demanat no "especular" sobre les causes de l'accident.

Entre les informacions que han corregut pels mitjans en les últimes hores, el New York Times apunta que, just abans del xoc, el controlador va demanar a l'avió que canviés de pista per a l'aterratge. I tot plegat, mentre el president dels EUA, Donald Trump, engreixa la seva pròpia versió dels fets. En una roda de premsa a la Casa Blanca va insinuar que la culpa hauria estat del pilot de l'helicòpter –tal com apuntava a l'ARA com a causa probable el catedràtic Xavier Prats–, però al mateix temps també assenyalava sense proves els governs demòcrates de Barack Obama i de Joe Biden per haver contractat controladors aeris suposadament poc qualificats i seguint polítiques de diversitat i inclusió.

El president, després de la roda de premsa en què va polititzar la tragèdia, va firmar ahir a la tarda un memoràndum en el qual ordenava posar fi als programes de Diversitat, Equitat i Inclusió (DEI) a l’Administració Federal d’Aviació (FAA) i nomenava Christopher Rocheleau com a nou director en funcions després d’un buit de poder de deu dies. Quan dimecres a la nit es va produir la tragèdia, no hi havia ningú al capdavant de la FAA per donar una resposta a la situació de crisi. L'anterior director, Michael Whitaker, va dimitir el 20 de gener, quan el republicà va prendre possessió del càrrec.

L'ombra d'Elon Musk

Whitaker va renunciar al càrrec després de xocar amb Elon Musk, la mà dreta del president. Starlink i SpaceX, propietat de Musk, havien tingut problemes amb la regulació de la FAA. Les pressions de Musk sobre Whitaker ja eren ben conegudes abans de les eleccions. El propietari de SpaceX s’havia queixat públicament moltes vegades de l’agència per les multes a les seves empreses SpaceX i Starlink. El mes de setembre passat la FAA el va multar amb 633.000 dòlars per llançar missions amb canvis no aprovats. També va multar Starlink després que la subsidiària de SpaceX no presentés dades de seguretat abans de llançar satèl·lits el 2022.

Mentre avança la investigació, membres de l'operatiu de rescat continuen buscant catorze persones desaparegudes al riu Potomac, on van caure tant l'avió d'American Airlines–amb 60 passatgers i quatre tripulants– com l'helicòpter, amb el qual tres soldats feien un vol d'entrenament. Segons la CNN, les tasques de recuperació dels cossos s'han suspès durant la nit. Aquest dijous el cap de Bombers i serveis mèdics de la ciutat, John Donnelly, explicava que s'havien recuperat ja una trentena de cadàvers de l'avió i un altre de l'helicòpter. Les condicions de l'operació de rescat són complicades per les baixes temperatures i el vent.

stats