"Calatrava te la clava": les presumptes irregularitats de l'arquitecte valencià al 'New York Times'

En un demolidor reportatge, l'edició europea del diari nord-americà recull les denúncies i crítiques que han provocat molts dels seus projectes. Calatrava treballa en una estació de transports a la Zona Zero de Nova York

"Calatrava te la clava": les presumptes irregularitats de l'arquitecte espanyol al 'The New York Times
Ara
25/09/2013
2 min

Barcelona P { margin-bottom: 0.21cm; } "Arquitectes, acadèmics i constructors denuncien en nombroses entrevistes que Santiago Calatrava està acumulant una inusual llarga llista de projectes marcats pels sobrecostos, els litigis i els endarreriments. És difícil trobar un projecte de Calatrava que no hagi superat el pressupost inicial". És només un fragment del demolidor article que l'edició europea del 'New York Times' dedica aquest dimecres a l'arquitecte valencià, que actualment viu a Nova York, on està treballant en el caríssim i ambiciós intercanviador de transports al World Trade Center, a la Zona Zero, que està previst que s'inauguri el 2015.

Inscriu-te a la newsletter Internacional El que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

El text, titulat 'Un arquitecte estrella deixa alguns clients enfadats', es fa ressò de la web 'Calatravatelaclava.com', creada pel membre d'Esquerra Unida al País Valencià Ignacio Blanco.

A la web, s'assegura que el preu de la Ciutat de les Arts i les Ciències de València va ser finalment de 1.100 milions d'euros, el triple del previst. També es destaquen algunes de les deficiències que tenia inicialment el complex, com la falta d'ascensors per a gent amb problemes de mobilitat, la falta de sortides d'emergència i l'existència de 150 seients a l'òpera amb una visió molt reduïda. El reportatge recorda que la ciutat de València té un dèficit de 700 milions d'euros.

El pont de les cames trencades

L'article recorda una per una les polèmiques que han envoltat els seus projectes. Com l'anomenat "pont de les cames trencades", a Bilbao, el pont Zubizuri, amb una superfície de rajoles de vidre il·luminades per sota. "En una ciutat on plou molt i de vegades neva, els vianants rellisquen. L'Ajuntament parla de 50 ciutadans ferits, alguns amb cames o malucs trencats". Les rajoles, a més, es trenquen i s'han de canviar sovint. Fa un parell d'anys la ciutat va cobrir el pont amb una moqueta antilliscant per evitar les relliscades.

A Holanda, a Haarlemmermeer, prop d'Amsterdam, un regidor va demanar emprendre accions legals perquè els tres ponts que l'arquitecte va dissenyar per a la ciutat van costar el doble del que s'havia pressupostat. Calatrava també té litigis oberts per un pont sobre el Gran Canal de Venècia, un celler a Àlaba i un palau de congressos a Oviedo.

"El que veiem una vegada i una altra és que, en comptes de buscar la funcionalitat i la satisfacció del client, es decanta per la singularitat. El problema és que Calatrava està per sobre del client”, diu en el reportatge Jesús Cañada Merino, president de l'associació d'arquitectes de Bilbao.

El reportatge explica que Calatrava "no estava disponible" per a una entrevista. En un comunicat, el seu despatx es limita a respondre així a les crítiques: "El meu objectiu sempre és crear una cosa excepcional que realci les ciutats i enriqueixi la vida de les persones que hi viuen i hi treballen". I afegeix: "Ha sigut un privilegi treballar en aquests projectes, els quals compleixen els estàndards més alts".

stats