Estats Units

"Vaig passar pel pont 30 minuts abans que s'ensorrés"

La paralització del port de Baltimore pot tenir greus conseqüències per a l'economia nord-americana

BaltimoreDimarts, a les dues de la matinada, va sonar el mòbil de James French. Un company que també és camioner li trucava per avisar-lo que evités passar pel pont Francis Scott Key. "Només sabia que passava alguna cosa i em deia que no hi anés. Tota l'estona em deia que el pont ja no hi era", explica el James a l'ARA. Quan va agafar la trucada, tot just acabava el torn de feina. Després de penjar, va començar a veure els vídeos amb les imatges del pont ensorrant-se per l'impacte d'un vaixell. "Només puc estar agraït d'estar bé i trist pels afectats. Encara no m'ho crec. Vaig passar pel pont 30 minuts abans que s'ensorrés".

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El James, que té 52 anys i precisament és veí de Dundalk, el barri al costat del pont, treballa repartint mercaderies per a Amazon, que té un centre logístic al port de Baltimore. L'edifici és molt a prop de Dundalk, a uns 15 minuts en cotxe del pont que ara ha quedat inservible. "Hi passo quasi cada dia. Normalment, faig aquesta ruta per agafar les càrregues a les instal·lacions d'Amazon", comenta el James: "Gràcies al boca-orella entre els companys es va evitar que molts anessin al pont".

Cargando
No hay anuncios

Més enllà de la tragèdia, que s'ha saldat amb sis treballadors a qui les autoritats donen per morts i dos ferits, l'ensorrament del pont també tindrà greus conseqüències per a l'activitat econòmica de la ciutat i del país. El port de Baltimore és un dels més importants que hi ha a la costa est dels Estats Units. Es calcula que uns 50.000 llocs de treball depenen de la seva activitat. La importància és tal que, en una compareixença d'urgència, el president Joe Biden ha promès que el govern federal en pagarà la reconstrucció.

Cargando
No hay anuncios

Fins que no es puguin retirar les restes del vaixell que han quedat encallades al tram de pont que s'ha enfonsat, el canal que connecta el port de Baltimore amb l'oceà Atlàntic estarà bloquejat. De moment, a la web de l'Autoritat Portuària de Maryland s'anuncia que el trànsit de vaixells cap al port i des del port ha quedat suspès "fins a nou avís".

Dimarts a la tarda encara es veia activitat al moll de descàrrega, des d'on molts camions no paraven de sortir. Quan se'ls preguntava què passaria els pròxims dies, els camioners s'arronsaven d'espatlles dins de la cabina del vehicle. "Estic preocupat, fa mala pinta", deia un home al volant d'un furgó gegant que remolcava un contenidor d'Evergreen, mentre esperava que el semàfor de la carretera es posés verd.

Cargando
No hay anuncios

Un treballador del port (que prefereix no donar el nom) encara anava amb l'armilla fosforescent color taronja i les ulleres de protecció quan ja era dins el cotxe. "Avui ens han fet plegar més d'hora, ara vaig cap a casa. Però demà m'han dit que torni, que hi continuarà havent coses per fer", explicava. Pel que fa al James, diu que no creu que la seva feina es vegi afectada, tot i que reconeix que "Amazon no ens ha dit res encara; veurem què passa demà".

Aproximadament hi ha unes 3.200 fàbriques i centres de distribució situats en un radi d'uns 48 quilòmetres que depenen del port, segons recull el Washington Post. Dins les cadenes de subministraments mundials, la caiguda del pont i el tancament del port complica encara més el panorama. Ara mateix el transport marítim afronta els atacs dels houthis al mar Roig, en el context de la guerra de Gaza, i la sequera històrica que està patint el Canal de Panamà.

Cargando
No hay anuncios