Els Estats Units posen en marxa el pla per salvar del desabastiment el Black Friday i Nadal

Els problemes en la cadena de subministrament desafien dates clau per al consum i l'economia

WashingtonLa disrupció en les cadenes de subministrament no és un repte nou per als Estats Units, però s'aproximen les dates comercials més importants de l'any, començant pel Black Fridayi acabant per Nadal, i mantenir el caos en la distribució de béns i serveis que s'ha arrossegat durant tota la pandèmia pot esdevenir una bomba de rellotgeria per al govern de Joe Biden.

Inscriu-te a la newsletter Breu discussió amb una corresponsalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Abans que arribi el col·lapse, la Casa Blanca i el sector privat s'han aliat per intentar que no impacti en unes dates fonamentals per a l'economia nord-americana. La solució inicial: ampliar els horaris de treball de transport i distribució a la nit, on hi ha menys càrrega logística i menys trànsit. Els ports de Los Angeles i Long Beach, tots dos a Califòrnia i responsables de rebre el 40% dels contenidors que arriben als país, començaran a operar les vint-i-quatre hores del dia durant tota la setmana, sense descans. El pla també inclou el vistiplau dels sindicats, disposats a treballar més hores per desfer el caos. Grans empreses com Walmart o els serveis de missatgeria UPS i FedEx s'han sumat a l'esforç.

Cargando
No hay anuncios

Segons el director executiu de l'autoritat portuària de Los Angeles, Gene Seroka, actualment hi ha 29 vaixells mercants esperant a entrar a port, i es calcula que n'arribaran 21 més en els pròxims tres dies. Augmentar les hores de treball i la capacitat logística hauria de servir perquè les cadenes de subministrament recuperin a poc a poc la normalitat.

El departament de Transport fins i tot està estudiant relaxar les regulacions per als transportistes i permetre'ls conduir més hores de les ara establertes. Això faria que hi hagués més camions a les carreteres i s'accelerés la distribució de productes. Segons els càlculs del president Joe Biden, tot això permetrà que es treballin 60 hores setmanals extres en el sector del transport i la distribució, i per tant es dobli la capacitat logística del país.

Cargando
No hay anuncios

"Punt d'inflexió"

En les últimes setmanes, i davant el panorama que s'albirava, les empreses ja advertien que les compres de cara a les festes es comencessin a fer immediatament per assegurar-se que arribaven a temps, un sentiment d'urgència que la Casa Blanca ha intentat apaivagar repetint que estaven treballant en solucions com les presentades aquest dimecres.

Cargando
No hay anuncios

"És possible que hi hagi escassetat de béns i serveis concrets en els pròxims mesos", va dir fa uns dies la secretària del Tresor, Janet Yellen. "Però hi ha un ampli subministrament de béns. Crec que no hi ha cap raó perquè els consumidors entrin en pànic sobre l'absència dels productes que voldran adquirir per Nadal", afegia.

Tot i això, als supermercats ja fa dies que es veuen imatges que recorden l'inici de la pandèmia, amb lleixes mig buides. Des de fa mesos, indústries com l'automobilística tenen problemes per abastir-se. Tal com ha dit Biden, la pandèmia va posar de manifest les "debilitats" que el país arrossega des de fa anys, però que sense la pressió d'un factor extern com la situació actual s'havien evitat. "Aquest anunci pot ser un punt d'inflexió", ha augurat el president.

Cargando
No hay anuncios

La pandèmia va provocar un canvi en la demanda, cada vegada més centrada en els béns que en els serveis, i el sistema no estava preparat per assimilar-lo. Les repercussions són múltiples, començant per l'augment de preus, l'escassetat de productes i un mercat laboral desequilibrat, amb falta de mà d'obra en sectors ara clau com el transport.

Proposta d'infraestructures

Com gairebé tot el que fa en els últims dies, també les maniobres i acords per salvar les festes comercials de finals d'any li serveixen a Biden per tornar a vendre el seu pla de política interior, especialment una proposta de renovació d'infraestructures que hauria de solucionar molts dels problemes d'abastiment. Una proposta encallada al Congrés i que els demòcrates esperen poder resoldre abans d'acabar l'any. A més a més, la situació actual també serveix d'excusa a Biden per fer aflorar la seva ànima de partidari del nacionalisme productiu, encoratjar el país a dependre cada vegada menys dels mercats globals i consumir majoritàriament producció domèstica, sense la dependència actual de les cadenes de subministrament estrangeres.

Cargando
No hay anuncios
La inflació, pels núvols

El còctel format pel reinici de l'activitat econòmica i els problemes de la cadena de subministrament està comportant als Estats Units unes xifres d'inflació elevades, mai vistes des de fa més d'una dècada. Al setembre, l'augment de preus interanual es va situar en el 5,4%, molt per sobre de les previsions dels experts, impulsat especialment per l'encariment de l'energia (la gasolina està a preus rècord de gairebé una dècada), l'alimentació i l'habitatge. En comparació amb el mes anterior, els preus van pujar un 0.4%. De fet, gran part de la retallada de creixement econòmic projectada aquesta setmana per l'FMI té a veure amb els problemes en la cadena de subministrament. Si la situació es manté "més temps del previst", el risc d'inflació podria allargar-se. Des del departament del Tresor s'assegura que tot és "temporal", tot i que podria mantenir-se encara "un parell de mesos més".