Els Estats Units apugen al 100% els aranzels als cotxes elèctrics xinesos
Biden anuncia mesures proteccionistes que s'estenen a altres sectors com l'alumini, l'acer, els semiconductors, les bateries i les plaques solars
Washington / BarcelonaEl president dels Estats Units, Joe Biden, ha obert un nou front amb la Xina. La seva administració ha anunciat un increment dels aranzels a les importacions de productes xinesos, en què els més perjudicats són els vehicles elèctrics, que passaran de tenir un 25% d'impostos a un 100%. L'anunci és una mesura purament electoralista, ja que algunes de les pujades no entraran en vigor fins al 2025 o el 2026, segons explica la Casa Blanca en un comunicat. La proposta de Biden no cau del cel, sinó que és una resposta a les dures declaracions de Trump, que març va dir que seria "un bany de sang" per a la indústria automobilística si perdia les eleccions.
Justament Trump va prometre en aquell míting el mateix que ara ha anunciat Biden per a aquest any: apujar al 100% els aranzels als cotxes fabricats fora dels Estats Units. Amb aquest moviment, el candidat demòcrata busca millorar la seva popularitat entre la classe treballadora, que de moment segueix trobant més simpaties amb Trump.
Els nous aranzels afectaran al voltant de 18.000 milions de dòlars anuals (uns 16.700 milions d’euros) en productes, i afecten altres sectors com l'alumini, l'acer, els semiconductors, les bateries, les plaques solars, les grues per descarregar naus i els productes mèdics. Tots ells, juntament amb els vehicles elèctrics, són considerats sectors "vitals per al futur econòmic i la seguretat nacional dels Estats Units". Entre el 2022 i el 2023, segons Efe, les importacions als Estats Units de vehicles elèctrics fabricats a la Xina van augmentar un 70%. Biden vol que fins a dues terceres parts dels cotxes que es venguin al país siguin elèctrics el 2032.
L'altra pujada important dels aranzels que ja es veurà aquest 2024 és la de les bateries de ions que s'utilitzen per als cotxes elèctrics, que passaran del 7,5% al 25%, mentre que les d'ions de liti que no s'utilitzen per als vehicles elèctrics no augmentaran fins al 2026. Els impostos sobre els panells solars que s'importin de la Xina també passaran d'un 25% a un 50% aquest any, mentre que l'increment que patiran els semiconductors no es veurà fins al 2025.
La Xina acusa els EUA de 'bullying'
El ministre de Comerç xinès ja s'ha pronunciat sobre aquestes tarifes, assegurant que el seu país s'hi "oposa fermament". Al comunicat també acusa la decisió de Biden de ser una "típica manipulació política" que "afectaria seriosament l'atmosfera de les cooperacions bilaterals". "M'agradaria dir-los que la Xina s'oposa als aranzels unilaterals que violen les normes de l'OMC i prendrà totes les mesures necessàries per defensar els drets i els interessos legítims", ha afirmat en roda de premsa el portaveu del ministeri d'Exteriors de la Xina, Wang Wenbin. Recentment el secretari d'Estat Antony Blinken va visitar el gegant asiàtic per reunir-se amb el president xinès, Xi Jinping, per intentar millorar les relacions entre els dos països.
Durant la seva intervenció davant els mitjans de comunicació, el funcionari xinès ha qualificat la narrativa nord-americana respecte de l'excés de capacitat de la Xina com un intent de doblegar la competència industrial per part d'altres països i "practicar el proteccionisme i trepitjar els principis del mercat i les regles del comerç internacional" en nom de la competència lleial. "Això no és res més que assetjament", ha asseverat el portaveu.
Per la seva banda, la Unió Europea no s'ha volgut pronunciar sobre els nous aranzels anunciats pels EUA, tot i que ha assegurat que estan estudiant quins efectes pot tenir per a la UE. Fa temps que Brussel·les qualifica la Xina com a "rival sistèmic" i critica que dopi la seva indústria amb ajuts estatals multimilionaris, fet que fa que "juguin amb avantatge competitiu" davant les empreses europees.
La Comissió Europea va obrir a l'octubre formalment una investigació antisubsidis sobre les importacions de vehicles elèctrics procedents de la Xina. La investigació pretén determinar si les cadenes de valor d'aquests vehicles a la Xina es beneficien de subsidis il·legals i si aquests causen o amenacen de causar un perjudici econòmic als productors de cotxes elèctrics de la UE. En funció de les conclusions de la seva investigació, la CE determinarà quines accions pren. Amb tot, el portaveu comunitari de comerç, Olof Gill, ha deixat clar que la imposició d'aranzels que ha aplicat els EUA és per iniciativa pròpia, mentre que "qualsevol cosa que fa la UE és per a i per la UE".