EasyJet veta passatgers seguint arbitràriament les regles covid

Una parella de catalans, forçats a retardar un dia el retorn des de Londres per les pràctiques de la companyia

Quim Aranda
i Quim Aranda

LondresLa impunitat de les companyies aèries continua sent un dels forats negres de la legislació comunitària. Quan a aquesta endèmica situació s'hi afegeix la casuística provocada pel covid i, a sobre, pel Brexit, el resultat és una suma de despropòsits i arbitrarietats que acaba costant diners i temps als passatgers. I a l'hora de reclamar, si es decideixen a fer-ho, ni que sigui per principis, no tenen força davant els operadors. Com tampoc les agències públiques de defensa dels consumidors, igualment impotents.

Inscriu-te a la newsletter Trump ha evolucionatEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Aquesta història comença a la porta d'embarcament de l'avió que feia el vol EZY2267 Londres/Luton - Barcelona el 10 d'octubre a les 17.50 hores. La Sònia i l'Albert, una parella resident a Barcelona, estan a punt de pujar-hi després d'una breu estada a Londres. Però la persona que controla la identificació, les targetes d'embarcament i, ara, el passaport covid els diu que no poden volar. "Com? Què diu ara? Fa broma, oi?" "No. Ho sento. No poden volar llevat que tinguin un test d'antígens negatiu".

Cargando
No hay anuncios

¿Hi ha cap explicació perquè els tanquessin la porta literalment als nassos? ¿Necessitaven, realment, el que els demanaven?

Cargando
No hay anuncios

Descoordinació

La raó última de l'embolic és la impossibilitat manifesta que la Unió Europea (UE) es coordini amb el Regne Unit del Brexit en aquest i en tots els àmbits i que la política sanitària per combatre una pandèmia global s'ha fet des d'àmbits nacionals. Així, Londres no reconeix com a vàlid el passaport covid que la UE emet per a les persones que després de passar la malaltia hagin rebut només una dosi, si la pauta completa de la vacuna (Pfizer, Moderna o AstraZeneca) en són dues. No seria el cas de Janssen, que només n'és una.

Cargando
No hay anuncios

El Consell Interterritorial de Salut espanyol indica que cal una única punxada perquè la pauta sigui considerada completa en el cas de tenir anticossos naturals per haver passat la malaltia. El mateix Consell recomana administrar-la sis mesos després d'haver superat la infecció. Era el cas de la Sònia i l'Albert. Els van punxar amb Moderna. El seu passaport covid recull, doncs, la dada 1/1. Pauta completa. Molts països europeus també ho fan igual. Però no el Regne Unit, que ni està a la UE ni la seva política sanitària hi té res a veure. Les dades ho sostenen. Aquest dilluns ha arribat als 49.156 casos, té una incidència de 423 per 100.000 habitants, la ràtio de mortalitat més alta del continent i també les xifres absolutes més disparades: 161.798 morts.

La lletra petita del govern britànic explica què s'entén per vacunació total: "Significa que heu tingut una pauta completa d’una vacuna aprovada [Pfizer, Moderna, AstraZeneca o Janssen] almenys 14 dies abans d’arribar a Anglaterra. El dia que us han administrat la dosi final no compta com un dels 14 dies". I en un altre document web, s'hi afegeix: "Si us van immunitzar amb una vacuna de dues dosis (Moderna, Pfizer/BioNTech, Oxford/AstraZeneca o una combinació d’elles), les haureu d'haver rebut totes dues per considerar-vos completament vacunats per viatjar al Regne Unit. Això s’aplica en tots els casos, fins i tot si us heu recuperat recentment del covid-19 i teniu immunitat natural". La Sònia i l'Albert van rebre Moderna. Per a Espanya, estan completament vacunats. Per al Regne Unit, no. I a l'arribar, a més, es van haver de confinar. Una discriminació?

Cargando
No hay anuncios

La tercera raó

Hi ha encara una tercera raó, potser la més rellevant, per la qual la parella no va poder volar de tornada a Barcelona. I és que al control d'EasyJet els van demanar un test d'antígens negatiu abans de pujar a l'avió justament perquè no tenien, d'acord amb el criteri britànic, la pauta completa. "De res no va valer que raonéssim que tornàvem a Barcelona, i que el govern espanyol ens reconeixia com a vacunats completament", evoca la Sònia. La parella –i sis persones més, en aquest cas perquè no duien a mà el document QR del passaport covid– van ser duts a la terminal. I allà va començar un altre ball.

Cargando
No hay anuncios

"Els puc aconseguir un altre bitllet per més tard si tenen els testos d'antígens", els diuen. Paguen, doncs, 40 euros cadascú per fer-se'l d'urgència al mateix aeroport amb l'esperança que els reubiquin en el vol següent. Però quan tenen la prova negativa totes les places s'han ocupat. Busquen altres vols i acaben en un de Ryanair per a l'endemà, en aquest cas, des de Stansted, a 65 quilòmetres de distància de Luton. "Trasllat, test i bitllets, 500 euros més, si fa no fa".

A la porta d'embarcament de Ryanair a Stansted els confirmen que no han de presentar cap test d'antígens perquè volen a Espanya i Espanya els reconeix com a vacunats completament. El mateix que ells dos argumentaven. Ryanair els diu que s'han trobat amb casos semblants. Aquest cronista ha demanat oficialment a EasyJet quina és la seva política i si han impedit volar a més gent per les raons apuntades. La resposta ha sigut el silenci.

Cargando
No hay anuncios

Què fa la UE?

La Sònia encara té altres preguntes. "Què hem de fer per poder tornar tranquil·lament al Regne Unit o per sortir de la Unió Europa els que hem passat el covid i només ens han posat una dosi?" El departament de Salut assegura a l'ARA que "sí que es pot administrar la segona dosi a les persones que hagin d’entrar al Regne Unit o a algun altre país que exigeixi aquesta segona dosi, especialment si ho han de fer per motius laborals".

Cargando
No hay anuncios

Tot i que la Sònia ha reclamat a EasyJet, la resposta ha sigut vaga. Tant com la inacció de la Unió Europea, o dels governs estatals, incapaços de fer entendre al Regne Unit que de vegades no cal haver sigut vacunat amb Janssen perquè amb una sola dosi un ciutadà amb anticossos naturals estigui totalment protegit. Una vegada més, impunitat de les línies aèries, covid i Brexit fan un còctel caríssim.