Estats Units

L'ensorrament del pont de Baltimore podria comportar pèrdues rècord per a les asseguradores

El departament de Transport dels Estats Units xifra en 8.000 els llocs de treball que es veuran afectats directament per l'esfondrament de l'estructura

El pont col·lapsat a Baltimore, als Estats Units
4 min

WashingtonCom a ciutat portuària que és, gran part de la vida de Baltimore gira entorn del seu port. L'accés a l'enclavament està bloquejat fins a nou avís per l'esfondrament del pont Francis Scott Key, després que la matinada de dimarts una nau impactés contra un dels pilars. L'accident va deixar dos supervivents i sis desapareguts que ja es donen per morts. Aquest dimecres a la nit les autoritats nord-americanes han anunciat que han trobat dos cossos. Mentre els habitants encara es refan de la tragèdia, la ciutat i el país es preparen per a les conseqüències econòmiques que tindran la destrucció del pont i el tancament del port.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Una de les primeres dades que ja es tenen d'ensorrament del pont de Francis Scott Key és que podria costar fins a 4.000 milions de dòlars a les asseguradores marítimes, segons exposen dades de l'agència Morningstar DBRS. Els danys causats podrien superar els 1.500 milions de dòlars que va provocar l'enfonsament del Costa Concòrdia a Itàlia. Segons Reuters, aquestes xifres convertirien la tragèdia en un rècord de pèrdues per a les asseguradores de transports marítims.

Quan el govern federal dels Estats Units reconstrueixi el pont, tal com va prometre dimarts el president Joe Biden, es demanaran responsabilitats civils al titular del Dali, la nau que va impactar contra el pont. Es mirarà si hi havia antecedents similars o mala gestió. Cal remarcar que el Dali el 2016 ja havia protagonitzat un episodi similar al port d'Anvers, a Bèlgica, així que el pronòstic no és gaire bo. En un primer moment l'asseguradora del vaixell, que és Britannia, pagarà els 10 primers milions de pèrdues. Si els danys són més elevats, fet que és molt probable, la resta de perjudicis s'hauran de mutualitzar entre altres asseguradores marítimes.

Més enllà de la pregunta sobre qui pagarà els plats trencats de l'accident, Gary Hufbauer, l'economista i expert en comerç internacional del Peterson Institute for Interantional Economics, planteja que l'altra gran qüestió serà d'on sortirà l'acer per reconstruir el pont: "A Biden li encanta dir la frase de «compri als Estats Units», però si tot l'acer que es requereix no està disponible al país, podrà comprar-lo fora? Si l'acer ve dels EUA serà aproximadament un 40% més car que si ve de Mèxic o la Xina".

En les pròximes hores un grup de treball federal de la cadena de subministraments del govern es reunirà per avaluar el col·lapse del pont i el tancament del port. La secretària del Tresor dels EUA, Janet Yellen, ha dit que el govern no vol que les preocupacions financeres detinguin la reconstrucció del pont i el desbloqueig del port.

8.000 llocs de treball afectats

El port de Baltimore és un dels més importants dels Estats Units. En tota la Costa Est només hi ha tres ports amb capacitat perquè hi atraquin els bucs de càrrega més grans, i un d'ells és el de Baltimore, que ha quedat inoperatiu. "En termes de tones, mou més exportacions que no pas importacions. En termes de valor, són molt més altes les importacions", exposa Gary Hufbauer, economista.

El moll compta amb cinc terminals públiques i dotze de privades, que es dediquen al transport de carbó, material agrícola, contenidors i vehicles. Especialment, això últim. Es tracta del port més important per importar cotxes i camions lleugers: només l'any passat s'hi van transportar uns 850.000 vehicles. Segons Hufbauer, els materials pesants (com ara el gra i els fertilitzants) vinculats a les exportacions seran els més difícils de desviar: "S'hauran de moure per la xarxa de ferrocarrils. El tren arriba a Baltimore, però probablement ja estarà congestionat i serà difícil trobar vagons disponibles". En canvi, les importacions pot ser que siguin més fàcils de reubicar si ja s'ha avisat a les naus que navegaven amb destí a Baltimore: "El més probable és que es desviïn a Virgínia, una mica més al sud, o que pugin cap a Nova York".

Es calcula que uns 50.000 llocs de treball depenen de l'activitat del port. El departament de Transport dels Estats Units ja ha publicat aquest dimecres les primeres xifres i en total hi ha 8.000 llocs de treball que es veuran afectats directament per l'ensorrament del pont. Així i tot, Hufbauer no es mostra gaire pessimista: "En termes de les operacions del port i les empreses que hi fan feina dins, no crec que acomiadin ningú perquè es tracta de treballadors que d'aquí un o dos mesos tornaran a ser necessaris".

En total, el port genera uns 2.600 milions de dòlars en xifres de negocis. "Si el port no està tancat molt de temps serà difícil detectar-ne l'impacte en l'economia nord-americana. Però per reobrir-lo cal netejar tota la ferralla que ha deixat el pont dins el riu i crec que com a mínim es necessitaran dues setmanes. I potser estic sent massa optimista dient això", exposa Hufbauer. Per a ell, el temps que es trigui a desbloquejar el canal serà clau en les conseqüències econòmiques.

Qui s'emportarà la pitjor part seran les empreses que tenien planejat exportar o importar aquests dies. "Els retards sempre costen diners perquè significa recalcular i buscar alternatives. El cost addicional que això representarà serà significatiu per a algunes companyies, perquè el seu marge de benefici podria ser d'un petit 5% o 10%", calcula Hufbauer. En canvi, no creu que empreses grans com Amazon, que té un centre al port de Baltimore, es vegin tan damnificades, ja que tenen "una alta tecnologia en termes de logística" i són flexibles.

stats