Espai

Bezos enlaira amb èxit el coet amb què vol competir amb Elon Musk

Blue Origin, l'empresa del propietari d'Amazon, intenta competir amb la d'Elon Musk, SpaceX, que ja supleix molts viatges de la NASA

Llançament amb èxit del coet New Glenn de l'empresa Bljue Origin de Jeff Bezos, aquest 16 de gener des de Cap Canaveral.
2 min
3
Regala aquest article

BarcelonaEl coet gegant New Glenn de Blue Origin, l'empresa espacial de Jeff Bezos, el propietari d'Amazon i del Washington Post, s'ha enlairat amb èxit aquest dijous des de Florida i ha arribat fins a l'òrbita terrestre. Ha estat el primer llançament de prova del coet i s'ha realitzat amb èxit, tot i que ha fallat el procés de recuperació de l'etapa reutilitzable, que no ha aconseguit aterrar correctament.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Bezos vol competir amb Elon Musk, que ha aconseguit un gran contracte de la NASA i supleix molts dels viatges a l'Estació Espacial Internacional, entre altres coses, amb els coets de la seva empresa SpaceX. Fins ara, la companyia de Musk és l'única que ha aconseguit recuperar amb èxit repetidament una part del coet per poder ser reutilitzada en altres enlairaments, i abaratir així molt els costos de llançament.

El nou coet de Blue Origin no ha aconseguit recuperar la seva primera etapa, però sí que ha posat la segona etapa en òrbita, cosa que es considera un èxit molt important. La fita s'ha rebut amb aplaudiments i ovacions a l'estació de Cap Canaveral (Florida) des de la qual s'ha enlairat. "Hem assolit el nostre objectiu clau, crític i número u, hem arribat a òrbita amb seguretat, o ho hem fet en el nostre primer intent!", s'ha felicitat la vicepresidenta de Blue Origin, Ariane Cornell, durant la retransmissió en directe del llançament. Unes paraules fortament aplaudides pel centenar de treballadors de l'empresa que seguien la prova des de Kent, Washington i la seva fàbrica de coets a Cap Canaveral.

El New Glenn és alt com un edifici de trenta pisos i té set motors. El propulsor reutilitzable de la primera etapa del coet havia d'aterrar en una barcassa a l'oceà Atlàntic després de separar-se de la segona etapa, però no ho ha fet, segons confirmava la mateixa Cornell. "De fet, l'hem perdut", ha anunciat Cornell. La telemetria d'aquest propulsor que volia ser recuperable s'ha apagat pocs minuts després de l'enlairament. El coet de Bezos és el doble de potent que el Falcon 9 de Musk i té un diàmetre de càrrega útil dos cops més gran, així que competeix directament amb el coet Starship que SpaceX està encara desenvolupant. A l'interior del coet hi ha el primer prototip del vehicle Blue Ring de Blue Origin, una nau espacial maniobrable que la companyia té previst vendre al Pentàgon i a altres clients comercials per a missions de seguretat nacional i serveis de satèl·lit. De fet, el principal objectiu és competir amb l'empresa de Musk com a servei comercial de llançament de satèl·lits a l'espai. Blue Origin no ha revelat quin ha estat el cost de l'operació.

El coet s'ha llançat a les 8 del matí, hora catalana, i marca el primer viatge a l'òrbita espacial de Blue Origin, una empresa fundada fa 25 anys. Diumenge mateix, Bezos havia dit a Reuters que el que més nerviós el posava era la fase de recuperació del propulsor, i que si això s'aconseguia seria "la cirereta del pastís". Bezos va supervisar el llançament des d'uns quants quilòmetres de distància, a la sala de control de la missió de Blue Origin, acompanyat del conseller delegat de la companyia, Dave Limp. El llançament s'havia posposat diverses vegades per diversos problemes tècnics.

stats