Els avions 'made in Spain' amb què l'Aràbia Saudita bombardeja el Iemen
El Centre Delàs, Amnistia Internacional i l'ECCHR exigeixen una investigació al Tribunal Penal Internacional
BarcelonaLes evidències d'atrocitats i possibles crims de guerra comesos al Iemen per l'Aràbia Saudita i els Emirats Àrabs Units s'amunteguen des de fa anys: bombardejos sistemàtics sobre població civil, hospitals, escoles i barris residencials han quedat acreditats als informes d'ONGs i del grup d'experts de l'ONU. Però això no ha servit per canviar la política de venda d'armes espanyola, que des del 2015 fins al primer trimestre de l'any passat (les últimes dades disponibles), ha venut als dos països del golf Pèrsic armes per valor de 1.600 milions d'euros. Unes armes que tenen un paper clau en aquests bombardejos: els caces Eurofighter Typhoon i els avions A330 MRTT, que els permeten abastir-se de combustible en ple vol. Són aparells fabricats a Illescas (Toledo) i Getafe (Madrid) i han estat utilitzats en els bombardejos al Iemen, segons acredita un informe difós pel Centre Delàs d'Estudis per la Pau, Amnistia Internacional i el Centre Europeu de Drets Constitucionals i Humans (ECCHR).
Airbus i Iberia
"Alguns components de l'avió Eurofighter que es fabriquen a les instal·lacions d'Airbus a Espanya són lliurats a BAE Systems al Regne Unit i d'allà són exportats a l'Aràbia Saudita. Des de l'inici del conflicte s'han lliurat aeronaus de reabastiment en vol A330 MRTT així com peces [directament] a l'Aràbia Saudita. A més, hi ha informacions públiques que indiquen que algunes d'aquestes aeronaus eren sotmeses a tasques de manteniment a Espanya. Diverses fonts d'informació, incloses les governamentals, han confirmat l'ús d'Eurofighters Typhoon en els bombardejos aeris que du a terme la coalició al Iemen des del març del 2015. Fonts de Defense News també confirmen que tant l'Aràbia Saudita com els Emirats Àrabs Units han fet servir l'aeronau de reabastiment A330 MRTT fabricada per Airbus Espanya en la seva campanya aèria al Iemen", detalla l'informe. Es calcula que gairebé 20.000 persones han mort o han resultat ferides en uns 25.000 atacs aeris de la coalició encapçalada per l'Aràbia Saudita i els Emirats des del 2015 al Iemen, en un conflicte que ha deixat 2,5 milions de desplaçats interns en un dels països més empobrits del món, que pateix ara mateix la pitjor crisi de fam del planeta.
"Hem documentat en un informe de mil pàgines centenars de bombardejos aeris saudites al Iemen i cal una comissió d'investigació internacional que determini la responsabilitat de cada part en el conflicte i de cada empresa en els crims de guerra que s'hi han comès", explica a l'ARA en una conversa telefònica Abdulrasheed al-Faqih, investigador de l'ONG iemenita Mwatana for Human Rights.
Segons les ONG, aquestes exportacions són contràries a la legislació espanyola i europea, i també al Tractat sobre Comerç d'Armes, que preveuen suspendre, negar o revocar les autoritzacions d'exportació d'armes quan hi ha indicis racionals que poden ser utilitzades en situacions de violació greu del dret internacional, dels drets humans o del dret internacional humanitari.
Emparats en el secret d'estat
Malgrat les evidències aclaparadores, les exportacions d'armes espanyoles al golf Pèrsic han continuat emparades en la llei de secrets oficials del 1968. El Centre Delàs va presentar el juliol del 2019 una petició d'informació al ministeri d'Indústria (que ha d'autoritzar totes les exportacions d'armes espanyoles) en relació amb els components del caça Typhoon, una petició que va ser rebutjada a l'empara d'aquesta llei franquista.
Per a Calvo no hi ha cap dubte que "Espanya ha contribuït de manera decisiva als bombardejos saudites al Iemen, sobretot amb el reabastiment dels avions en vol, que permet fer les operacions molt menys costoses i arriscades perquè els aparells es queden en zona de combat i no han de tornar a la base". Sí que se sap que continuen els lliuraments de les fragates encarregades per l'Aràbia Saudita a Navantia, l'empresa pública de construcció naval. Les operacions de manteniment dels avions lliurats a l'Aràbia les ha fet durant la guerra una subcontractada d'Iberia, i "els mateixos informes del govern espanyol acrediten l'enviament de peces de recanvi", denuncia Calvo.
Responsabilitat penal de directius i responsables polítics
L'objectiu de les ONG és que el Tribunal Penal Internacional (TPI) investigui el cas, eventualment per portar a la Haia els directius de les empreses implicades i també els responsables polítics que van autoritzar les exportacions. Els principis rectors de les Nacions Unides sobre les empreses i els drets humans exigeixen a les empreses del sector armamentístic i als responsables polítics que facin una avaluació de riscos, i l'Estatut de Roma del TPI preveu responsabilitats penals per complicitat, encobriment o col·laboració en crims de guerra o en el subministrament de mitjans per cometre'ls.
La petició d'investigació al TPI ja es va presentar el desembre del 2019 i, ara per ara, no s'ha rebut resposta, "tot i que la Fiscalia del tribunal ens ha demanat informació addicional, cosa que ens fa tenir motius d'esperança", diu Calvo. Les entitats confien que almenys el TPI insti a investigar les fiscals amb qui treballa en els estats implicats en l'enviament d'aquest tipus d'armament: Espanya, el Regne Unit, França i Alemanya. En aquest sentit Calvo es mostra escèptic amb la reforma del reglament d'exportació d'armes que va aprovar l'any passat el govern espanyol i que persegueix un control a posteriori d'exportacions a destinacions controvertides per verificar que no són utilitzades de forma contraria a la llei, el que genera dubtes, ja que segons afirma Calvo "Espanya no sembla tenir capacitat ni mitjans de verificar amb garanties".